Prezentace pro Seminář z přírodopisu 30. 8. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Nadtřída: Mnohonozí (Myriapoda)
Stavba a funkce orgánů u živočichů
Živočichové rybníka Žahavci.
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
RAK ŘÍČNÍ astacura ZPRACOVAL: PAVEL SEDLÁK.
KORÝŠI.
Digitalizace výuky Příjemce
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Střechatky (megaloptera)
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Hmyz Digitalizace výuky Příjemce
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Pozorování nálevníků.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Základní škola Kladruby
Nižší korýši Tereza Grycová Alžběta Kalábová Dita Martinková
Korýši Mgr. Helena Roubalová
Kmen: členovci II. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Třída:Korýši hlavohruď a zadeček 2 páry tykadel
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Laboratorní práce č. 3 List
KORÝŠI (ČLENOVCI) Eva Ječmínková Bi-Ze
ČLENOVCI KORÝŠI RYBNÍKA.
AUTOREM MATERIÁLU JE MGR. JIŘINA HAMZOVÁ, ZŠ DOBŘÍŠ, KOMENSKÉHO NÁM. 35, OKRES PŘÍBRAM INOVACE ŠKOLY – DOBŘÍŠ, EUPENIZESKOLAM.CZ PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK KORÝŠI.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KORÝŠI.
podkmen: žabernatí třída: korýši
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Richard Gall Vyučující:Mgr.Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L.
Patří do skupiny členovců! Má přibližně druhů.
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.
Ploštěnci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Dana Tvrzníková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_TEMA_KORÝŠI TEMA: Zástupci korýšů.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
VÝTRUSNICOVÝ KLAS A VÝTRUSY PŘESLIČKY ROLNÍ Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
Členovci. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky podkmene žabernatí klíčová slova : korýši, rak říční autor: Kamila Černá zpracováno:
POKOŽKA LISTŮ JEDNODĚLOŽNÝCH A DVOUDĚLOŽNÝCH ROSTLIN
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Portál eVIM Nižší korýši.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
PAVOUKOVCI 1.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zvířata v lese – mravenec lesní
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_52_INOVACE_61_ Členovci- korýši- pavoukovci-učební text
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Třída: KORÝŠI.
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Prezentace pro Seminář z přírodopisu

Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_01_SPř Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Seminář z přírodopisu - Pozorování stavby těla a životních projevů drobných vodních korýšů. Anotace:Prezentace, sloužící k vysvětlení tělesné stavby drobných vodních korýšů na příkladu hrotnatky obecné a k motivaci žáků pro jejich vlastní pozorování. Datum dokončení:

NOAA, [cit ]. Dstupné na www: htttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Cyclops_bicuspidatus_GLERL_1.jpgtp://en.wikipedia.org/wiki/File:Cyclops_bicuspidatus_GLERL_1.jpg Foto autorky vlastní Ve stojatých vodách tůní, rybníčků a jiných nádrží nejčastěji nalezneme hrotnatku obecnou, patřící mezi perloočky, a také buchanku obecnou.

Hrotnatka obecná je veliká maximálně 5 mm má ze stran zploštělé tělo ve vodě se pohybuje trhavými skoky její tělo kryje pevná schránka, jako u ostatních korýšů má dva páry tykadel, ale pouze jedno oko k pohybu používá tykadla druhého páru pět párů rozeklaných nožek používá k dýchání a lovu potravy živí se bakteriemi, prvoky, řasami sama je potravou větších živočichů je schopná se rozmnožovat partenogenezí (bez oplození)

Podle čeho dostaly perloočky své jméno? Poznáte, co je na obrázku? Foto autorky vlastní oko černě zbarvené zrakový nerv krystalky kolem oka

Kolik párů tykadel mají korýši? Tykadla druhého páru mají perloočky dlouhá, rozeklaná a používají je k pohybu. Foto autorky vlastní

Tykadla jsou opatřena brvami, které jsou patrné při větším zvětšení. Foto autorky vlastní

Tykadla prvního páru jsou krátká. Jaký je jejich význam? Proč mají samečkové tato tykadla vyvinutější? Foto autorky vlastní

See Source, [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na Tělo perloočky je chráněno dvouchlopňovou schránkou.

Při velkém zvětšení můžete pozorovat strukturu tohoto krunýře. Foto autorky vlastní

5 párů nožek se žaberními přívěsky filtruje potravu z vody a sune ji do ústního otvoru

Foto autorky vlastní Při svém pozorování uvidíte, že drápky a trny na konci zadečku používá perloočka k očištění řitního otvoru a nožek

Rozmnožování V době hojnosti potravy a příznivé teploty se samičky množí partenogenezí, kdy se v těle samičky vyvíjejí z neoplozených vajíček larvy stejného pohlaví. Poslední generace při poklesu teploty klade vajíčka, ze kterých se líhnou samečci i samičky. Ty kladou oplozená zimní vajíčka v pevném obalu – efipiu. Tato vajíčka přezimují.

Foto autorky vlastní Koncem léta se v plodové komůrce vyvíjejí vajíčka, z nichž vzniknou samečkové a samičky

Foto autorky vlastní Podzimní vajíčka

Pozorování živé perloočky Video autorky vlastní

Nyní již přistupte k vlastnímu pozorování

Úkol: Pozorování tělesné stavby a životních projevů perloočky Pomůcky: mikroskop podložní sklíčka s výbrusem a krycí sklíčka pipeta, preparační jehla, filtrační papír, tuš vzorek vody s perloočkami Postup: opatrně pipetou odlovte perloočku přeneste s kapkou vody na prohlubeň v podložním sklíčku přikryjte sklíčkem krycím a při nejmenším zvětšení pozorujte poté jehlou k okraji krycího sklíčka přeneste trochu tuše a prosajte filtračním papírem, pokračujte v pozorování

Všímejte si těchto věcí: Jak a s pomocí čeho se perloočka pohybuje? Rozdílu mezi tykadly prvního a druhého páru. Struktury tělesného krunýře. Pohybu srdce, zkuste spočítat jeho tepy. Vajíček v plodové komůrce. Pohybu končetin a příjmu potravy, případně čištění nožek poté, co jste k preparátu přidali trochu tuše a prosáli ji filtračním papírem pod krycí sklíčko.

Zapište si do sešitu: téma naší dnešní práce pomůcky postup vaší práce do zjištění nakreslete tužkou zjednodušeně stavbu těla perloočky a popište jej v závěru odpovězte na otázky

Závěr: odpovězte na tyto otázky Z čeho je odvozeno jméno perloočky? Kterou část těla používá perloočka k pohybu? Proč mají samečkové více vyvinutá tykadla 1. páru? Kolikrát za minutu tepe srdce perloočky? K čemu slouží perloočkám končetiny? K čemu slouží drápky na konci zadečku? Čím se perloočky živí? Co znamená pojem partenogeneze? Kdy se perloočky partenogenezí množí? Jak přečkávají zimu?

Odpověděli jste správně? Oko je lemováno krystalky, které vypadají jako perly. Dlouhá rozeklaná tykadla 2. páru. Sídlí v nich citlivé buňky, které jim pomohou vyhledat samičku. 200 – 250x K získávání potravy a dýchání. K čištění nožek a řitního otvoru. Mikroorganismy – bakteriemi, řasami, prvoky. Rozmnožování bez oplození, z vajíček se líhnou jen samičky. V létě, v době kdy je teplo a dostatek potravy. Přezimují pouze oplozená vajíčka v pevném obalu.

Zdroje informací