Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
(Základy psychologie)
Temperament, charakter
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
VY_32_INOVACE_ 10 - Dynamické vlastnosti
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Temperament.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
Osobnost a temperament
Temperament Pavel Šuranský.
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Osobnost – situace – predikce chování
Teorie motivace Adéla Furiková.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Dynamické vlastnosti osobnosti
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Temperament, charakter, motivace
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
Psychologie koučování
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

Osobnost Psychologická charakteristika

Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický celek Zdroj chování, identity a jedinečnosti Celek vnitřních psychofyziologických dispozic subjektu, které determinují jeho psychické reakce /R = f (S,O)/

Náhledy na osobnost Starověk – Platón, Hippokrates, Aristoteles Frankl, Freud, Lewin, Atkinson, Jung, Eysenck, Maslow, Pavlov, Rubinštejn Mikšík, Nakonečný, Smékal, Osecká, Říčan, Čáp, Dittrich, Křivohlavý Sport – Slepička, Hošek, Hátlová, Vaněk, Rychtecký, Kirchner, Šafář, Válková

Struktura osobnosti Oblast typických projevů: -Temperament -Pohybové schopnosti Oblast typických reakcí -Pohybové dovednosti -Vliv prostředí

Temperament a jeho význam ve sportu Hippokrates – obsah žluči v krvi Cattel – 16 položkový dotazník (faktor G) Jung (1920, 1992) hypertrofie Eysenck – J.E.P.I. a, b Belov, 1971 – test temperamentu Smékal, 1999 – TE-ZA-DO

Základní typy temperamentu: cholerik, sankvinik, flegmatik, melancholik superkompenzace (N, O, Od, R) Cholerik: rychlý N, vysoká O, rychlé Od, krátká R Sankvinik: pomalý N, nízká O, rychlé Od, krátká R Flegmatik: pomalý N, nízká O, pomalé O, krátká R Melancholik: rychlý N, nízká O, pomalé Od, dlouhá (individuální) R

Kombinace CH S M F E N (I) S L

Trojdimenzionální model Úzkostný typMCH - MCH Střední pásmo F - M Střední nevyhraněný CH - S Vyrovnaný FF - SS Hloubka nebo intenzita prožívání Tempo psychomotorických reakcí Síla motorické reakce Trvání psychomotorických reakcí

Transakční model temperamentu (Remplein, 1959) cholerik sankvinik flegmatik melancholik Emoční dráždivý vyrovnaný zabarvení výbušný veselý klidný smutný Rychlost rychlý rychlý, silný pomalý pomalý Doba trvání aktivně trvalá krátká pasivně trvalá trvalá Rozsah velký velký malý malý Průběh pohybu nepravidelný nepravidelný pravidelný pravidelný

Dynamika osobnosti Vnitřní dispozice motivace chování Dynamická teorie osobnosti (dynamická psychologie – Lewin) Člověk je dynamická bytost: „ …mění se, vyvíjí se, jedná a je v motorickém, emocionálním a duchovním pohybu…“

Motivace Identifikace specifických motivů – posuzování a jednání, očekávání (odměny, tresty) Indexy motivů (potřeby, zájmy, ideály) Kategorie motivů – deficitní motivy (sebeudržování a jistota) - abundantní motivy (uspokojení a vzrušení)

Výkonová motivace Výkon v turistice Aspirační úroveň - hyperaspirace - hypoaspirace Úspěšná a neúspěšná činnost a motivace

Literatura: Allport, G.W. (1966). Geneze osobnosti. Praha: KPÚ Atkinsonová, R. L. et al. (1995). Psychologie. Praha: Victoria Publishing. Eysenck, H. J. (1959). Charakterologie,Schichtentheorie und Psychoanalyse. In: Bracken, H. Perspectiven der Persönlichkeitstheorie.Bern: Stuttgart Huber Freud, A. (1964). Das Ich und die Abwehrmechanismem. München: Kindler Hartl, P., Hartlová, Z. (1993,2010). Psychologický slovník. Praha: Grada Hošek, V. (2001). Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum

Literatura: Svoboda, M. (2001). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál Svoboda, M. (1999). Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál Macek, P. (1999). Adolescence. Praha: Portál Nakonečný, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha: Academia Vaněk, M. et al. (1989). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Olympia Slepička, P., Hošek, V. & Hátlová, B. (2006). Psychologie sportu. Praha: Karolinum.