Veřejná ekonomika 1 Úvod do problematiky Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Advertisements

Veřejná správa – úvod.
Hospodářská politika.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NAUKA O PODNIKU I.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Marketingové prostředí
1 Role občanů při zajišťování bezpečnosti: formování konceptuálního rámce PhDr. Libor Stejskal Doktorský seminář 27. ledna 2010.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Vládní neziskové organizace
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Regionální politika RP ČR.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Rozpočtová soustava SVR (1)
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Ekonomika veřejného sektoru
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Veřejný sektor a jeho role v ekonomice
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Poslání Veřejného Sektoru Jeho struktura a faktory ovlivňující jeho velikost.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, Konzultační hodiny: čtvrtek, 13-15, kancelář 414
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Zdravotnický management
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Vládní výdaje a zdanění
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Sociální skupiny a role
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Ekonomika veřejného sektoru
Úvod, základní principy a cíle
Ekonomika veřejného sektoru
Ekonomika veřejného sektoru
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Teorie fiskálního federalismu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Vládní výdaje a zdanění TNH 2 (S-8)
Transkript prezentace:

Veřejná ekonomika 1 Úvod do problematiky Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.

Cíl kurzu: Seznámit se základy vědní disciplíny Veřejná ekonomika, která se věnuje té části NH, která je financována z přerozdělovacích procesů a je obvykle nazývána veřejným sektorem Seznámit se základy vědní disciplíny Veřejná ekonomika, která se věnuje té části NH, která je financována z přerozdělovacích procesů a je obvykle nazývána veřejným sektorem základní poznatky z teorie veřejných financí a jejich praktické uplatňování základní poznatky z teorie veřejných financí a jejich praktické uplatňování Seznámit se s fiskální politikou, fiskálním federalismem, rozpočtovým deficitem, veřejným dluhem, mechanismy zabezpečování veřejných služeb Seznámit se s fiskální politikou, fiskálním federalismem, rozpočtovým deficitem, veřejným dluhem, mechanismy zabezpečování veřejných služeb

Struktura přednášek a seminářů Veřejný sektor, externality, role VS v zajišťování veřejných služeb Veřejný sektor, externality, role VS v zajišťování veřejných služeb Mechanismy zajišťování veřejných služeb. Organizace státu, NO, PS Mechanismy zajišťování veřejných služeb. Organizace státu, NO, PS Organizace vybraných sektorů: vzdělávání, sociální péče a zabezpečení, zdravotnictví Organizace vybraných sektorů: vzdělávání, sociální péče a zabezpečení, zdravotnictví Návaznost: Veřejná ekonomika 2 Návaznost: Veřejná ekonomika

Požadavky na absolvování kurzu Přednášky Přednášky Zkouška Zkouška KH, kontakt KH, kontakt

ÚVOD DO PROBLEMATIKY Veřejná ekonomika, veřejný sektor

Veřejná ekonomie Je vědní disciplína zkoumající strukturu, fungování a efektivnost té části NH, která má neziskový charakter a je financována z přerozdělovacích procesů. Jde o zkoumání vztahů mezi ekonomickými aktivitami veřejného sektoru a chováním firem, domácností a jednotlivci se zřetelem ke státním výdajům a zdaňování a politickému rozhodování

Členění NH dle kriteria financování

Veřejný sektor Součást národního hospodářství (ziskový, neziskový sektor) Součást národního hospodářství (ziskový, neziskový sektor) Smíšená ekonomika: soukromý sektor i veřejný sektor, popř. neziskové organizace Smíšená ekonomika: soukromý sektor i veřejný sektor, popř. neziskové organizace Základní role: poskytování veřejných služeb, neziskový princip Základní role: poskytování veřejných služeb, neziskový princip Funkce veřejného sektoru HP státu: Funkce veřejného sektoru HP státu: - Priority (Požadovaná úroveň zdravotnictví, vzdělávání, vědy a výzkumu, kvality ŽP) - Nástroje dosažení cílů (standardy, učební osnovy) - Finance (finanční ukazatele)

