Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Advertisements

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_16_Vznik Rakouska-Uherska Téma:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Pravděpodobnosti jevů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Realita a symboly Hans Holbein
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MLŽI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210215
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola Netvořice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
PAVLOV VY_52_INOVACE_ února 2014
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: Základní škola Netvořice
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Americká skutečnost Edwarda Hoppera
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
ROBERT SMITHSON – Spiral Jetty
PINOPHYTA 29. července 2013 VY_52_INOVACE_210124
KRAJINA V UMĚNÍ 20. září 2013 VY_32_INOVACE_160205
OSTNOKOŽCI 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210231
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
EXCEL 2010 Úvod k funkcím 1. část.
Magnetické vlastnosti látek
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Život na vesnici Název: VY_32_inovace_08 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
České země za 1. světové války
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Název školy: ZŠ Pardubice - Spořilov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
NAŠE VLAST – Česká republika
POHYB ŽIVOČICHŮ 30. ledna 2013 VY_32_INOVACE_110108
YVES KLEIN – Antropometrie
Kubické elementární buňky
Člověk a technika – OPTICKÉ PŘÍSTROJE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. REMBRANDT VAN RIJN – Noční hlídka VY_32_INOVACE_ ledna 2014

Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. Rembrandt van Rijn, Noční hlídka, 1642, olej na plátně, 363 x 437 cm, Rijksmuseum, Amsterdam, Nizozemsko 1

Jaký příběh skrývá obraz?

4 03 Kopie ze 17. století od malíře Gerrita Ludense ukazuje, jak toto dílo původně vypadalo. Kopie je umístěna v Národní galerii v Londýně. Rembrandt van Rijn, Noční hlídka, Porovnej oba obrazy. Gerrit Ludens, kopie, 17. století

5 03 Roku 1715 byl obraz přenesen do amsterdamské radnice, kde byl oříznut na všech čtyřech stranách z důvodu umístění obrazu mezi dva sloupy, kam se původně nevešel. Na levé straně po oříznutí zmizely dvě postavy, na vrchní straně vrchol oblouku a dále pak balustráda a okraj schodu. Právě balustráda a schod na původním obrazu byly klíčem k vystižení pohybu. Kompozice se tímto podstatně změnila. Kapitán Cocq nyní stojí přímo uprostřed, zakotven na místo diagonálou, takže kompozice je podstatně statičtější.

Seznam se blíže s detaily obrazu. Kapitán Frans Banningam CocqPoručík Willem van RuytenburchVlajkonoš Jan Visscher Cornelissen Reinier Engelen Rombout Kemp Jacob Dircksen de RoyDívka ve žlutém šatu (barva vítězství) Kuře za opaskem (poražení protivníka)

7 03 Místo na tvé poznámky: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5. Objev další zajímavosti související s obrazem. Použij internet, odbornou literaturu.

8 03 Původní název tohoto obrazu je Posádka kapitána Franse Banninga Cocqa (oblečen v černém s červenou šerpou) a Willema van Ruytenburcha. Obecně známý název Noční hlídka vznikl pod mylným dojmem, že obraz zachycuje noční scénu. Tento dojem byl způsoben tmavým nátěrem, kterým byl obraz dodatečně natřen. Ve 40. letech 20. století byl během restaurování tento nátěr odstraněn a od té doby má obraz opět původní odstíny. Ve skutečnosti tedy obraz nazývaný Noční hlídka zachycuje scénu za jasného dne.

9 03 Jedná se o objednaný kolosální skupinový portrét oddílu domobrany. Oddíl byl ustaven k obraně Amsterdamu během války Nizozemska se Španělskem a objednané dílo mělo zdobit jeho nové sídlo. Každý člen milice na cenu zakázky přispěl, takže Rembrandt musel všechny do obrazu zahrnout. Místo statického skupinového portrétu se rozhodl namalovat oddíl za pochodu. Předvedl ho, jako kdyby šlo o divadelní kus, a scénu osvětlil mnoha reflektory. V době vzniku obrazu měly milice převážně už jen společenský význam, takže nálada díla je spíše klidná a uvolněná než vojenská. Portréty tohoto druhu zobrazovaly zpravidla členy v úhledných řadách nebo při hostině. Remrandtova verze však proměnila prozaický námět v dynamické umělecké dílo. Zobrazuje kapitána gardy, jak vede svého žlutě oděného poručíka při seřazování uniformovaných skupin. Jenom osmnáct ze čtyřiatřiceti postav jsou portréty, ostatní jsou symbolické, jako mladá dívka ve žlutém, alegorický emblém gardy.

10 03 Tři nejvýraznější prvky obrazu jsou dva důstojníci v popředí a malá dívka nalevo od nich. Za ní nese vlajkonoš Jan Visscher Cornelissen posádkový prapor. Mrtvé kuře, jež má dívka upnuto opaskem k oděvu, symbolizuje poraženého protivníka a jeho pařát je symbolem vojáků bojujících s arkebuzou. Stejně tak žlutá barva jejích šatů symbolizuje vítězství. Muž před ní má na helmě dubový list, což je tradiční motiv vojáků bojujících s arkebuzou.

11 03 Použité zdroje: Obrázky: [1] WIEBEW. Rembrandt van Rijn-De Nachtwacht-1642 [online] [cit ]. Dostupné z: [2] JAN ARKESTEIJN. Nachtwacht-kopie-van-voor-1712 [online] [cit ]. Dostupné z: Text: 1000 obrazů, které musíte vidět. 1. vyd. Editor Stephen Farthing. Překlad Dušan Zbavitel. Praha: Fortuna Libri, 2007, 960 s. Fortuna art. ISBN KENT, Sarah. Umění zblízka: kompozice. 2. vyd. Bratislava: Perfekt, 2000, 64 s. ISBN Noční hlídka (obraz). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: