Mgr. Michal Střeštík 1 Ž AHAVCI. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽAHAVCI kmen.
Advertisements

Podříše: Mnohobuněční živočichové
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
POLYPOVCI.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Adriana Janáčová Zš Ilji Hurníka 6.A 2009/2010
Zdravotně sociální fakulta JU v Českých Budějovicích
Žahavci - Cnidaria HCl, BIGY, 2009.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
Třída: Korálnatci.
Mnohobuněční živočichové.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
(Actinaria) Sasanky.
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Žahavci.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_249.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Žahavci Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_309.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Žahavci Šablona:III/2.
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
Medúzy Vypracoval: Radovan Rečka Obor: Technické lyceum Třída: 1L
zpracování ve dvojicích
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Diblastica – dvoulistí
ŽAHAVCI MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_256.
Žahavci mořští – žahaví dravci
Mnohobuněčné organismy
Žahavci mořští – žahaví dravci
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
VY_32_INOVACE_32_Žahavci - 2.část Šablona Identifikátor školy:
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_INOVACE_31_Žahavci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Žahavci – žahaví dravci
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Žahavci.
zpracovaný v rámci projektu
6.ROČNÍK Žahavci VY_32_INOVACE_ Název školy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
MEDÚZOVCI 12. zaří 2013 VY_52_INOVACE_210205
Sekáči Mgr. Michal Střeštík.
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Střeštík 1 Ž AHAVCI

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_2.BI.14 Tematická oblast Biologie – Člověk a příroda Název vzdělávacího materiálu Žahavci = Láčkovci Druh učebního materiálu Power Pointová prezentace Anotace Prezentace seznamuje žáky s obecnou charakteristikou žahavců, dále s jejich rozdělením, základními zástupci a významem. Slouží k výuce a zápisu nejdůležitějších faktů. Klíčová slova láčka, rodozměna, medúza, polyp, strobilace, statocysta Ročník 6.V ročník Typická věková skupina 15. let Autor Mgr. Michal Střeštík Zhotoveno 02/2013 Celková velikost kB

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Žahavci = láčkovci (Cnidaria) 1 Ž 1

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Říše: živočichové (Animalia) Oddělení: dvojlistí (Diblastica) Kmen: žahavci (Cnidaria) Třídy : korálnatci trubýši čtyřhranky medúzovci polypovci

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy vodní živočichové (většinou mořští) s paprsčitou souměrností ► trávící dutina - láčka (obsahuje trávící enzymy) ► přítomnost žahavých buněk (knidoblasty) – omráčení kořisti ► cca druhů ► vodní živočichové (většinou mořští) s paprsčitou souměrností ► trávící dutina - láčka (obsahuje trávící enzymy) ► přítomnost žahavých buněk (knidoblasty) – omráčení kořisti ► cca druhů R - P+N (rodozměna = metageneze) - střídání stadia nepohyblivého (polyp - N) - střídání stadia pohyblivého (medúza - P)

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy larva polyp strobilace strobilace. medúzy 2

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 1. Polypovci (Hydrozoa)  převládá stádium polypa  často žijí koloniálně - mají propojené trávicí dutiny koloniální polypovci > velká regenerační schopnost 3

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy  primitivní nervová soustava - buňky jsou spojeny v síť – rozptýlená (difúzní) - je nejprimitivnějším typem NS  stavba těla: nožní terč, tělo, chapadla, ústní terč = vyvrhovací otvor Nezmar hnědý (Hydra oligactis) stojaté a líně tekoucí vody mírného pásu na severní polokouli 6 – 8 chapadel velikost: 1 až 1,5 cm, s roztaženými rameny až 3 cm 4

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Nezmar zelený (Hydra viridissima) zelená barva je způsobena řasami 5

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 2. Čtyřhranky (Cubozoa) > výskyt: tropické oblasti, nejčastěji v Indickém oceánu či v západní části Pacifiku  velikost: 15–25 cm na výšku  bývají nevýrazně zbarvené 6 6

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Její „štípnutí“ je schopno člověka usmrtit do 3 minut. Může se ale trápit i dvě hodiny. Pokud se postižený nezačne topit už z pouhého leknutí (bolest je tak silná, že mnohé oběti se domnívaly, že na ně zaútočil žralok), pak hrozí křeče, bezvědomí a selhání srdce. Desetiletá dívka přežila útok nejjedovatější medúzy světa 7

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy smrtelně jedovatá “mořská vosa” (čtyřhranka Fleckerova) Za poslední století a půl tomuto miniaturnímu bezobratlému obyvateli moří podlehlo v Austrálii a na Filipínách přes 5000 lidí. Čtyřhranka smrtelná (Chironex fleckeri) 9 8

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 3. Medúzovci (Scyphozoa) > žijí pouze v mořích a jsou to většinou dravci > strobilace - na dospělém polypu se vytvoří nový jedinec (efyra), který se odškrtí a doroste do formy medúzy (nepohl. část rozmnožování). > tělo tvořeno z 97% vodou > tělo: zvon (5 – 60 cm), chapadla > pohyb je zajištěn vypuzováním vody zpod zvonu – reaktivní pohyb > gastrovaskulární soustava (trávení a rozvod živin) 10 > statocysta - rovnovážné ústrojí

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Kořenoústka plicnatá (Rhizostoma pulmo)  zkadeřená ramena připomínají plíce obratlovce  klobouk má průměru až 80 cm  žahnutí je velmi slabé 11 12

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 13 Talířovka ušatá (Aurelia aurita)  nejznámější ze všech medúz  dorůstá do průměru zvonce 5-10 cm  člověku je zcela neškodná  vyskytuje se v mořích téměř celého světa 13

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Talířovka svítivá (Pelagia noctiluca) > průměr klobouku 3 cm, délka ramen 90 cm Francouzské Azurové pobřeží zažívá v pravidelných 12 – cti letých cyklech nezvyklé invaze medúz. Na některých místech se instalují sítě, které mají znemožnit, aby se medúzy dostaly do bezprostřední blízkosti břehů. 14

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 4. Korálnatci (Anthozoa)  vyskytují se v teplých mořích  stádium je polyp, medúza se nevyskytuje  většinou jsou hermafrodité a tvoří kolonie  jediná skupina, která má kostru – (CaCO 3 ) nebo koralin (červený)  z koster vznikají korálové útesy i celé ostrovy (již v prvohorách) 15 Korál Dendrogyra cylindricus, Atlantik

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy a) osmičetní korálnatci (Octocorallia)  osm chapadel  tvoří kolonie korál červený (Corallium rubrum) - skelet se zpracovává na šperky Now only: $212.51

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy b) šestičetní korálnatci (Hexacorallia) > počet chapadel je v násobku šesti → Sasanky - netvoří kosterní útvary vzhledem připomínají květenství žijí jednotlivě často v symbióze s korýši sasanka plášťová (Adamsia palliata) a rak poustevníček mořský (Eupagurus prideaouxi) 18

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 19

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Sasanka koňská (Actinia equina) 20

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy → Větevníci - teplá mělká pobřežní moře tvoří charakteristickou vápencovou kostru Velký korálový (bariérový) útes = též Velká útesová bariéra je největší korálový útes světa 21 > severovýchod Austrálie  přes 2000 km dlouhý  velká část je chráněna jako Great Barrier Reef Marine Park (od roku 1981 pod UNESCO  je to jediná stavba živých tvorů na Zemi viditelná i z Měsíce  sám je tvořen až 350 druhy korálu  útes je starý pouze let  vysoké pokuty pro rybáře (asi 19 milionů korun pro společnost a 3 miliony pro soukromého rybáře)

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 21

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy kolonie žijí v patrech jedinci v nižších vrstvách postupně odumírají Houbovník obecný (Fungia fungites) 22

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Internetový komerční prodej Houbovník obecný Rozšíření Indický a Tichý oceán Délka 30 cm Potrava: zooplankton, plankton, drobná masitá potrava Snášenlivost :obecně agresivní Popis: Vyžaduje vysokou kvalitu vody. Umísťujeme ho na písčité dno, po kterém se může pomalu pohybovat. Cena 1 450,- Kč (Ihned k odběru) 23

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 23 Větevník mozkový (Diploria cerebriformis) 24

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Opakování: 1. Vysvětli pojem láčka 2. V čem spočívá rozdíl mezi stádiem polypa a medúzy? trávící dutina -obsahuje trávící enzymy polyp – přisedlé – nepohyblivé stadium medúza – plovoucí – pohyblivé stadium 3. Uveď název pro nejprimitivnější typ nervové soustavy rozptýlená (difúzní) 4. Pro kterou skupinu (třídu) žahavců je charakteristická strobilace, gastrovaskulární soustava a statocysta? medúzovci 5. V jakém geologickém období se dominantně rozšířili korálnatci? prvohory

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 1.Original: Ernst Haeckel. Scan: Ragesoss. Cleanup: Ilmari Karonen. 1.Desmonema Annasethe (Haeckel) = Cyanea annasethe Haeckel, 1880, adult 2.Matthias Jacob SchleidenLife cycle of scyphozoans. 1-8 – planula attachment and metamorphosis to scyphistoma stage; 9-10 – scyphistoma strobilation; 11 – ephyra release; – transformation of the ephyra into an adult medusa 3.Shizsao. Colonial Hydrozoa 4.Lifetrance.Hydra oligactis budding attached to a plant. 5.Dr. Ralf Wagner.Hydra viridis 6.Uploaded by User:Etrusko25.Carybdea marsupialis draw.jpg meduzy-sveta.html Guido.Chironex sp

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 10.Gdr.Sea nettles, Chrysaora fuscescens 11.Nanosanchez.Rhistozoma pulmo 12.Esculapio/gallery.Rhizostoma pulmo 0126.JPG 13.CarbonNYC.Jellyfish 14.Ed Bierman from Redwood City, USA. Chrysaora fuscescens 15.Commander William Harrigan, NOAA Corps (ret.).A Pillar coral at the Florida Keys National Marine Sanctuary Lastal. Precious coral Algerian Skikda region Coral%20ring 18.Stan Shebs.Metridium senile Hans Hillawaert. Pagurus prideaux.jpg

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 20.NASA, by MISR.Satelite image of the Great Barrier Reef 21.RlingA.Blue Starfish (Linckia laevigata) resting on hard Acropora coral. Lighthouse, Ribbon Reefs, Great Barrier Reef 22.Dr. Dwayne Meadows, NOAA/NMFS/OPR. Mushroom coral (Fungia scutaria) Jon Zander (Digon3)„. Macro of of the top of a Mushroom Coral (Fungia sp.) skeleton Picture taken by Jan Derk in 2005 on Bonaire. Brain coral (Diploria labyrinthiformis