Příčiny veřejného sektoru Tržní selhání Tržní selhání Mikroekonomické příčiny Mikroekonomické příčiny Makroekonomické příčiny Makroekonomické příčiny Mimoekonomické příčiny Mimoekonomické příčiny externality externality

Veřejný statek Statek- uspokojuje/naplňuje lidské potřeby Statek- uspokojuje/naplňuje lidské potřeby Volný statek, volně přístupný statek Volný statek, volně přístupný statek Ekonomický statek Ekonomický statek statek individuální potřeby statek individuální potřeby Kapitálový statek Kapitálový statek Statky kolektivní spotřeby Statky kolektivní spotřeby Veřejná volba Veřejná volba

Státní intervence Předcházet selhání trhu x řešit důsledky selhání trhu Předcházet selhání trhu x řešit důsledky selhání trhu Alokační činnosti Alokační činnosti - Výrobce veřejných statků (efektivita?) - Likvidace následků negativních externalit Redistribuční činnosti Redistribuční činnosti Stabilizační funkce Stabilizační funkce Regulační činnosti Regulační činnosti Legislativní činnosti Legislativní činnosti

Veřejný sektor je ta část národního hospodářství ve které jsou ve veřejném zájmu uspokojovány potřeby společnosti a občanů formou statků prostřednictvím veřejných služeb, ve které jsou ve veřejném zájmu uspokojovány potřeby společnosti a občanů formou statků prostřednictvím veřejných služeb, je financována převážně z veřejných rozpočtů, je financována převážně z veřejných rozpočtů, je řízena a spravována veřejnou správou, rozhoduje se v ní převážně s využitím veřejné volby a podléhá veřejné kontrole. je řízena a spravována veřejnou správou, rozhoduje se v ní převážně s využitím veřejné volby a podléhá veřejné kontrole. Tenduje k neefektivnosti. Tenduje k neefektivnosti.

Veřejná ekonomika aplikovaná vědní disciplína aplikovaná vědní disciplína zkoumá příčiny existence, strukturu, zákonitosti fungování a efektivnost veřejného (neziskového) sektoru zkoumá příčiny existence, strukturu, zákonitosti fungování a efektivnost veřejného (neziskového) sektoru Hospodářská politika státu Hospodářská politika státu role vlády ve vztahu k ekonomice (míra zásahů státu do ekonomiky), role vlády ve vztahu k ekonomice (míra zásahů státu do ekonomiky), míra redistribuce a velikost daňového zatížení, finanční zajištění veřejného sektoru míra redistribuce a velikost daňového zatížení, finanční zajištění veřejného sektoru velikost a dynamika veřejného dluhu, velikost a dynamika veřejného dluhu, rozsah a způsoby zajištění veřejných statků rozsah a způsoby zajištění veřejných statků

Veřejná ekonomie Se mimo jiné zabývá hledáním odpovědí na následující otázky:  Proč existuje veřejný sektor?  Proč vláda zastává funkce, které zastává?  Proč veřejný sektor tenduje k neefektivnosti?  Jaké jsou příčiny selhání trhu?  Jaké jsou příčiny selhání vlády?  apod.

Veřejná ekonomie Teoretické otázky struktury, fungování a efektivnosti VS Teoretické otázky struktury, fungování a efektivnosti VS Teoreticko praktické otázky způsobů financování VS Teoreticko praktické otázky způsobů financování VS Teoreticko praktické otázky jednotlivých odvětví VS Teoreticko praktické otázky jednotlivých odvětví VS Teoreticko praktické otázky fungování jednotlivých institucí veřejného sektoru Teoreticko praktické otázky fungování jednotlivých institucí veřejného sektoru

Ekonomie veřejného sektoru Studuje účinky veřejných výdajů a daní na ekonomiku, na celé národní hospodářství. Zjišťuje např.: Jaké funkce by měla zastávat vláda? Jaké funkce by měla zastávat vláda? Jak by se mělo rozhodovat o tom, kolik veřejných výdajů se bude realizovat? Jak by se mělo rozhodovat o tom, kolik veřejných výdajů se bude realizovat? Co je příčinou veřejných výdajů? Co je příčinou veřejných výdajů?nebo Zda veřejný sektor alokuje zdroje mezi své činnosti efektivně? Zda veřejný sektor alokuje zdroje mezi své činnosti efektivně? REKTOŘÍK Jaroslav (2002)

Potřeby společnosti: VS Institucí VS – veřejná správa potřeba organizovaného uspořádání společnosti, potřeba ochrany osoby a jejího majetku, potřeba zajištění spravedlnosti, potřeba ochrany území

Rozsah a struktura veřejného sektoru Ekonomické faktory Ekonomické faktory Historické faktory Historické faktory Geopolitické faktory Geopolitické faktory Demografické faktory Demografické faktory Kulturně náboženské faktory Kulturně náboženské faktory Politické faktory Politické faktory Efektivita VS – rozsah a kvalita veřejných statků přináší užitek v pojetí Paretovské efektivnosti (náklady a zisk z využívání veřejného statku) Efektivita VS – rozsah a kvalita veřejných statků přináší užitek v pojetí Paretovské efektivnosti (náklady a zisk z využívání veřejného statku)

Ekonomické faktory Fáze ekonomického rozvoje )klasické x neokeynesiánské přístupy) Fáze ekonomického rozvoje )klasické x neokeynesiánské přístupy) Výkonnost ekonomiky – zdroje pro veřejné rozpočty – velikost disponibilních finančních zdrojů Výkonnost ekonomiky – zdroje pro veřejné rozpočty – velikost disponibilních finančních zdrojů Možnosti přerozdělovacích procesů Možnosti přerozdělovacích procesů Bariéry výkonnosti (na straně státu) Bariéry výkonnosti (na straně státu) Bariéry spotřeby (nezaměstnanost), malá poptávka po zboží Bariéry spotřeby (nezaměstnanost), malá poptávka po zboží

Politické a geopolitické faktory Tradice Tradice Vnímání principu solidarity a rovnosti Vnímání principu solidarity a rovnosti Státní paternalismus x liberalismus, míra významu svobody jednotlivce Státní paternalismus x liberalismus, míra významu svobody jednotlivce Zodpovědnost Zodpovědnost Míra sociálního cítění Míra sociálního cítění Přírodní podmínky, složité – vnímaná role státu v pomoci v případě ohrožení (Skandinávie, sopky, zemětřesení, povodně…) Přírodní podmínky, složité – vnímaná role státu v pomoci v případě ohrožení (Skandinávie, sopky, zemětřesení, povodně…)

Přírodní podmínky RP státu – zajistit, aby zde lidé zůstali, nestěhovali se pryč – nástroje pomoci prostřednictvím veřejného sektoru RP státu – zajistit, aby zde lidé zůstali, nestěhovali se pryč – nástroje pomoci prostřednictvím veřejného sektoru Pohraničí, Skandinávie přímořské a periferní oblasti, postižené regiony, venkov Pohraničí, Skandinávie přímořské a periferní oblasti, postižené regiony, venkov Důvody (zajištění obrany státu apod.) Důvody (zajištění obrany státu apod.)

Demografické podmínky Růst populace Růst populace Změny ve věkové a sociální struktuře Změny ve věkové a sociální struktuře Migrace Migrace Nízká porodnost, stárnutí, baby boom Nízká porodnost, stárnutí, baby boom Růst x změna poptávky po veřejných službách (zejména zdravotní oblast, sociální, vzdělávací sektor) Růst x změna poptávky po veřejných službách (zejména zdravotní oblast, sociální, vzdělávací sektor)

Kulturní a náboženské faktory Sociální cítění Sociální cítění Charita – pomoc v nouzi Charita – pomoc v nouzi Důraz na lidský potenciál Důraz na lidský potenciál Pracovní příležitosti Pracovní příležitosti Péče o chudé, nemocné apod. Péče o chudé, nemocné apod

Politické faktory

Politické faktory Politický cyklus Politický cyklus Předvolební období Předvolební období Investice Investice Růst sociálních transferů Růst sociálních transferů Min šetření Min šetření Odsouvání finančně náročných projektů Odsouvání finančně náročných projektů Kvalita a kvantita veřejných statků – volební program politických stran Kvalita a kvantita veřejných statků – volební program politických stran

Shrnutí faktorů Rozsah veř. Sektoru v různých zemích i regionech (městech) odlišný s ohledem na kombinaci všech výše definovaných podmínek Rozsah veř. Sektoru v různých zemích i regionech (městech) odlišný s ohledem na kombinaci všech výše definovaných podmínek Obecně v posledních 150 letech dynamický růst veřejného sektoru Obecně v posledních 150 letech dynamický růst veřejného sektoru 1900 VV 8%HDP, %, HDP, % HDP 1900 VV 8%HDP, %, HDP, % HDP Problém tzv. vládního selhání Problém tzv. vládního selhání

Zrod a růst veřejného sektoru Konec 19.stol: průmyslová revoluce, modernizace společnosti, přechod na novou ekonomiku Konec 19.stol: průmyslová revoluce, modernizace společnosti, přechod na novou ekonomiku Rozvoj podnikání a průmyslové výroby – 19. stol. Rozvoj podnikání a průmyslové výroby – 19. stol. Cílem bylo zvýšení výroby  tvrdá opatření a metody  např. normování práce, pásová výroba aj. Cílem bylo zvýšení výroby  tvrdá opatření a metody  např. normování práce, pásová výroba aj. Jak dosáhnout cílů rostoucího tlaku na produkci a obchod prostřednictvím organizace skupinové práce Jak dosáhnout cílů rostoucího tlaku na produkci a obchod prostřednictvím organizace skupinové práce Efektivní alokace zdrojů v ekonomice Efektivní alokace zdrojů v ekonomice Jednotlivec/domácnosti ---- soukromý sektor Jednotlivec/domácnosti ---- soukromý sektor Řešení problémů tržního selhání Řešení problémů tržního selhání - makroekonomické, mikroekonomické a neekonomické příčiny - Vfi– nástroj HP státu

Nové společenské problémy Urbanizace, vylidňování venkova Urbanizace, vylidňování venkova Izolace, anonymita ve městech Izolace, anonymita ve městech Ztráta tradiční komunity, rozpad rodin, ztráta sociální soudržnosti Ztráta tradiční komunity, rozpad rodin, ztráta sociální soudržnosti Bydlení Bydlení Nové sociální problémy – pocity vyloučení, marnosti, sebevraždy Nové sociální problémy – pocity vyloučení, marnosti, sebevraždy Zrod sociální politiky, sociální zabezpečení Zrod sociální politiky, sociální zabezpečení

Zrod „byrokracie“ Nejednoznačné hodnocení (keynesiánské směry x liberální přístupy) Nejednoznačné hodnocení (keynesiánské směry x liberální přístupy) “byrokracie” –r označení pro státní úřednictvo Vincentem de Gournayem “byrokracie” –r označení pro státní úřednictvo Vincentem de Gournayem Rozvoj různých teoretických přístupů, teorie-praxe pro řízení ve veřejném sektoru Rozvoj různých teoretických přístupů, teorie-praxe pro řízení ve veřejném sektoru Zrod německé a francouzské školy správní vědy Zrod německé a francouzské školy správní vědy Max Weber Max Weber

Byrokracie jako součást řízení ve veřejném sektoru Max Weber: sociologie, byrokracie, dělba moci, protestantská etika a ekonomie Max Weber: sociologie, byrokracie, dělba moci, protestantská etika a ekonomie Ideální (ryzí) stát – 6 základních principů řízení ve VS: Ideální (ryzí) stát – 6 základních principů řízení ve VS: ◦ Princip vymezení ǔ ŕedních kompetencí upravených zákony a správními nařízeními ◦ Jednoznačná hierarchie pravomocí ◦ Moderní úřadování - spisy ◦ Odborné vzdělání ◦ Pracovní síla úředníka ◦ Obecná, pevná, kompletně naučitelná pravidla 31

Max Weber Tradiční, charismatické a legálně organizační panství – vrchnostenská správa Tradiční, charismatické a legálně organizační panství – vrchnostenská správa Formální pravidla organizace moci Formální pravidla organizace moci Víra v právní normy a poslušnost vůči normám Víra v právní normy a poslušnost vůči normám Technická pravidla / postupy řešení agend ve VS Technická pravidla / postupy řešení agend ve VS Vázanost jasně definovanými pravidly je samozřejmá pro celou strukturu a všechny úrovně VS Vázanost jasně definovanými pravidly je samozřejmá pro celou strukturu a všechny úrovně VS Ideální byrokracie: Každá funkce se řídí pravidly, každá funkce má svoji oblast kompetencí, funkce jsou organizovány hierarchicky, pevně stanoven systém nadřízenosti a podřízenosti, přičemž vyšší dohlíží na nižší, pouze osobě, která prokázala kvalifikaci, může být svěřena funkce., funkce jsou striktně odděleny od vlastnictví Ideální byrokracie: Každá funkce se řídí pravidly, každá funkce má svoji oblast kompetencí, funkce jsou organizovány hierarchicky, pevně stanoven systém nadřízenosti a podřízenosti, přičemž vyšší dohlíží na nižší, pouze osobě, která prokázala kvalifikaci, může být svěřena funkce., funkce jsou striktně odděleny od vlastnictví 32

Ideální byrokracie Správní akty, rozhodnutí a pravidla jsou vždy uchovávána v písemné formě Správní akty, rozhodnutí a pravidla jsou vždy uchovávána v písemné formě Lidé jsou na výkon funkce cvičeni Lidé jsou na výkon funkce cvičeni Vlastní práce se sestává z aplikace obecných pravidel na konkrétní případy. Vlastní práce se sestává z aplikace obecných pravidel na konkrétní případy. Člověk se podřizuje pravidlům, ne člověku Člověk se podřizuje pravidlům, ne člověku Pracovníci jsou organizováni do přesně definovaných hierarchií. Pracovníci jsou organizováni do přesně definovaných hierarchií. Každý má jasně vymezenou oblast kompetence (rozhodovací pravomoci). Každý má jasně vymezenou oblast kompetence (rozhodovací pravomoci). Funkční místo se obsazuje smluvním vztahem, ucházet o místo se může kdokoliv Funkční místo se obsazuje smluvním vztahem, ucházet o místo se může kdokoliv Funkční místo se obsazuje výběrovým řízením na základě technické kvalifikace kandidátů. Funkční místo se obsazuje výběrovým řízením na základě technické kvalifikace kandidátů. Pracovníci jsou odměňováni fixní odměnou. Pracovníci jsou odměňováni fixní odměnou. Odměna je vázána zejména na místo v hierarchickém systému; navíc se však může vzít v potaz odpovědnost místa a sociální statut. Odměna je vázána zejména na místo v hierarchickém systému; navíc se však může vzít v potaz odpovědnost místa a sociální statut. Dané místo je pro pracovníka jediným, nebo alespoň hlavním zaměstnáním. Dané místo je pro pracovníka jediným, nebo alespoň hlavním zaměstnáním. 33

Role byrokracie pozitivní hodnocení: pečlivost, přesnost… pozitivní hodnocení: pečlivost, přesnost…  nejefektivnější a nejúčinnější forma organizace  nejefektivnější a nejúčinnější forma organizace Max Weber – 19. – 20. stol.: Max Weber – 19. – 20. stol.: růst byrokracie odrazem expanze kapitalismu růst byrokracie odrazem expanze kapitalismu  potřeba vést účetnictví, spisy  vliv, kontrola  potřeba vést účetnictví, spisy  vliv, kontrola  Ideální typ byrokracie:  Ideální typ byrokracie: přesné rozdělení kompetencí, jasná dělba práce přesné rozdělení kompetencí, jasná dělba práce stanovení úřední hierarchie, instanční postup stanovení úřední hierarchie, instanční postup systematická kontrola a disciplína podle psaných pravidel systematická kontrola a disciplína podle psaných pravidel veřejná kontrola veřejná kontrola

kritika byrokracie zjevné negativní zneužívání veřejné moci zjevné negativní zneužívání veřejné moci osamostatnění a rozhodování bez účasti volených orgánů osamostatnění a rozhodování bez účasti volených orgánů zdlouhavá úřední jednání zdlouhavá úřední jednání preference užitku byrokratů preference užitku byrokratů růst aparátu; neschopní úředníci růst aparátu; neschopní úředníci

Růst veřejného sektoru v průběhu 20. století Válečné konflikty, zbrojení, investice do armády Válečné konflikty, zbrojení, investice do armády Řešení následků válek (zranění, nemocní, podpora rodin …) Řešení následků válek (zranění, nemocní, podpora rodin …) Hospodářská krize a její důsledky Hospodářská krize a její důsledky Podpora vzdělávání, sociální péče aj. Podpora vzdělávání, sociální péče aj

Rozvoj veřejného sektoru po 1950 Růst veřejného sektoru, studená válka, zbrojení Růst veřejného sektoru, studená válka, zbrojení Ropné šoky a krize Ropné šoky a krize Zrod evropské RP Zrod evropské RP Zrod nových problémů – ŽP, rovné příležitosti, bezpečnost, drogy… Zrod nových problémů – ŽP, rovné příležitosti, bezpečnost, drogy… Tlak na služby občané, firmy Tlak na služby občané, firmy Konkurence mezi jednotlivými obcemi, regiony - globalizace Konkurence mezi jednotlivými obcemi, regiony - globalizace

Veřejný sektor ve 21. století Nadměrný růst veřejných deficitů a dluhů Nadměrný růst veřejných deficitů a dluhů Růst globálních i národních a regionálních problémů – diskuse o funkcích a postavení veřejného sektoru Růst globálních i národních a regionálních problémů – diskuse o funkcích a postavení veřejného sektoru Selhání státu Selhání státu Rozvojový svět, rozvojová politika Rozvojový svět, rozvojová politika Decentralizace veřejného sektoru jako řešení dluhů – důsledky Decentralizace veřejného sektoru jako řešení dluhů – důsledky

Funkce veřejného sektoru Ekonomická funkce (zaměstnanost, služby na neziskovém principu) Ekonomická funkce (zaměstnanost, služby na neziskovém principu) Sociální funkce (sociální soudržnost, segregace a exkluze) Sociální funkce (sociální soudržnost, segregace a exkluze) Politická funkce (veřejná politika - veřejná volba) Politická funkce (veřejná politika - veřejná volba) Struktura veřejného sektoru: justice, policie, armáda, školství, věda a výzkum, kultura, sport, zdravotnictví, sociální služby, veřejná hromadná doprava, spoje, sociální bydlení, informační systémy a masmédia Struktura veřejného sektoru: justice, policie, armáda, školství, věda a výzkum, kultura, sport, zdravotnictví, sociální služby, veřejná hromadná doprava, spoje, sociální bydlení, informační systémy a masmédia

Shrnutí Veřejný sektor má poměrně zásadní vliv na fungování společnosti a národní ekonomiky. Veřejná ekonomie umožňuje porozumět zákonitostem fungování veřejného sektoru. Základním problémem je nalezení vhodné míry vlivu státu na chod ekonomiky a což ve skutečnosti znamená určení velikosti veřejného sektoru. Znalost objektivních a subjektivních příčin existence veřejného sektoru je pro dosažení vhodné kombinace veřejného a soukromého sektoru v národní ekonomice rozhodující.

Instituce státních intervencí Veřejná správa Veřejná správa - Státní správa - Územní samospráva Vláda Vláda Parlament Parlament Nadnárodní instituce Nadnárodní instituce