Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 – příspěvková organizace Komenského.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Antické umění Starověké Řecko.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Evropa- Jižní Evropa Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
ANOTACE Materiál je určen k získání poznatků o jižní Evropě. V první části si žáci vytvářejí základní přehled o celé oblasti – o krajině, hospodářství.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Výtvarné umění starověkého Řecka Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RECKA_P.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KLADÍ Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Starověké Řecko – Řecká kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
VY_32_INOVACE_216_Románské umění_Architektura, malířství, sochařství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Vznik řeckého divadla Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k doplnění výkladu a zápisu.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_06
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7-35_Řecké hry a slavnosti Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Úvodní a seznamovací hry
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
I. Prostorový kontext, A) Athény
Autor: Mgr. Nováková Jana
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_DĚJEPIS
Filozofické disciplíny
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Výtvarné umění starověkého Egypta
STAROVĚKÉ ŘECKO Dějepis 6.roč. Mgr.Renata Šimková.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh _I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
První židovská válka a její důsledky
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
klasické období (5. stol. př. n. l. Athény za Perikla)
Kultura ve starověkém Řecku
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
KULTURA ANTICKÉho ŘECKa
Soutěž RISK Severní Evropa Pokračovat Zdroje obrázků
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 – příspěvková organizace Komenského 589 – příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum: Datum: Název: VY_12_INOVACE_21_D6 Název: VY_12_INOVACE_21_D6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kultura starověkého Řecka Téma: Kultura starověkého Řecka Anotace: DUM; Žáci se formou prezentace seznámí se Anotace: DUM; Žáci se formou prezentace seznámí se základními informacemi o divadle, filosofii, stavitelství, základními informacemi o divadle, filosofii, stavitelství, sochařství, malířství a o antických olympijských hrách sochařství, malířství a o antických olympijských hrách ve starověkém Řecku. Žáci odpovídají na otázky související s ve starověkém Řecku. Žáci odpovídají na otázky související s tématem, pracují s učebnicí. tématem, pracují s učebnicí.

KULTURA STAROVĚKÉHO ŘECKA

Řecké divadlo

Nový druh zábavy – divadlo Nový druh zábavy – divadlo Hrálo se na počest boha Dionýsa Hrálo se na počest boha Dionýsa Vstupné se neplatilo, sponzorováno bohatými občany Vstupné se neplatilo, sponzorováno bohatými občany Obdiv vyjadřován tleskáním, nelibost mlaskáním a syčením Obdiv vyjadřován tleskáním, nelibost mlaskáním a syčením Nejvýznamnější autoři: Aristofanés, Euripidés, Aischilos, Sofoklés Nejvýznamnější autoři: Aristofanés, Euripidés, Aischilos, Sofoklés

Nejvýznamnější divadelní autoři SOFOKLES a EURIPIDES SOFOKLES a EURIPIDES - náměty čerpali z řeckých bájí - náměty čerpali z řeckých bájí - divadelní hry měly posloužit k poučení diváků o smyslu života - divadelní hry měly posloužit k poučení diváků o smyslu života 1) 2)

Řecké divadlo bylo nekryté – ve volné přírodě bylo nekryté – ve volné přírodě stavba divadla rozsáhlá – vešlo se až 20 tisíc diváků stavba divadla rozsáhlá – vešlo se až 20 tisíc diváků sedadla stupňovitě umístěná, ve středu pódium sedadla stupňovitě umístěná, ve středu pódium dobrá akustika – šíření zvuku dobrá akustika – šíření zvuku Hrály se komedie i tragédie Hrály se komedie i tragédie

3)

Komedie a tragédie Co je to komedie a co je to tragédie? Co je to komedie a co je to tragédie? Jaký děj mají? Jaký děj mají? Jak skončí? Jak skončí? Komedie=veselohra=dramatický žánr s humorným obsahem a šťastným koncem Komedie=veselohra=dramatický žánr s humorným obsahem a šťastným koncem Tragédie=opakem komedie=dramatický žánr s vážným obsahem a většinou tragickým, nešťastným koncem Tragédie=opakem komedie=dramatický žánr s vážným obsahem a většinou tragickým, nešťastným koncem

Dionýsovo divadlo 4)

Herecké masky Diváci by z velké vzdálenosti nerozeznali tváře herců, ti proto používali masky Diváci by z velké vzdálenosti nerozeznali tváře herců, ti proto používali masky Masky měly jednoznačně vyjadřovat stáří a povahové vlastnosti postavy Masky měly jednoznačně vyjadřovat stáří a povahové vlastnosti postavy Muži hráli i ženské role (ženy nesměly být herečkami, neměly ani přístup na divadelní představení) Muži hráli i ženské role (ženy nesměly být herečkami, neměly ani přístup na divadelní představení)

Otevřete si učebnici na s. 36. Vlevo dole vidíte čtyři herecké masky. Pokuste se odhadnout, jaké povahové vlastnosti měla maska vyjadřovat Otevřete si učebnici na s. 36. Vlevo dole vidíte čtyři herecké masky. Pokuste se odhadnout, jaké povahové vlastnosti měla maska vyjadřovat

FILOSOFIE

Počátky FILOSOFIE FILEIN FILEIN – milovat SOPHIA SOPHIA - moudrost PHILEOSOPHIA = FILOSOFIE S o kratés „ VÍM, ŽE NIC NEVÍM I.“ Platón „. STARAJÍCE SE O ŠTĚSTÍ JINÝCH, NACHÁZÍME SVÉ VLASTNÍ. “ Aristotelés „ ZKUŠENOST NA ROZDÍL OD VĚDĚNÍ VÍ, ALE NEVÍ PROČ.“ Pokuste se citáty vysvětlit vlastními slovy! 5) 6) 7)

Olympijské hry

pořádány od 776 př.n.l. – 5. stol. n. l. pořádány od 776 př.n.l. – 5. stol. n. l. každé 4 roky v Olympii – poloostrov Peloponés každé 4 roky v Olympii – poloostrov Peloponés na počest boha Dia na počest boha Dia v době konání vyhlášen posvátný mír v celém Řecku v době konání vyhlášen posvátný mír v celém Řecku

Vstup na stadion v Olympii 8)

Jaké znáte olympijské disciplíny?

Disciplíny OH Závodilo se: ve vrhu diskem a oštěpem v pěstním zápase v pěstním zápase v jízdě na válečných vozech v jízdě na válečných vozech ve skoku do dálky ve skoku do dálky v běhu v běhu v pětiboji….ad. v pětiboji….ad. - stavba sportovních stadiónů - stavba sportovních stadiónů

Olympijské hry dnes Letní olympijské hry obnoveny r Letní olympijské hry obnoveny r Zimní olympijské hry obnoveny r Zimní olympijské hry obnoveny r obnovil francouz Pierre de Coubertin obnovil francouz Pierre de Coubertin konají se jednou za 4 roky konají se jednou za 4 roky 9) 10)

Znáte nějaké olympijské vítěze? V jaké disciplíně soutěží/li?

Řecké stavitelství

Akropolis 11)

Stavitelství Rozlišujeme 3 stavební slohy (podle sloupů): Rozlišujeme 3 stavební slohy (podle sloupů): dórský dórský iónský iónský korintský korintský

Dórský sloh Znaky: sloupy silné, hlavice jednoduchá Znaky: sloupy silné, hlavice jednoduchá 12)

Dórský stavební řád: 1 – tympanon, 2 – akrotér, 3 – šikmá římsa (sima), 4 – vodorovná římsa (geison), 5 – mutulus, 7 – vlys, 8 – triglyf, 9 – metópa, 10 – regula, 11 – kapky, 12 – taenia, 13 – architráv, 14 – hlavice, 15 – abakus, 16 – echinus, 17 – sloup, 18 – kanelování, 19 - stylobat Dórský stavební řád: 1 – tympanon, 2 – akrotér, 3 – šikmá římsa (sima), 4 – vodorovná římsa (geison), 5 – mutulus, 7 – vlys, 8 – triglyf, 9 – metópa, 10 – regula, 11 – kapky, 12 – taenia, 13 – architráv, 14 – hlavice, 15 – abakus, 16 – echinus, 17 – sloup, 18 – kanelování, 19 - stylobat 13)

Parthenón na Akropoli 14)

Héfaistův chrám v Athénách 15)

Iónský sloh Štíhlejší sloupy, hlavice zdobena dvěma závity Štíhlejší sloupy, hlavice zdobena dvěma závity 16)

Artemidin chrám v Effesu (novodobá představa) 17)

Korintský sloh Nejzdobnější hlavice, rostlinné listy zakončené v závitech Nejzdobnější hlavice, rostlinné listy zakončené v závitech 18)

Diův chrám v Athénách 19) 20)

Řecké sochařství Sochy sloužily zejména k výzdobě staveb Sochy sloužily zejména k výzdobě staveb Nejslavnější – socha atleta, který metá disk – Diskobolos Nejslavnější – socha atleta, který metá disk – Diskobolos Autorem je sochař Myrón Autorem je sochař Myrón

Diskobolos Diskobolos 21)

Řecké malířství Dozvídáme z kreseb na řeckých vázách Dozvídáme z kreseb na řeckých vázách geometrické obrazce geometrické obrazce Náměty mytologické nebo ze života Náměty mytologické nebo ze života

Co jste si zapamatovali? Co jste si zapamatovali? Znáte nějakého autora divadelních her ve starověkém Řecku? Znáte nějakého autora divadelních her ve starověkém Řecku? Jak vypadalo řecké divadlo? Jak vypadalo řecké divadlo? Kdo byli Sokrstés, Platón a Aristotelés? Kdo byli Sokrstés, Platón a Aristotelés? Kde se konaly starořecké olympijské hry? Kde se konaly starořecké olympijské hry? V jakých disciplínách se na nich soutěžilo? V jakých disciplínách se na nich soutěžilo? Jak se jmenují 3 řecké stavební slohy? Jak se jmenují 3 řecké stavební slohy? Znáte nějakou stavbu z období starověkého Řecka? Znáte nějakou stavbu z období starověkého Řecka? Co je to Diskobolos? Co je to Diskobolos?

Použité zdroje: 1) Marie-Lan Nguyen. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 2) Jastrow. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 3) Seynaeve René. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 4) Immanuel Giel. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 5) Sting. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 6) Rafael Santi. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 7) Jastrow. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 8) Napoleon Vier. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 9) Denelson83. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ) Bain News Service. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www:

11) Adam Carr. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 12) A. Rosengarten. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ) Napoleon Vier. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 14) Harrieta171. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: G G G 15) Adam Carr. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ) Jonisk1. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ) Zee Prime. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ) Wetman. cit. [ ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ) Rob a Lisa Meehan. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _Temple_of_Olympian_Zeus_%28Athens%29.jpg?uselang=cs _Temple_of_Olympian_Zeus_%28Athens%29.jpg?uselang=cs _Temple_of_Olympian_Zeus_%28Athens%29.jpg?uselang=cs 20) Jmcstrav. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ) Valerio Perticone. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, s., ISBN MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, s., ISBN