Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Nikola Košťálová Název: VY_32_INOVACE_8A_3_Literatura doby Karla IV. Téma: 8A_ČJ8. ročník Datum ověření: VM ověřen dne v 8.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují s významným obdobím vrcholné středověké literatury a společnosti za vlády Karla IV. V závěru si žáci vyzkouší, co si z tématu pamatují. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost
Vrcholné období středověké české literatury.
Velký rozkvět společenského života. Panování Karla IV 1346 – Založena pražská, nyní Karlova univerzita 1348 Vybudován Karlův most, Nově Město, Karlštejn
Za těchto podmínek vzniká značný pokrok v literatuře. Část literatury byla psaná latinsky – církevní díla Na její tvorbě se podílí i Karel IV. Vita Caroli – úryvek Potomstvu vašemu jsem pečlivě napsal výše uvedená slova moudrosti a bázně boží, jak jsem to jen ve své nepatrnosti s pomocí boží dovedl. Nyní chvi vám napsat o marném a nemoudrém životě svém a o počátku svého světského běhu, aby vám mohl sloužit za příklad. A nezamlčím milost, kterou do mne Bůh vlil, ani lásky ke studiu, kterou chovala má snaživá hruď; abyste tím více doufali, že boží pomoc vás bude podporovat ve vašich pracích, čím více otcové a předchůdcové vaši o ní vyprávějí. Neboť také psáno je: „Otcové naši vypravovali nám.“
LEGENDY Život svaté Kateřiny Legenda o svatém Prokopovi SVĚTSKÁ LYRIKA Dřěvo se listem odievá – milostná poezie Závišova píseň – přírodní motivy DRAMA Mastičkář – zlomek velikonoční hry
SOCIÁLNÍ SATIRY Podkoní a žák – spor studenta a panského služebníka o tom, kdo se má lépe. Píseň veselé chudiny ZÁBAVNÁ PRÓZA Tristram a Izolda Trójanská kronika
Popis podkoního: Z těch jeden člověk bieše mladý, nejmieše známě brady, na němž sukně šerá, umlená, a k tomu kukla zelená; ta také zedrána bieše. Mošnu na hrdle jmieše, v niž by vložil, což mu třeba, mním, že knihy, také chleba; dešťky jmieše u pasu. Jakž jej viděch při tom času, i jinú k tomu přípravú vše bieše školskú postavú. Následuje popis žáka: Druhý, ten se starší zdáše, vždy sedě bradku súkáše na němž kabátec úzký, krátký, a dosti zedraný šatky; okasalý tak dvorně, k tomuť bieše obut v škorně: tyť biechu drahně povetšely, avšak okolo děr cely, skrze něž viděti nohy. A také bieše up’al ostrohy, točenku maje na hlavě. Tak, jakž jej sezřech právě, jistěť se mi dvořák zdieše; hřebelce za pasem jmějieše.
1. Jmenujte tři architektonické památky doby Karla IV. Karlův most, Karlova univerzita, Nové Město, Karlštejn 2. Jaké literární dílo napsal sám Karel IV? Vita Caroli – Život Karlův 3. Co je to legenda? Veršovaný nebo prozaický útvar vyprávějící o životě, skutcích a zázracích světců. 4. Charakterizujte dobu za vlády Karla IV. Dochází k rozkvětu státu, založení univerzity, stavitelské památky, příchod proslulých umělců a učenců
Použití zdroje: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BALDUNG, Hans. wikipedia,cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Podkoní a žák [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Citace: DOROVSKÁ, Dagmar; ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Čítanka 8. Český Těšín: Pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN DOROVSKÁ, Dagmar; ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Čítanka 7. Olomouc: Pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost