Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 4 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Kytara Tomáš Kahl.
Cimbál Václav Konvalinka.
Klavír Tomáš Kahl.
Rozdělení hudebních nástrojů
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor / předmět: Hudební výchova Tematický okruh:
HV-1 Hudební výchova DUM č. 5 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Strunné nástroje Veronika Bukvicová.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 7 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Loutna Jakub Řehoř sekunda.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Práce s textovými konektory
Cimbál Vojtěch Vyorálek.
Cembalo Kristýna Sadloňová SEKUNDA.
Temperované ladění.
Housle Martin Otýpka sekunda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Citera Nováková Karolína.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Klavír Veronika Kordasová.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Housle.
Aerofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a.
Idiofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Hudba - úvod Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Membranofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Hudba - intervaly Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Smyčcové nástroje VUS Ondráš
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_01_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Když se sejdou housle s basou Základní škola.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy Materiál pro kombinované studium, Jiří Kohout Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická,
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_04 TÉMA: HUDEBNÍ.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_91_KYTARA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Stupnice Tematická oblast
Eliška Smýkalova VĚK: 10 Škola: 3 ZŠ, Šumperk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_14
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
Tóniny Tematická oblast
Hudba - notace Tematická oblast
VY 32 INOVACE 549.
Vývoj chordofonů PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Transkript prezentace:

Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a společenských oborů Datum vytvoření6. dubna 2014 Ročník1. ročník čtyřletého gymnázia, 5. ročník osmiletého gymnázia Stručný obsahPřehled strunných nástrojů Způsob využitíProcházíme prezentaci a odpovídáme na otázky na snímcích 8, 14 a 16. AutorIng. Karel Dvořáček KódVY_32_INOVACE_36_EDVO09

Chordofony Chorda, řecky struna, může být z rostlinných vláken, žíní, hedvábí, šlach a střev (omotání drátem), drátu a nylonu. Dělíme podle způsobu hry na drnkací (prstem, plektrem, mechanicky) úderné smyčcové kolové Používají se i souznějící struny. Síla zvuku a barva je dána ozvučnicí.

Deskové chordofony mají více strun, mohou mít hmatník nebo klaviaturu. Koncertní citera: hmatník s 29 pražci, 5 strun melodických, cca 40 strun akordických. Psalterium (žaltář): skříň tvaru lichoběžníku, hrálo se tyčinkami nebo prsty. Cimbál: rozsah 35 tónů D – e 1, jedno až třísborové ostrunění, pedálový tlumič. Hraje se paličkami (i čtyřmi) nebo prsty. Aeolova harfa: stejně dlouhé ale různě silné struny rozeznívané větrem (1650).

Klavír - obecně Deskový klávesový chordofon. Clavis (latinsky klíč, později písmeno), klávesy byly popsány názvem noty. 7 bílých (12. stol.) a 5 černých kláves ( stol.) v oktávě. Matematické dělení oktávy na stejný poměr půltónů – temperované ladění, umožnilo hru ve všech tóninách, rozdíl oproti čistému ladění a jiným druhům. Rozsah a počet oktáv se měnil, v 16. stol. F – f 2, za Bacha F 1 – f 3, za Beethovena C 1 – f 3.

Klaviatura pianina (foto Karel Dvořáček)

Předchůdci klavíru Klavichord: vyvinul se z monochordu, tangentová mechanika, měkký zvuk, dělené struny (až 5 tónů), nemožnost sousedních tónů. Úder udává hlasitost, je možné i ohýbání tónu. Cembalo: trsací mechanika (trny z per, dnes i z plastu), hlasitost nelze ovlivnit, vícenásobné ostrunění umožňuje rejstříkovou hru, vícemanuálové nástroje, loutnové rejstříky (tlumené), pedálové cembalo. Hlavní nástroj v baroku. Virginal (virga – lat. prut), obdélníkový, stavěl se v Anglii a Holandsku v stol. Spinet (spina – lat. trn), lichoběžníkový nebo pětiúhelník, v Itálii a Německu. Do psalteria byla vestavěna trsací mechanika a klaviatura (clavis + cymbal).

Klavír Tón vzniká úderem kladívka na jednu až tři struny. První použitelnou mechaniku vyvinul 1709 Bartolomeo Cristofori ve Florencii. Kolem r varhanář Gottfried Silbermann sestavil kladívkový klavír (Hammerklavier). Vídeňská a anglická mechanika, roli hraje rychlý sled úhozů a dynamika. Litinový rám, 2 – 3 pedály. Různé tvary, křídlo, stolní klavír, žirafový, pianino.

Otázky a úkoly Co je to manuál a rejstřík? Manuál je klávesnice. Rejstřík je skupina stejně znějících strun nebo píšťal. Uveďte rozdíl mezi vznikem zvuku u cembala a klavíru! U cembala zvuk vzniká trsáním o strunu a nejde měnit jeho intenzita, u klavíru vzniká úderem paličky, dynamika lze měnit.

Smyčcové nástroje nástroje jsou příbuzné loutnám, ale mají smyčec (smýkati), ten pochází z Orientu. Složení: korpus – ozvučnice, krk a hmatník, hlavice s ladicími kolíky, kobylka – původně rovná (více strun zaráz), pak zaoblená. Rané nástroje: rebec, fidula, lira da braccio, pošeta Renesance: viola da gamba (6 strun, pražce, ladění jako loutna), viola da bracico, vla bastarda, vla d´amore

Housle Korpus: spodní deska a luby z javoru (opalizace), horní deska smrk (rezonanční materiál). Výřezy ve tvaru malého f. Uvnitř je duše! Poloha má vliv na barvu tónu. Krk: javor, hmatník z ebenu. Hlava nese ebenové kolíčky, zakončuje ji šnek. Čtyři struny g - d1 - a1 - e2 vedou přes javorovou kobylku na ebenový struník. Smyčec: fernambukové dřevo, strojek na kobylce umožňuje změnu napětí žíní ( cca od r. 1830). Do rodiny houslí patří viola (alto) s větším korpusem a laděním o kvintu nižším, violoncello (spodní oktáva od violy) a kontrabas s laděním E1 - A1 - D – G. Výroba v Itálii v Brescii a Cremoně, rodiny Amati, Stradivari, Guarneri,...

Housle Maggini, Schönbach, cca 1900

Detaily houslí a smyčce (foto Karel Dvořáček)

Viola da gamba (foto Karel Dvořáček)

Otázky a úkoly Jaké druhy dřeva jsou potřeba pro výrobu houslí? Javor, smrk, eben. Které nástroje patří do skupiny houslí? Viola, violoncello, kontrabas.

Drnkací nástroje Loutna (z arabštiny al úd), klenutý korpus, 11 strun, ladění A - d - g - h - e1 - a1. Zápis v tabulatuře. Příbuzné nástroje: arciloutna (borunové struny), theorba, chitarrone, sloužily jako sólové i doprovodné nástroje, postupně se vyvinula akordická hra, dále balalajka. Mandolíny. Kytara z řeckého kithara, plochý korpus, ladění E - A - d - g - h - e1. Příbuzné nástroje: vihuela, pandora, chitarrone, ukulele, havajská kytara, banjo (různá ladění), Gibson, elektrofonická kytara a baskytara. Harfa: původně z Orientu, v Evropě nejprve v Irsku, pak románská a gotická harfa. Nyní sedmipedálový nástroj, 47 strun v 6,5 oktávách, chromatická hra.

Otázky a úkoly Které skupiny drnkacích nástrojů znáte? Loutny, kytary, harfy. Srovnejte ladění loutny a kytary! Kytara zní o kvartu níž než loutna, tercie je na loutně mezi prostředními strunami. Která část Smetanovy Mé vlasti začíná sólem na harfu? Vyšehrad.

Použitá literatura Michels Ulrich: Encyklopedický atlas hudby Nakladatelství Lidové noviny 2000, ISBN Modr Antonín: Hudební nástroje Editio Supraphon Praha 1977, šesté vydání 1997 ISBN Oling Bert, Wallisch Heinz: Encyklopedie hudebních nástrojů Rebo productions 2004, Čestlice, první vydání ISBN