Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. Dopravní prognózy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
EKONOMICKÉ STUDIE A STRUKTURÁLNÍ FONDY EU Ing. Patrik Sieber KPE VŠE Praha
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Metody Finančního řízení firmy Tomáš Sobotka A09B0008PMAB.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Personální plánování.
Cíl přednášky Seznámit se
1 Název celé následující kapitoly Řízení hospodárnosti režijních nákladů.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu v podmínkách ČR Prezentace projektu stránka: 1 K617X1MG Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - pozemní komunikace (dálnice a silnice)
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
TIPY PRO PRŮZKUMY DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ Petr Šenk. Obsah prezentace  Širší kontext – proces tvorby strategického plánu  Zdroje dat pro dopravní plánování.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Ochrana životního prostředí Podklad ke cvičení Převzato a upraveno.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Hluk z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
„Program rozvoje územního obvodu Zlínského kraje na roky “ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
Příklad (investiční projekt)
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. Dopravní prognózy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Účel dopravních prognóz (DP) Dopravní politika Územní plánování - územní studie rozvoje území Dopravní inženýrství (výpočty kapacit výhledové [budoucí] dopravní infrastruktury, odhady finanční a sociální životaschopnosti projektů, dopady na životní prostředí …)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Definice, Podklady, Rozdělení DP Definice DP – určení výhledových objemů dopravy jako jeden z podkladů pro návrh a uspořádání komunikační sítě v souladu s rozvojem dopravy v území a rozvojem společnosti viz také ( ) Podklady DP = rozbor současných přemísťovacích vztahů a údajů ovlivňujících zdroje a cíle tj.:  statistické (např. sčítání lidu) a sociologické průzkumy (struktura obyvatel);  územní plánování (generování cest sídly nebo funkčními složkami území);  celostátní sčítání dopravy;  podklady dopravně inženýrských organizací;  doplňkové průzkumy... Rozdělení DP:  výhledové objemy intenzit dopravních proudů v extravilánu růstové koeficienty dopravní [matematické] modelování (podrobně viz literatura 4)  výhledové objemy intenzit dopravních proudů v intravilánu (syntéza tranzitní, vnější a vnitřní dopravy) …

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Růstové koeficienty Růstové koeficienty jsou výsledkem metody jednotného součinitele růstu (viz podrobněji dále) založené na předpokladu platnosti analogie s minulým a stávajícím růstem objemů dopravy. Výsledky platí za předpokladu existence: stabilizované dopravní (komunikační) sítě rovnoměrného rozvoje území Růstové koeficienty by se neměly používat na nově navrhovanou dopravní infrastrukturu (nové komunikace) a v územích s výraznými (plánovanými?) změnami v uspořádání dopravní infrastruktury a v rozmístění zdrojů a cílů dopravy!

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Růstové koeficienty Růstové koeficienty stanovené Ředitelstvím silnic a dálnic ČR v r představují průměrné hodnoty pro dálnice, silnice I. třídy včetně rychlostních komunikací a silnice II. a III. třídy pro vozidla celkem. ObdobíRok 2005Rok 2025Rok 2030 Koeficienty ŘSD z toho: - osobní vozidla - těžká nákladní vozidla 1,0 1,26 1,27 1,19 1,27 1,29 1,19

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – TP 225 TP 225 Prognóza intenzit automobilové dopravy (vydáno v r. 2010)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – TP225 TP 225 Prognóza intenzit automobilové dopravy (vydáno v r. 2010)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – TP225 TP 225 Prognóza intenzit automobilové dopravy (vydáno v r. 2010)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – TP225 TP 225 Prognóza intenzit automobilové dopravy (vydáno v r. 2010)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Dopravní modelování Základní 4 fázový model A. Objem výhledové dopravy - (počtu! D i ); B. Rozdělení mezioblastních vztahů (D ij * ); C. Dělba přepravní práce; D. Přidělení dopravy na komunikační síť. *D ij přemísťovací vztah (cesta) z i-té do j-té oblasti

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – 4 fáze modelu DP

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dop_inženýrství I. – Ad. A. Objem výhledové dopravy D i Cílem je stanovení celkového objemu dopravy bez zřetele na cíl cesty (zdroje a cíle dopravy oblasti) – počet cest za den Cesta – jednosměrné přemístění osoby (věci, nákladu) ze zdroje do cíle (definice pro potřebu prognózy); Počet přemístění - počet cest za časovou jednotku, obvykle za 24 hodin (předpokladem je, že většina cest se vrací do svého východiska; Přemísťovací vztah - přesun jakýmkoli dopravním prostředkem nebo pěšky os/den, t/den; Přepravní vztah - přesun jakýmkoli dopravním prostředkem (NE pěšky!) cest/den, t/den; Dopravní vztah - přesun vyjádřený v počtu dopravních prostředků vozidlo/den.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dop_inženýrství I. – Ad. A. Objem výhledové dopravy D i Metody pro stanovení D i :  extrapolace lineární nebo nelineární funkce Di = f(časová řada)  regresní analýza (mnohonásobná)  specifických hybností (osob a věcí) viz DÁLE Metoda specifických hybností:  specifických ukazatelů obyvatel  analýza kategorie domácností Založeny na znalosti počtů ekonomicky aktivních a neaktivních osob v oblasti a jejich průměrnou hybnost (= průměrný počet cest za den). Prostým součinem příslušné skupiny osob a jejich hybností dostáváme celkový objem dopravy oblasti.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dop_inženýrství I. – Ad. A. Hybnost obyvatelstva Hybnost (mobilita) je jednou ze základních dopravních charakteristik, která dává obrázek o aktivitě (potřebě) obyvatel města přemisťovat se. Na hodnotu mobility má vliv řada faktorů: věková struktura obyvatel; podíly jednotlivých sociálních skupin (zaměstnanci, podnikatelé); míra nezaměstnanosti; životní styl obyvatel města …. Stanovení vývoje hybnosti je poměrně komplikované, obvykle se vychází ze sledování dlouhodobého vývoje města.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dop_ing I. – Ad. B. Rozdělení mezioblastních vztahů (D ij ) Cílem je rozdělení objemů (začátků, zdrojů) cest z každé sledované oblasti do cílů v ostatních oblastech sledovaného území. Metody: 1. Analogické – založeny na předpokladu, že budoucí počty mezioblastních vztahů budou v odpovídajícím poměru stávajících mezioblastních vztahů. Pro výpočet se použije součinitel násobící současný počet vztahů (metoda růstových součinitelů). 2. Syntetické – analyzují příčiny vzniku mezioblastních vztahů. Pro výpočet se používá model stanovující podíl z celkového objemu dopravy mezi dvěma oblastmi

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dop_ing I. – Ad. B. Rozdělení mezioblastních vztahů (D ij )

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dop_ing I. – Ad. B. Rozdělení mezioblastních vztahů (D ij )

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Ad.C. Dělba přepravní práce Cílem je určení podílu jednotlivých druhů dopravy na přepravní práci POSTUP lze provést např. v krocích: 1. Vznik VHD – prognóza pro malá a střední města 2.Rozdělení dopravy (již existující) – pro větší územní celky s již rozvinutou dopravní sítí (rozptylové křivky) Důležité zaměřit se na:  opakované cesty (cesty do škol, za prací)  ovlivnění volby dopravního prostředku  zohlednit změny v prognózovaném období  použít matematicko-statistické metody (pravděpodobnostní) pro charakteristiku chování vybraných skupin lidí…

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Ad.D. Přidělení dopravy na síť Cílem je určení konkrétních tras, kde budou realizovány vypočtené dopravní vztahy a jejich přepočet na intenzity na jednotlivých úsecích komunikační sítě (všech směrů na vybraných křižovatkách) Postup lze provést v těchto krocích: 1.Stanovení těžišť oblastí tj. stanovení tzv. fiktivních uzlů 2.Výběr a kódování komun. sítě tj. popis sítě 3.Větvení sítě tj. pro každou výchozí oblast určujeme trasy do ostatních oblastí 4.Přidělení mezioblastních vztahů na větve sítě

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Ad.D. Přidělení dopravy na síť Metody přidělení dopravy na síť:  nejkratší cesty - předpoklad, že řidič si vybírá vždy nejkratší cestu, obvykle časově nejvýhodnější. Ostatní trasy se ignorují. Jednoduchý výpočet může být zatížen značnou chybou;  přidělení na více tras - dle analýzy 30% řidičů užívá jinou než nejkratší trasu. Modelování více vlivů – více tras dle jednoho kritéria [obvykle času]. Dopraní vztah je pak v poměru dob rozdělen na trasy;  omezené kapacity - eliminuje nevýhody předchozích metod tj. opomíjení vtahu intenzity a kapacity komunikace. Výpočet iterací s přihlížením ke kapacitě komunikace.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Kritika DP Pokud možno přesná dopravní prognóza je rozhodující pro: návrh kapacit dopravní infrastruktury tj. odpovídající dopravní poptávce cost - benefit analýzu sociální studie = rozvoj společnosti hodnocení dopadů na životní prostředí a zdraví lidí… Rozhoduje zda stavět nebo nestavět dopravní infrastrukturu !!!! Zájmy!!! V roce 1990 investice USA do projektu Transims viz ( ) - užití superpočítačů a detailní simulace může představovat zlepšení prognóz, zatím se neprokázala výhodnost (větší přesnost) než u konvenčních modelů. Citace (Flyvbjerg, Holm, and Buhl 2006): However, a peer reviewed study of a large number of traffic forecasts found that such forecasts tend to be highly inaccurate (Flyvbjerg, Holm, and Buhl 2006) For nine out of ten railway projects the study found that passenger forecasts are overestimated; the average overestimate is 106%. For half of all road projects, including bridges and tunnels, the study found that the difference between actual and forecasted traffic is more than 20%; for 25% of road projects the difference is more than 40%. viz ( ).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – porovnání DP se skutečností Ing. Luděk Bartoš: EDIP Aktualizace prognóz dopravnních výkonů aut. dopravy do roku 2040, Dopravní inženýrství 1/08

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – software DP Software společnosti PTV AG viz dále ( ) V ČR prodává společnost Cityplans.r.o. ( ) DHV ČR: ( ) - QUESTOR ( ) - AUTO Model pro dopravní prognózy - matice přepravních vztahů a pomocí zatěžovacího modelu vypočte intenzity zatížení dopravních sítí. Lze si vybrat mezi multi-modálním a jednoduchým (pro auta, cyklisty nebo veřejnou dopravu) s použitím modelu V prostředí Windows si uživatel sestaví model a dále se pomocí programu provedou výpočty a analýzy. Jednoduchým způsobem lze vytvářet grafickou prezentaci výsledků

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – DP od firmy PTV ( ) PTV VISION je softwarový balík programů pro dopravní plánování, strategické plánování, dopravní inženýrství a řízení dopravy. Slouží pro tvorbu dopravních modelů a simulací v prostředí GIS. PTV VISION: VISUM VISUM HROMADNÁ DOPRAVA VISSIM VISWALK SITRAFFIC OFFICE

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Příklad ( ) Praha, 19. ledna Ministerstvo dopravy schválilo materiál Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje České republiky do roku 2025 („Superstrategie – green paper“). Green paper – kratší verze dokumentu, bude předložena vládě v únoru 2011, vysvětlení cílů, žádost o vlády o souhlas s navrhovanými kroky, pouze informativní seznam dopravních staveb, zpracovaný odhad zdrojů na období White paper – delší verze dokumentu, zpřesní vývoj procesů v otázkách realokace, PPP, mýta, hledání strategického partnera pro ČD Cargo, bude obsahovat zjednodušenou multikriteriální analýzu staveb Sektorové strategie, 2.fáze (Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem) – naváže na White paper, bude obsahovat posouzení SEA a podrobnou multikriteriální analýzu staveb s výhledem do roku 2040, nutno z důvodu čerpání prostředků OPD ( ) Superstrategie ministra Bárty údajně skončila na dně skříně …. co dodat!

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Závěr DP Delfská věštírna. Pýthie - Před věštěním se musela vykoupat v kalském prameni, poté ji odvedli k dalšímu prameni, ze kterého se napila a získala tak věštecké schopnosti. Po skončení všech přípravných procedur ji odvedli do Adytonu. Při samotné věštbě seděla Pýthie na trojnožce a z díry pod ní se řinul kouř z vavřínových listů a další stimulující kadidla. Čímž se dostávala do transu. Návštěvník obětoval medovník, který potom kněží prodávali za peníze. Bohatí platili více než chudí, ale zato pro ně Pýthie upadla do transu a odpovídala celými větami. Chudí se museli spokojit s prostým losováním, kde výsledek byl ano nebo ne. Upadání do transu bylo totiž nebezpečné. Stávalo se, že se Pýthie zbláznila či dokonce zemřela. Vždy se ve věštění střídaly dvě a třetí byla připravena zastoupit, pokud by se něco stalo. A NIKDO SE TEHDY ZŘEJMĚ NEZEPTAL NA VÝHLEDOVÉ OBJEMY DOPRAVY… ! ŠKODA

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Literatura 1.RŮŽIČKA M.: Přednášky - Dopravní inženýrství I., Moodle TF ČZU Praha, - každý rok aktualizované přednáškyhttp://moodle.czu.cz 2.Zákony ČR: Zákon č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě Zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích a další (včetně všech doplňků a vyhlášek ) ( ) 3.SLINN M.-GUEST P.-MATTHEWS P.: Traffic Engineering Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005,Oxford,, 2. ed., ISBN , 232 p. 4.Juan de Dios Ortúzar – Willumsen Luis G.: Modelling transport, John Wiley and sons. LTD, 3rd. Ed. ISBN 13: (H/B), 2006, 498 p. 5.KOČÁRKOVÁ D.- KOCOUREK J.- JACURA M.: Základy dopravního inženýrství, ČVUT Praha 2009, ISBN: , 142 s., 6.Normy ČSN XX - výběr s odpovídající tématikou (upraveno pro informaci posluchačů) 7.Technické podmínky Ministerstva Dopravy ČR - výběr s odpovídající tématikou (upraveno pro informaci posluchačů) 8.Internet: viz zdroje uváděné v přednáškách s datem, kdy byl uvedený hypertextový odkaz byl k dispozici