LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
(Literární výchova - 7. ročník)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Co je to divadlo, kde se hraje, zpívá a tančí?
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Obecné poučení o literatuře
Číslo a název šablony klíčové aktivity
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
KLASICISMUS.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Literární druhy a žánry
Divadlo konce 19.století.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
37.1 Drama, hudebně-dramatické žánry
Druhy skladeb a hudební formy
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Hudba na jevišti.
Národní divadlo čeští herci Autor: Adam Zivner. Národní divadlo - obecně Zlatá kaplička v Praze nejznámější divadlo v ČR příspěvková organizace ČR zřizovatel.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Divadlo španělského zlatého věku 2
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Eliška Krásnohorská
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Opera Obr. 01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Makovičková.
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Transkript prezentace:

LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk

Drama slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek literární dílo určené k jevištnímu provedení - divadelní hra převaha přímých promluv postav – dialog + monolog, scénické a režijní poznámky v popředí přítomný čas

ČLENĚNÍ DIVADELNÍ HRY dějství (jednání, akty – začínají a končí pohybem opony) – často 3, 5 jednání nebo jednoaktovky výstupy – změna počtu postav na scéně obrazy – změna místa děje, scény herecké akce + repliky – nepřerušovaná přímá řeč – může mít podobu dialogu nebo monologu

DĚJ DIVADELNÍ HRY EXPOZICE – úvod, výchozí situace děj divadelní hry bývá členěn do pěti částí – tzv. Freytagovo pětistupňové schéma: EXPOZICE – úvod, výchozí situace KOLIZE – zápletka, konflikt postav KRIZE – vyvrcholení, růst napětí PERIPETIE – obrat v ději KATASTROFA – rozuzlení, vyřešení konfliktu

DRAMATICKÉ ŽÁNRY Tragédie – hra s vážným dějem, nerovný zápas hlavního hrdiny (neúspěch, smrt), ale morální vítězství, důraz na podřízenost člověka osudu Komedie – veselohra, komický obraz zápasu s nedostatky, karikovaná podoba postav, výsměch chybám lidí nebo obraz komické situace, smírný konec, šťastné rozuzlení Činohra – novodobý útvar s prvky komedie i tragédie, v popředí charakter hrdinů, tematická pestrost, vážné spory mezi postavami, společenské problémy, psychologická kresba postav, převážně popisuje běžný život

DRAMATICKÉ ŽÁNRY Fraška – jednoduché komické výstupy, výsměch vnějším nedostatkům člověka nebo hlouposti, krátká středověká fraška = interludium Tragikomedie – prvky tragiky i komiky, vážný děj a humorné rozuzlení nebo naopak Comedia dell arte – původně italská lidová hra z 16. století, typ barokního improvizovaného divadla Aktovka – hra o jednom jednání Monodrama – divadlo jednoho herce Absurdní drama – antidrama, převaha tragiky, grotesky a černého humoru, odcizení člověka světu, chybí děj i tradiční pevná stavba Mystérium – tajemství, žánr středověkého náboženského dramatu, příběhy z Kristova života, o zázracích světců = mirákl, o Velikonocích = pašijové hry

HUDEBNĚ - DRAMATICKÉ ŽÁNRY Melodram – spojuje mluvené slovo/recitaci s hudbou Opera – spojení dramatického textu s hudbou, herci text (libreto) zcela či zčásti zpívají za instrumentálního doprovodu (orchestr) Opereta – střídá se mluvený a zpívaný text, kombinace klasické divadelní činohry s operou Muzikál – moderní hudební drama, druh syntetického divadla (text + zpěv, hudba a tanec) Balet – děj je na jevišti vyjádřen tancem za doprovodu hudby bez použití mluveného slova Pantomima - děj je na jevišti vyjádřen hereckou akcí (zvláště mimikou) beze slov, často za doprovodu hudby

ZDROJE https://cs.wikipedia.org/wiki/Pantomima https://cs.wikipedia.org/wiki/Balet https://cs.wikipedia.org/wiki/Muzik%C3%A1l https://cs.wikipedia.org/wiki/Opereta https://cs.wikipedia.org/wiki/Drama