Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _16 Několik Čechů umučených v koncentračních táborech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. březen Mezinárodní den boje spisovatelů za mír.
Advertisements

Protektorát Čechy a Morava
Židé za 2.světové války….
ČSR ZA DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY
Vypracovala: Lucie Junková Valerie Horká Jan Dočkal
Osvětim (Auschwitz).
Osvětim(Auschwitz) ( )
Holocaust Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
Bratři Čapkové.
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Co se mohlo změnit v životě Čechů po obsazení Německem?
Holocaust českých Židů a Romů
Bratři Čapkové. Společně se podíleli na některých knihách a povídkách: Povídky Zářivé hlubiny Krakonošova zahrada Devatero pohádek Dramata Loupežník Ze.
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
HOLOKAUST Zdravotní pomůcky...
Holocaust Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Terezín (1941 – 1945).
Protektorát Čechy a Morava
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (X. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009
Koncentrační tábory Miloš Bečvář.
Šárka Nová a Lenka Petráková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Naši prezidenti Lukáš Medelský IV.B.
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Československo po 2. světové válce
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI. genocida = vyvražďování celých národů za druhé světové války se to týkalo hlavně Židů a Romů ze strany nacistů.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XI. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Magen – Davidova hvězda – symbol židovství
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Arnošt Lustig „Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.“
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_32_ OPAKOVACÍ TEST – DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI ZA II.SVĚTOVÉ VÁLKY.  genocida= systematické a cílené vyvražďování celých národů: Romové, Židé, národy Pobaltí(= vraždili je.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Holocaust byla nacistická politika systematického, státem provozovaného pronásledování a hromadného vyvražďování osob židovské národnosti. V širším smyslu.
VY_32_INOVACE_Lul_II_16 Osvětim I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Spravedliví.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Protektorát Čechy a Morava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
VY_32_INOVACE_Lul_II_18 Osvětim - Březinka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 13. Holocaust
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_DĚJEPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Druhá světová válka KVÍZ. Druhá světová válka KVÍZ.
Digitální učební materiál
OSVĚTIM.
Předmět: Dějepis Ročník: 9.
Koncentrační tábory za 2.SV Michaela Holanová. Koncentrační tábory ❏ Koncentrační tábor, v češtině hovorově také koncentrák nebo lágr (z něm. Lager =
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _16 Několik Čechů umučených v koncentračních táborech Téma: Dějepis 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Mgr. Lenka Kudrnová

místo sloužící k hromadné internaci nebo věznění lidí, kteří sem jsou umísťováni i bez řádného soudu nebo jiného právního důvodu mezi lety 1933–1945 založili nacisté kolem různých táborů, kde věznili milióny obětí tábory byly používány pro řadu účelů: byly to pracovní tábory, tranzitní (průchozí) tábory, kde lidé pouze čekali na další transport, a také tábory vyhlazovací určené výhradně pro hromadné vraždění již v prvních letech nacistické vlády byly koncentrační tábory určeny především pro politické odpůrce režimu, zejména komunisty a sociální demokraty, ale také pro homosexuály, Romy, Svědky Jehovovy, mezi vězněnými bylo samozřejmě nemalé procento Židů Koncentrační tábory

prvním založeným táborem byl v 1933 Dachau mezi nejvýznamnější vyhlazovací tábory řadíme: Chelmno, Belzec, Sobibor, Treblinku, Březinku (Osvětim II) Židé (a Romové) z okupovaných zemí byli nejprve deportováni do shromažďovacích a průchozích táborů – ghett,např. Terezín v Protektorátu Čechy a Morava ghetta byla „přestupními stanicemi“ na cestě do „stanic konečných“ – vyhlazovacích táborů (či „táborů smrti“) na území Polska vyhlazovací tábory měly zefektivnit masové vyvraždění židovského obyvatelstva (holocaust) Koncentrační tábory

Jeden z baráků – Osvětim Březinka Spalovací pece krematoria

Koncentrační tábory Oběti Dachau Tábor Ravensbrück Táborová uniforma

"Oznamuji vám, že jste sem nepřišli do sanatoria, nýbrž do německého koncentračního tábora, ze kterého není jiného východu než komínem. Komu se to nelíbí, může jít hned do drátů vysokého napětí. Jsou-li v transportu Židé, nemají právo žít déle než dva týdny, knězi jeden měsíc, ostatní tři měsíce." Z uvítací řeči esesáka Pritsche, velitele tábora Osvětim I. uvnitř bloku byly tříposchoďové palandy, kterým se říkalo "kóje" a bylo v nich 6-9 lidí vězeň měl k dispozici asi 0,70 m2 "životního prostoru", ve kterém žil, jedl a spal a odkládal své věci (později pro přeplňování táborů již jen 0,50) Život v koncentračním táboře

v bloku bývalo 1000, někdy až 7200 lidí nábytek žádný nebyl, sedělo se na palandách dvě spodní palandy byly však tak nízké, že se na nich dalo jen ležet ve středu bloku ihned proti vchodu byl malý prostor, kde se vydávalo jídlo, a tam byla také umístěna dvoje kamna zatopilo-li se v nich, šel kouř kanálem do komínů, topení bylo ovšem nedostatečné a palivo si museli vězňové opatřovat sami Život v koncentračním táboře

