Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Přírodopis Třída: VI. Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk: čeština Název VY_32_INOVACE_PŘ.6.27 Téma Přírodopis pro 6.-9.ročník Klíčová slova Lišejník, symbióza, stélka, řasa, sinice, houbová vlákna
ANOTACE Druh materiálu: Prezentace Ročník: 6. Pomůcky: Inovace: Materiál slouží k výuce, k zápisu do sešitu a podporuje aktivní opakování učiva i s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektovala všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřila ve výuce a provedla o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Autor: Mgr. Růžena Koubová
PRŮKOPNÍCI ŽIVOTA Lišejníky
LIŠEJNÍK = HOUBOVÁ VLÁKNA + ZELENÉ ŘASY nebo SINICE Houby a řasy nebo sinice žijí v symbióze. ZOPAKUJ SI: Symbióza je ……………………………………………………….. vzájemně prospěšné soužití dvou organismů HOUBA – dodává vodu a rozpuštěné živiny SINICE, ŘASY – vytváří organické látky (fotosyntéza)
Lišejníky – stavba těla tělo = STÉLKA KOROVITÁ LUPENITÁ KEŘÍČKOVITÁ VLÁKNITÁ přirůstá celou plochou k podkladu odstává od podkladu větvená, odstává od podkladu, tvoří „keřík“ stélku tvoří dlouhá vlákna
U každého lišejníku napiš typ stélky Obr.1 keříčkovitá vláknitá Obr.3 korovitá lupenitá Obr.2 Obr.4
Lišejníky – výskyt, rozmnožování, význam Výskyt: – kůra stromů, holá půda, kameny, skály, zdi Rozmnožování – úlomky stélky nebo pomocí zvláštních klubek (řasa omotaná houbovými vlákny) Význam : - potrava (sobi, měkkýši, členovci) - výroba barviv - výroba parfémů, léků - bioindikátory = ukazatelé čistoty ovzduší - průkopníci života = osidlují skály (jako první org.)
Lišejníky - zástupci DUTOHLÁVKA SOBÍ Obr.5 TERČOVNÍK ZEDNÍ Obr.2
Lišejníky - zástupci MAPOVNÍK ZEMĚPISNÝ PROVAZOVKA Obr.3 Obr.4
Lišejníky - zástupci PUKLÉŘKA ISLANDSKÁ Obr.6Obr.7 TERČOVKA BUBLINATÁ
Opakování Vysvětli, proč se lišejníkům říká průkopníci života? Co znamená pojem BIOINDIKÁTOR? Jakou stélku má: mapovník zeměpisný.……………………………. dutohlávka sobí …………………………….. provazovka…………………………….. terčovník zední…………………………….. pukléřka islandská…………………………….. korovitá keříčkovitá vláknitá lupenitá keříčkovitá
CITACE A ZDROJE Obr.1: Soubor:Caribou moss.jpg. BIEN52. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.2 : Soubor:Xanthoria parietina ( ).jpg. TAKA. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.3: Soubor:Rhizocarpon geographicum01.jpg. EN:USER:FIR0002. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.4: Soubor:Usnea 1 ( ).jpg. TAKA. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.5:Soubor:Cladonia rangiferina.jpeg. PETERS, Kristian. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.6: Soubor:Island moos getrocknet.jpg. WETZIG (ELYA), Elke. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.7:Soubor:Hypogymnia physodes jpg. HAYNOLD, Bernd. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Koubová.