Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Advertisements

Individuální psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Psychologické směry Psychologie.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Struktura poradenského procesu
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Pozornost, vědomí Škola:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Analytická psychologie
Přístupy k osobnosti Škola:
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Sociální práce s rodinou 3
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Psychoanalytické /Psychodynamické teorie
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Struktura poradenského procesu
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Metody psychologie.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Socializace Kejřová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Zameranie na psychodynamické sily:
Psychodynamický přístup
Nevědomí.
Transkript prezentace:

Teorie a přístupy v SP

Podmínky atestace Písemný test

Doporučená literatura Matoušek, O Encyklopedie sociální práce. Praha:Portál Matoušek, O. a kol Základy sociální práce, Praha:Portál A další..

K čemu jsou nám v SP teorie? Jak můžeme využít teorie v praxi? O jakých teoriích jste slyšeli?

Teorie je soustava tvrzení, která vysvětlují nějaký jev. SP sdílí teorie s jinými společenskými vědami. Jednotné paradigma neexistuje. SP je zaměřená na změny ve prospěch znevýhodněných = nemůže být hodnotově neutrální

Teorie Vysvětlují jevy a předvídají je Umožňují srovnávat případy a situace Vysvětlují profesní činnost jiným lidem a dávají prostor pro přezkoumání Umožňují opravit teorii nebo vlastní chování, když je v rozporu s teorií Zvyšují sebejistotu pracovníka Umožňují porovnávat teorie a jejich užitečnost mezi sebou

Ani na vztah teorií a praxe SP není jednotný názor Např. Křišťan, Musil 2008 – „pozorné srdce“ a „odbornost“ v SP Obojí je neopominutelné Důležité je obojí, neopominutelná je formace srdce Důležitá je formace srdce Neopominutelná je odbornost?

Teorie a přístupy Přístup je preferované nastavení pracovníka/organizace s obecně přijatým rozsahem a cílem práce Přechod mezi teorií a přístupem není ostrý Metody a techniky – konkrétní postupy práce, ovlivňování klienta a jeho prostředí Ideálně by se všechny prvky měly prolínat v koherentním celku

Cíl kurzu Seznámit účastníky s vybranými společensko- vědními teoriemi/přístupy a jejich využitím pro praxi SP

Vybrané teorie a přístupy Psychodynamické teorie Kognitivně-behaviorální teorie Sociobiologie (Rozšířená) teorie vazby Teorie intuitivního rodičovství Systemický přístup Případová práce Antiopresivní přístup Poradenský přístup Terapeutický přístup A další…

Psychodynamické teorie S.Freud – psychoanalýza Zabýval se léčbou neuróz, objevil význam nevědomých přání, rozvinul metodu analýzy nevědomých obsahů mysli pomocí volných asociací

Složky lidské psychiky podle S.Freuda Id – pudy – zdroj psychické energie, neregulováno jedná v souladu s principem slasti Ego – řídící centrum osobnosti – zajišťuje reálné možnosti uspokojení pudů Superego – svědomí – tzv. ideální já Ego se ve vývoji vynořuje z Id Konflikt mezi Id a Ego aktivuje obranné mechanismy, např. popření (více A.Freudová)

Pudová energie (libido) obsazuje po narození oblast úst, později anální, uretrální a ještě později genitální oblast. V tomto stádiu (okolo 6 let) dítě pociťuje přání spojit se s rodičem druhého pohlaví, žárlí na rodiče stejného pohlaví – oidipovský komplex Kultura brzdí incestní tabu Později se libido obrací k vrstevníků (po období latence) Fixace libida v některém stádiu determinuje dospělou osobnost, je jádrem neuróz

Přenos a protipřenos Přenos je neuvědomělá tendence klienta ztotožnit terapeuta s významnými postavami ze svého života Přenos je předmětem rozboru během terapie Protipřenos je proces, ve kterém profesionál neuvědoměle ztotožňuje klienta s významnými postavami ze svého života Protipřenos má být zpracován v supervizi

C.Jung – pokračovatel S.Freuda Lidskou psychiku determinuje nejen osobní zkušenost (vědomá i nevědomá), ale i kolektivní nevědomí a v něm obsažené archetypy. Mýty a pohádky jsou dramata probíhající na úrovni archetypových postav (matka, otec, hrdina, dítě, moudrý stařec…)

Cílem terapie je individualizace, během níž se klient „stává tím, kým vlastně doopravdy je“ (Jung) Napravuje se vnitřní nerovnováha Podle Junga je přenos klíčový faktor terapie. Tato silná vazba kompenzuje nedostatečný postoj pacienta ke skutečnosti, umožňuje vznik lidského porozumění.

A.Adler – žák S.Freuda – individuální psychologie – varianta psychoanalýzy. Zabývá se vlivem sourozenecké pozice na formování osobnosti, vzniku komplexu méněcennosti a nadřazenosti a možnostmi jejich kompenzace H.Hartmann – ego-psychologie - pokračovatel psychoanalýzy

Jak je možné využít znalost psychodynamických teorií v SP?

Využití pro SP Znalost principů formování psychiky jednotlivce Znalost fenoménu přenosu a protipřenosu v pomáhajících profesích Potřeba supervize při intenzivním kontaktu s klientem Využití příběhů v SP