v bloku nebyl vodovod, umyvárna ani záchod; byly umístěny v jiných barácích vzdálených i přes 200 metrů bylo přísně zakázáno vycházet v noci z bloku, a proto byly vzadu, mezi spícími vězni, umístěny dvě kádě na výkaly, které často přetékaly umývárny byly skoro prázdné, většina vězňů se nemyla jeden vodovodní kohoutek na záchodě sloužil celému táboru, čistotní se umývali v misce, z které jedli hlavní příčinou tělesného vyčerpání, chorob a umírání vězňů byla nejenom špinavá a nedostatečná strava, ale přímo hlad (stravou byla řídká polévka z hnijícího tuřínu a 50 g chleba na den) Život v koncentračním táboře

s vězni bylo zacházeno jako s otroky – většinu dne byli podrobeni velmi těžké a vyčerpávající práci (kamenolom, výroba v továrnách apod.) byly mnohokráte během dne podrobeni nástupům a přepočítávání, které mnohdy trvalo i několik hodin byli týráni, mučeni, ponižováni, velmi často přihlíželi veřejným popravám svých druhů konaly se na nich pseudovědecké lékařské pokusy (Mengele na dvojčatech, jinde se např. testovaly různé způsoby usmrcení dospělých mužů) pro nedostatečnou hygienu často řádily epidemie – tyfus, úplavice Život v koncentračním táboře

Označení vězňů Víš, komu patří jaký trojúhelník? Židé Asociálové Romové Zločinci Homosexuálové Političtí Svědkové Jehovovi Romové Bez státní příslušnosti

Češi umučení nacisty Poznáš, k jaké podobence patří popis osobnosti? Víš, o koho se jedná? Umučen v koncentračním táboře Bergen-Belzen, pobý- val také v Dachau a Sachsenhausenu, významný český malíř, spisovatel a ilustrátor. Původním povoláním lékař. Významný spiso- vatel, dramatik, režisér. Člen odboje, zatčen ges- tapem a popraven v Ko- bilisích. Novinář, spisovatel,komunis- tický novinář. Vězněn na Pankrá- ci, popraven oběšením v Ber- líně. Nacistický kolaborant. Josef Čapek Julius Fučík Vladislav Vančura

Češi umučení nacisty Poznáš, k jaké podobence patří popis osobnosti? Víš, o koho se jedná? Spisovatel, humorista, novinář, scénárista. Nej- známější je jeho kniha Bylo nás pět. Pro židovský původ deportován do Tere- zína, pak do Osvětimi. Pop- raven na pochodu smrti. Písničkář, herec, textař, scénárista, režisér. Zemřel v táboře Mauthausen na následky úplavice a mučení. Významný atlet, běžec. Člen odboje, zastře- len v Kobylisích. Karel Hašler Evžen Rošický Karel Poláček

v průběhu války nacisté připravili o život cca Čechů v koncentračních táborech zemřelo , přímo popraveno bylo dle dobových pramenů Čechů (historikové hovoří dokonce až o ) zvlášť jsou vyčíslovány oběti z řad židovského národa – a Rómové mnozí další byli vězněni a přežili... (za všechny uveďme např. jednoho z našich poválečných prezidentů Antonína Zápotockého – 5 let v Sachsenhausenu) Nacistická okupace v číslech

Rudolf Vrba, vlastním jménem Walter Rosenberg byl jedním z pěti Židů, kterým se podařilo utéci z koncentračního tábora (Osvětim) a současně předat spojencům informace o masových vraždách, ke kterým tam docházelo v rámci holocaustu se spoluuprchlíkem Alfrédem Wetzlerem nadiktovali v dubnu 1944 zděšeným židovským představitelům v Žilině na Slovensku 32 stran výpovědi – přestože byla pozdržena, zachránila životy maďarských Židů A díky tomuto muži se svět dozvěděl o koncentračních táborech

o životě v Osvětimi, útěku a následných událostech napsal velmi čtivou knihu Utekl jsem z Osvětimi po válce žil v emigraci, stal se profesorem farmakologie a terapeutiky na University of British Columbia mezinárodně proslul více než 50 pracemi o chemických procesech v mozku a studiem cukrovky a rakoviny Víš, co znamená nápis nad branami koncentračních táborů? Jak bys jeho význam chápal nyní ty?

AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborDějepis 9. ročník TémaNěkolik Čechů umučených v koncentračních táborech Klíčová slovaKoncentrační tábory, Josef Čapek, Karel Poláček, Julius Fučík, Vladislav Vančura, Karel Hašler, Evžen Rošický, Rudolf Vrba

ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 9. ročník. Časová dotace cca 30 min. Materiál obsahuje několik spojovaček s řešením v textu prezentace. Materiál seznamuje s koncentračními tábory a běžným životem v nich. Posiluje kompetence, které jsou spojeny s morální a etickou výchovou. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba, textová ukázka z Zdroje obrazového materiálu: otevřená galerie