NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_LITERATURA PRO DĚTI_BAJKA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE: Prezentace vede k vymezení pojmu bajka a k seznámení s některými autory bajek a jejich díly. JAZYK:Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Umí charakterizovat bajku a uvede příklady. KLÍČOVÁ SLOVA: Ezop, Krylov, Jean de La Fontaine, Ivan Olbracht DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace DRUH INTERAKTIVITY: Kombinace CÍLOVÁ SKUPINA:Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA let
Základem bajky je, že zvířata mluví a konají jako lidé a z tohoto jednání vyplyne nějaké poučení, či kritika. Zvířata tím získávají lidské vlastnosti, které se pro ně tímto stávají typické (např. liška je chytrá až vychytralá). Cílem bajky je kritizovat nějaké společenské nešvary, působit na lidi a vychovávat je. Bajky byly původně určeny dospělým.
Ezop je považován za zakladatele řecké bajky a patří k nejznámějším bajkařům. Ezopova tvorba se stala postupem času známou po celém světě (např. O silném lvu, O pyšném orlu, O chytré lišce aj.).
Lékař a nemocný Byl pohřeb, v průvodu šel i lékař a říkal příbuzným, že kdyby nebyl ten člověk pil víno a kdyby byl užíval klystýry, nebyl by zemřel. Jeden z nich ho přerušil: "Teď to říkat nemusíš, když z toho není žádný užitek, ale měl jsi mu to poradit, dokud se tím mohl řídit." Bajka ukazuje, že je třeba poskytovat přátelům pomoc, když ji potřebují, a ne se jim vysmívat, když jsou v zoufalém postavení.
Světovou proslulost mu přinesly bajky, kterých vytvořil kolem 200. Kritizují nejen zlé lidské vlastnosti, ale nastavují zrcadlo tehdejší ruské společnosti, cara nevyjímaje. Ivan Andrejevič KrylovIvan Andrejevič Krylov (1769–1844), Rusko
Vlk a beránek Hladový vlk spatřil malého beránka, jak pije u potoka. Vlk potřeboval najít důvod, pro nějž by mohl beránka sežrat. Vymýšlí si, že mu beránek kalí vodu, že byl na něj drzý, ale beránek mu jeho obvinění vyvrací. Vlk se rozzlobí a nehledá již další obvinění: „Už tím jsi vinen, že mám hlad,“ říká beránkovi a odnáší si ho v zubech. Naučení: Kdo je bohatý, mocný a silný, je vždy v právu – slabý a chudý se spravedlnosti nedovolá.
Mravenec V mraveništi žil velký mravenec, silný, uzvedl zrnko ječmene, nebál se ani pavouka. Všichni ho chválili a jemu stoupla sláva do hlavy. Rozhodl se, že předvede svou sílu ve městě. Když jel kolem sedlák s fůrou sena, vlezl mravenec do sena. Myslel, že až dojedou do města, bude se mu každý obdivovat. V seně ho však nikdo neviděl, ať se snažil předvádět sebevíc. Lidé si hleděli svého a nikdo o něj nestál. Postěžoval si psovi, že u nich v mraveništi by se na jeho sílu všichni rádi přišli podívat. Pes mu odpovídá (naučení): „Co doma k slávě stačí, svět ještě neomráčí.“
Jean de La Fontaine (1621–1695), Francie Jeho bajky byly spíše jako malá dramata. Zachytil obraz francouzské společnosti 17. století.
Český představitel Ivan Olbracht (1882–1952) O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách zpracování staroindických bajek
Použité zdroje: Obrázky: vlastní fotografie ostatní obrázky: Ezop.: Nejznámější Ezopovy bajky [cit ].