Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_13.1.14 Renesance Název sady: Pozdní středověk a počátky novověku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

RENESANCE a humanismus
Renesance.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Česká kultura v 16. století renesance
RENESANCE A HUMANISMUS
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 4. srpna 2012
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
RENESANCE 4.ročník Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Dej2 Renesance a humanismus
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
RENESANCE - pokračování
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ České knížectví v století Název sady: Raný.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Habsburkové 2 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Rudolf II.  byl císařem  vnuk Ferdinanda I. Habsburského  velmi vzdělaný  celý život podporoval vědu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D8 - 2 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Renesance v architektuře. Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Architektura do začátku 20. století.
AUTOR: Marcela Kaderová
Renesance Dějepis 7.ročník.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Raně renesanční italská architektura
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Renesance Název sady: Pozdní středověk a počátky novověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace seznamuje žáky s renesanční kulturou. Jedná se o výkladovou prezentaci, doplněnou o bohatý doprovodný obrazový materiál. Obsahuje animace.

Renesance

KDY : 14. – 16. století U NÁS : od 16. století KDE : v Itálii NÁZEV : rinascita = znovuzrození, obrození NOSITEL KULTURY : měšťané VZOREM : kultura antického Řecka a Říma

DŮRAZ KLADEN : na člověka na lidský rozum na poznání na pozemský život zájem se obrací od Boha k člověku TÉMATA : příroda všední život portréty, autoportréty

UMĚLCI : vystupují z anonymity „renesanční“ osobnosti = věnují se různým oborům; získávají všeobecné vzdělání např. Leonardo da Vinci malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce, konstruktér…

ARCHITEKTURA – ZNAKY stavby rozloženy do šířky (horizontála) zdi silnější kamenné kvádry nebo cihly omítka zdobena různými způsoby stěny staveb členěny vodorovnými římsami a svislými sloupy oblouk půlkruhový nebo oválný, oblouková klenba strop zaklenut kopulí okna pravoúhlá, široká, někdy sdružená, někdy nahoře zakončená obloukem

více světla půdorys – čtverec, obdélník; uprostřed dvůr arkády = oblouková podloubí, často v patrech nad sebou, otevřená do nádvoří fasády zdobené sgrafity = dvouvrstvá omítka, spodní tmavá; vyrývání; nejčastěji psaníčková sgrafita balustráda = zábradlí z kuželek stavba často spojena se zahradou v zahradě jezírka, fontány, terasy

trámové nebo kazetové stropy vytápění kachlovými kamny malovaný nábytek postele s nebesy knihovny obrazy sbírky uměleckých děl, předmětů

TYPICKÉ STAVBY zámek (sídlo šlechty, přepych a pohodlí) palác (obdoba zámku v městském prostředí) radnice městské věže (u radnice nebo hlavního kostela) měšťanské domy (ozdobné štíty, podloubí, arkýře, malovaná fasáda) zvonice

RENESANČNÍ STAVBY Zámek Litomyšl

Zámek Nelahozeves

Zámek Jindřichův Hradec

arkády

Zámek Jindřichův Hradec sgrafito

Zámek Český Krumlov

Zámek Třeboň

Zámek Třeboň - archiv

Zámek Opočno

Zámek Bučovice

Letohrádek královny Anny – Belveder Praha

Letohrádek královny Anny - Belveder

Letohrádek Hvězda, Praha

Schwarzenberský palác v Praze psaníčkové sgrafito

Edelmannův palác, Olomouc

Hauenschildův palác, Olomouc

Měšťanské domy Telč

Husovo náměstí, Nové Město nad Metují vlaštovčí ocasy

Dóm ve Florencii – Brunelleschiho kopule je jednou z prvních a zároveň nejznámějších renesančních staveb

Dóm ve Florencii s Brunelleschiho kupolí

Svatopetrská bazilika v Římě

Průčelí SM Novella, Florencie

Senátorský palác na Kapitolu (Michelangelo)

Palác Farnese, Řím

Kostel San Lorenzo ve Florencii

SOCHAŘSTVÍ objevují se samostatně stojící sochy sochaři se snaží znázornit postavy realisticky = tak, jak skutečně vypadaly ve tvářích a gestech zachycují city časté jsou i erotické motivy nejznámějším z renesančních sochařů je Michelangelo Buonarotti

Socha Mojžíše v Bazilice Svatý Petr v řetězech, Řím Michelangelo Buonarroti

Michelangelo Buonarroti David -byl jedním z nejznámějších představitelů vrcholné italské renesance -proslavil se jako sochař, architekt a malíř, ale psal také básně

MALÍŘSTVÍ malují se samostatné obrazy na plátno malíři se snaží znázornit postavy realisticky = tak, jak skutečně vypadaly ve tvářích city objevují se portréty, autoportréty, erotické výjevy, zátiší nejznámějšími z renesančních malířů jsou Leonardo da Vinci a Sandro Boticelli

Leonardo da Vinci Mona Lisa -všestranná renesanční osobnost -významný malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce a konstruktér

Poslední večeřeLeonardo da Vinci

Sandro Botticelli Zrození Venuše - italský renesanční malíř

Freska Poslední soud v Sixtinské kapli Michelangelo Buonarroti

Použité zdroje VYKOUPIL, Libor; ANTONÍN, Robert; FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis. Středověk a počátky novověku pro 7.ročník ZŠ. Brno: Nová škola, s.r.o., 2008, ISBN MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog, 2002, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Dějepis I. v kostce.. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN ilustrace klipart LEONARDO DA VINCI. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VAVŘÍK, Martin. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PACLÍK, Jiří. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ORTNER, Herbert. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VESELÝ, Pavel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VESELÝ, Pavel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HU TOTYA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JAKUBEC, Karel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SAUBER, Wolfgang. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Použité zdroje BLAHA, Karen. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAŇAS, Michal. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAŇAS, Michal. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WEINGARTZ, Hans. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ZIVNER, Adam. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VITVIT. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KIXX. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PRAZAK. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TUBBS, Bob. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: STUCK, Wolfgang. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JANSOONE, Georges. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JANSOONE, Georges. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Použité zdroje WERNER, Berthold. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MYRABELLA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BAUER, Stefan. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PERNAK1. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JAKUBEC, Karel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HEIL, Rico. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LEONARDO DA VINCI. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LEONARDO DA VINCI, ZDROJ NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SANDRO BOTTICELLI, UFFIZI GALLERY. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GIANNIG46. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JAKUBEC, Karel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: