MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace maturity generálka maturity nová maturita v číslech náklady na přípravu maturit
4 x proč státní maturita objektivizace maturitní zkoušky a využitelnost jejích výsledků – vysoké školy – praxe – cizí jazyky systémový svorník decentralizovaného středního školství motivační faktor pro studenty posílení významu výuky v klíčových vzdělávacích oblastech
Nová maturita a její legislativní zakotvení Nedostatky původního modelu užitečnost zavedení státních maturit návaznost na kurikulární reformu zabezpečení proveditelnosti Postup MŠMT od ledna 2008 rozhodnutí o změně modelu státní maturity novelizace školského zákona nalezení politického konsenzu
Model nové maturity pro rok 2010 a ČÁSTI – SPOLEČNÁ A PROFILOVÁ SPOLEČNÁ (STÁTNÍ) ČÁST 2 povinné zkoušky: z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka nebo matematiky povinné zkoušky ve 2 úrovních obtížnosti zkoušky z jazyků jsou komplexní – 3 dílčí zkoušky 3 nepovinné zkoušky – výběr z 10 předmětů PROFILOVÁ (ŠKOLNÍ ) ČÁST povinné zkoušky: 2 nebo 3 dle rozhodnutí ředitele, později dle RVP nepovinné zkoušky: až 2 dle rozhodnutí ředitele předměty a forma zkoušek: dle rozhodnutí ředitele a profilu příslušného oboru
Společná část MZ komplexní zkoušky z češtiny a cizích jazyků KOMPLEXNÍ ZKOUŠKA 3 dílčí zkoušky –didaktický test –písemná práce –ústní zkouška zkouška z cizích jazyků obsahuje tzv. poslechový subtest PROČ KOMPLEXNÍ ZKOUŠKA ? ověření všech složek jazykových dovedností omezení rizika, že se výuka zaměří pouze na některé složky jazykových dovedností
Společná část MZ maturita bez hendikepů KOMPENZACE SMYSLOVÝCH A TĚLESNÝCH POSTIŽENÍ A SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ zrakově postižení sluchově postižení tělesně postižení specifické poruchy učení Žáci se smyslovým a tělesným postižením mají možnost skládat zkoušky s podporou kompenzačních pomůcek, na které jsou zvyklí ze studia
MATURITNÍ ROZVRH testy až nakonec ŘÍJEN 2009 : přihlášky k maturitní zkoušce DUBEN 2010: písemné a praktické zkoušky profilové části KVĚTEN 2010: ústní komisionální zkoušky profilové části dílčí ústní zkoušky společné části ČERVEN 2010 : testy a písemné práce společné části MZ
Organizace a logistika společné části MZ příprava zkoušek a jejich zadání výroba zkušební dokumentace distribuce zkušební dokumentace na školy realizace dílčích ústních zkoušek ve školách realizace testů a písemných prací ve školách vyhodnocení testů vyhodnocení písemných prací distribuce výsledků do centra zpracování výsledků a jejich vyhlášení
Maturitní generálka cíle ověřit obsahovou a metodologickou stránku jednotlivých zkoušek a metodologie vyhodnocování ověřit funkčnost a spolehlivost logistické infrastruktury – včetně personálního zajištění poskytnout školám, učitelům i žákům názornou informaci, o čem bude nová MZ zpětn á vazba o možnostech a rizicích
Maturitní generálka 2009 – 3 části DUBEN 2009 obsah a metodika zkoušek a jejich vyhodnocení – škol, cca žáků, všechny zkušební předměty a dílčí zkoušky ZÁŘÍ 2009 logistika – didaktické testy – všechny školy a žáci posledních ročníků – čtyři zkoušky z předmětů ČJL, AJ/NJ, MA a OSP – pouze testy PROSINEC 2009 / LEDEN 2010 logistika – písemné práce – všechny školy a žáci, pouze dílčí zkoušky – písemné práce z ČJL a cizích jazyků
Několik čísel o společné části MZ počet škol počet maturantů počet zkoušek v roce počet učitelů zapojených do SČ MZ počet centrálně připravených zadání 33 počet připravených sad testů 4 počet zkušebních předmětů 14 z toho 7 ve 2 úrovních obtížnosti
Náklady státní MZ CELKOVÉ NÁKLADY NA PŘÍPRAVU státní MZ v období mil. Kč – 33% jsou náklady na vzdělávání učitelů – 12% tvoří odměny učitelů – 85% bude hrazeno z prostředků ESF ROČNÍ NÁKLADY NA ZAJIŠTĚNÍ REALIZACE SPOLEČNÉ ČÁSTI MZ od roku mil. Kč tj. cca 460 Kč na 1 maturanta a rok jeho SŠ studia