Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky a Libereckého kraje 24. srpna 2015 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského úřadu Libereckého kraje
Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Aktuálně Zpracováván OŠMTS schůzka s MŠMT ke koordinaci DZ krajů a republikového Do návrh na MŠMT Veřejné připomínkové řízení Od ledna 2016 ke schválení orgánům LK
Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Projednávání Celkem 9 pracovních setkání pro školy a školská zařízení včetně středních škol 1 setkání se pro nedostatečný počet účastníků neuskutečnilo Organizace žákovského parlamentu (žáci ZŠ a SŠ) Různý zájem, různý počet účastníků Opakující se výstupy i protichůdné návrhy
Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy – mateřské školy Obavy ze spádovosti, rodiče MŠ volí dle ŠVP Zvyšující se pohledávky za školné Vysoké počty dětí ve třídách, využívání výjimky z počtu automaticky Téma přípravných tříd Nedostatečná logopedická péče při současné organizaci v MŠ (není prostor pro individuální logopedickou péči) Administrativní pomoc (velká zátěž pro ředitele MŠ) Zájmové útvary – prostředkem k profilaci a konkurenceschopnosti MŠ x neubírat z všestrannosti výuky v MŠ
Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy –základní školy Přípravná třída (nemá smysl v malých obcích) Nedostatečná logopedická péče, zhoršující se mluva žáků Nutná podpora/posílení prvního stupně v souvislosti s integrací Nesystémovost čerpání prostředků z EU Časová omezenost rozvojových prostředků Podpora poradenství (školní psycholog, spec. ped.) + návrh na pedagoga na prvním stupni pro péči o žáky se SVP Problém odchodu žáků na víceletá gymnázia (i průměrných) Potřeba možnosti jiného rozložení kapacit družin, v malých obcích jsou nezbytností Zájmové útvary jsou pro nutností – konkurenceschopnost, klima školy, pomoc pracujícím rodičům je důležitá!
Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy – speciální školy a poradenství po odkladu vhodná přípravná třída (homogenní skupina) + využití možností v rámci kapacit MŠ V postupující inkluzi je podpora rizikových skupin obtížnější Nutná odpovědnost rodičů! Individualizaci vzdělávání lez zvládnout s dostatkem speciálních pedagogů U hraničních dětí je vhodné nasměrovat výchovné poradce k ukázání reálných možností žáků Cestou je vzdělávat běžné pedagogy – koordinovaným systémem Integrace LMP povede ke snížení náročnosti výuky v ZŠ, není vhodná individuální integrace „Často je nutné chránit zájmy dítěte před vůlí rodičů“
Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy – ZUŠ a DDM Přístupnost i ze vzdálenějších obcí, vhodnost odloučených pracovišť Dostupnost zdrojů z EU (cíleno na ZŠ) DVPP problematické pro vysokou specializovanost Síť SVČ je dostatečná, zaměřit se na dostupnost z okrajových částí Grantová politika MŠMT nezahrnuje zájmové vzdělávání Výhodnou možnost účasti na projektech pro vedlejší skupiny (maminky, senioři) Bezbariérový přístup Větší podpora nadaných žáků v zájmových aktivitách (moderní kroužky, vybavení Vysoká administrativní zátěž vedení v možnostech čerpání z jiných zdrojů + problém spolufinancování
Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy – střední školy Odpovědnost a motivaci žáků k docházce do školy není možné suplovat za rodiče Hlavní roli v určování oborů musí hrát zaměstnavatelé U vybraných oborů není vhodná praxe u zaměstnavatelů, u většiny až ve vyšších ročnících Velmi pozitivně je vnímána podpora víceoborových tříd Předčasných odchodům ze vzdělávání se dá částečně zabránit prostupností oborů (i směrem dolů!) a podporou AP Žádoucí jsou obory VOŠ s praxí, či jedinečné (tradiční) Problémem je zajištění vysoce odborných pedagogů při odpovídajícím finančním ohodnocení Kapacity přizpůsobovat demografickému vývoji Nesnižovat kapacity všeobecného vzdělávání, ale zpřísnit limity pro přijetí Nezbytností je propagace školy
Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Informace ze schůzky z MŠMT dne Prioritou vlády je umístit do MŠ každé dítě, které o to má zájem MŠMT podporuje zájmové vzdělávání, ale kraje si upraví sami dle svých možností Předpokládá se více terénní práce pro poradenské pracoviště (PPP) – hl. sociální pracovníci Možností jsou „kontaktní místa poraden“ Připravuje se personální a procedurální standard poraden (rozšíření pracovníků poraden) Predikce trhu práce – z úrovně republikové k řešení krajům, vychází z dat projektu „Překvap“ ve spolupráci s MPSV Očekávání predikce zaměstnatelnosti – ověřování soukromou firmou
Dlouhodobý záměr LK návrh Děkuji za spolupráci při organizaci pracovních setkání s řediteli škol !
Děkuji za pozornost. Magdalena Zábranská telefon: