Firmy věří, že zájem o jejich výrobky či služby nadále poroste Představení výsledků výzkumu Index očekávání firem na 3. čtvrtletí 2014 a dál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pracovní úrazovost ČR v roce 2007
Advertisements

CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové.
Telephone: +44 (0) ve spolupráci s... Analitiqa: produkty „business intelligence“ pro Vaše podnikání.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Makroekonomický vývoj a situace na trhu práce Setkání s představiteli odborových svazů Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Praha,
TISKOVÁ KONFERENCE KVALITNÍ EVROPSKÝ VÝROBEK.
Ekonomická gramotnost
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2013 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Unie malých a středních podniků ČR Hospodářská komora ČR Přijetí eura v České republice Názor podnikatelů.
ODVĚTVOVÁ ANALÝZA INOVAČNÍHO POTENCIÁLU PRAHY PRO TVORBU RIS3 Pokorný Ondřej Vladislav Čadil Technologické centrum AV ČR 10. prosince 2012.
Martin Říman ministr průmyslu a obchodu 1. ročník konference STROJÍRENSTVÍ OSTRAVA 2007 VÝVOJ, LIDÉ, PŘÍLEŽITOSTI.
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Standard Eurobarometer 67 / Spring 2007 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 67.2 VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ V EVROPSKÉ UNII Jaro 2007 ZVEŘEJNĚNÍ.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Společné zasedání Rad ředitelů ZAP SR a Sdružení AP „Postavení automobilového průmyslu v ČR a aktuální problematika jeho firem“ Ing. Pavel Juříček, Ph.D.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 7. STATISTICKÉ ÚDAJE K DALŠÍMU PROFESNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Mobilový průmysl v ČR Automobilový průmysl v ČR Souhrnné výsledky za rok 2009 Ing. Martin Jahn, prezident Sdružení AP SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
„Komorový barometr nálady MSP“ ZÁŘÍ 2014 Aktuální průzkum HK ČR HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
ORGANIZACE A ŘÍZENÍ NADNÁRODNÍCH SPOLEČNOSTÍ METODIKA A VÝSLEDKY VÝZKUMU Ladislav Blažek.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ORGANIZACE A ŘÍZENÍ NADNÁRODNÍCH SPOLEČNOSTÍ METODIKA A VÝSLEDKY VÝZKUMU.
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
(c) RPIC-ViP s.r.o. 1 Průzkum mezi podniky v v Moravskoslezském kraji 2006 Hlavní výstupy RPIC-ViP, s.r.o. Výstavní 8, Ostrava,
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 1: Charakteristika MSP.
INDEX OČEKÁVÁNÍ FIREM XI. vlna Exkluzivně pro PRÁVO Legislativní změny.
Užívání tabákových výrobků v dospělé české populaci (15 let a více) Výsledky studie GATS WHO/CDC 2012 MUDr. Hana Sovinová, PhDr. Ladislav Csémy Státní.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Český průmysl a stavebnictví v první polovině roku 2010 Tisková konference
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Jak se vyvíjely kraje v minulých letech ? Základní tendence demografického, sociálního.
Analýza hospodářského výsledku
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Hospodaření obcí v roce 2016
Bariéry podnikání Malých restaurací
Tisková konference ČMKOS
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
7. STATISTICKÉ ÚDAJE K DALŠÍMU PROFESNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
Regionální inovační strategie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství
Environmentální Profil
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Tisková konference ČMKOS
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Čisté investice do rozhlasové reklamy
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Čisté investice do rozhlasové reklamy
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
leden 2010 ZNAČKY Z PORTFOLIA VINAŘSKÉHO FONDU POHLEDEM OBYVATEL ČR
Transkript prezentace:

Firmy věří, že zájem o jejich výrobky či služby nadále poroste Představení výsledků výzkumu Index očekávání firem na 3. čtvrtletí 2014 a dál

Hlavní zjištění

Výhledy firem se v počátečním období roku 2014 v mezikvartálním srovnání opět mírně zlepšily. Po poměrně výrazném poklesu indexu očekávání firem ve druhém výzkumu a následném zlepšení ve třetím výzkumu se dalším nárůstem dostala hodnota indexu na své historické maximum, když o 6,1 bodu překonala index z prvního šetření (Q3/2013). Hodnota indexu očekávání na úrovni 12,4 bodu představuje mírnou převahu optimismu a zlepšení oproti poslednímu kvartálu o 5,7 bodu. 1. složka indexu – očekávaný vývoj poptávky: Hlavním důvodem nárůstu indexu je opětovné zvětšení podílu firem, které očekávají zvýšení poptávky. Zvýšení poptávky ve třetím čtvrtletí očekává 50 % firem, což je o 4 procentní body více než v minulém šetření. 2. složka indexu – investice: Poměr podílů firem, které očekávají zvýšení a snížení objemu investic v letošním roce ve srovnání s tím minulým, je opět poměrně vyrovnaný. Ve druhém čtvrtletí roku očekává, že jejich investice v letošním roce budou vyšší než loni, 44 % firem. Snížení předpokládá 47 % firem. 3. složka indexu – plánované rozšíření/omezení podnikání: Strategické postoje k budoucnosti firmy se v mezikvartálním srovnání mírně posunuly ve prospěch zachování podnikání ve stávajícím rozsahu. Podíl firem, které chtějí své podnikání rozšířit, se snížil o 6 procentních bodů a vrátil se tak na hodnotu z předminulého šetření (19 %). Zachovat podnikání ve stávajícím rozsahu chce 69 % a omezit nebo ukončit 8 % firem. INDEX OČEKÁVÁNÍ FIREM 3

Hlavní zjištění 4 Převahu optimismu potvrzuje i fakt, že podíl firem, které vidí svou budoucnost ve výhledu jednoho roku pozitivně, opět mezikvartálně vzrostl, a to o 2 procentní body na 73 %. Spokojenost resp. nespokojenost se současnou ekonomickou situací se drží na stejné úrovni jako v minulém šetření – nespokojena je většina firem (61 %), podíl spokojených si udržel svůj nárůst o 6 procentních bodů mezi 2. a 3. šetřením a dosahuje 39 %. BUDOUCNOST FIRMY

Index očekávání firem

6 Index očekávání firem: Q3/2013: +6,3 Q4/2013: -11,5 Q1/2014: +6,7 Q2/2014: +12,4 Vstupující proměnné a mechanismus výpočtu: Do výsledného indexu jsou započítávány rozdíly mezi pozitivními a negativními očekáváními firem.  Očekávané zvýšení poptávky – očekávané snížení poptávky (v následujícím čtvrtletí)  Předpokládané zvýšení investic – předpokládané snížení investic (ve srovnání s minulým rokem)  Plánované rozšíření podnikání – plánované omezení či ukončení podnikání (v následujících 12 měsících) Index může nabývat hodnot od -100 do +100 bodů. Index očekávání firem v mezikvartálním srovnání vzrostl již podruhé za sebou, tentokrát o 5,7 bodu. Po poměrně výrazném poklesu indexu očekávání firem ve druhém výzkumu a následném zlepšení ve třetím výzkumu se dalším nárůstem dostala hodnota indexu na své historické maximum, když o 6,1 bodu překonala index z prvního šetření (Q3/2013). Za nárůstem indexu stojí především zvýšený optimismus ohledně očekávání budoucí poptávky, v menší míře pak o něco větší podíl firem, které očekávají zvýšení investic v letošním roce. Odhad poptávky na třetí kvartální období je zatím nejoptimističtější v celém sledovaném období.

Očekávaný vývoj poptávky ve třetím čtvrtletí Otázka: Jak se podle Vás bude vyvíjet poptávka po Vašich výrobcích/službách ve třetím čtvrtletí roku 2014 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku? n = 500 Polovina firem očekává pro třetí čtvrtletí zvýšení poptávky. Nejčastěji firmy očekávají nárůst poptávky maximálně o 20 %, a to v 44 % případů. Snížení poptávky očekává necelá 1/3 firem, nejčastěji (u pětiny firem) jde o pokles maximálně do 20 %. Pětina firem nedokáže poptávku pro třetí kvartál odhadnout. Po poměrně výrazném propadu pozitivních očekávání vývoje poptávky ve čtvrtém kvartálním období předchozího roku a následném nárůstu na počátku tohoto roku se aktuální podíl firem, které očekávají zvýšení poptávky, dalším nárůstem přiblížil ke svému historickému maximu z prvního šetření (Q3/2013). součást indexu Firmy, které očekávají zvýšení poptávky, častěji pozitivně hodnotí současnou ekonomickou situaci a kondice těchto firem je charakteristická kontinuálním růstem tržeb v posledních třech letech. Tyto firmy plánují ve srovnání s předchozím rokem vyšší investice a častěji chtějí rozšiřovat své podnikání. Další snížení poptávky očekávají častěji firmy, kterým už delší dobu klesají tržby, současnou ekonomickou situaci spíše kritizují a neplánují zvyšovat investice ani rozšiřovat podnikání. Jedná se spíše o menší firmy, jak z hlediska obratu, tak počtu zaměstnanců.

Očekávaný vývoj investic v tomto roce ve srovnání s minulým rokem 8 Otázka: Předpokládáte, že celkový objem Vašich investic za tento rok se ve srovnání s minulým rokem: Více než 2/5 firem očekávají, že jejich investice v letošním roce budou vyšší než loni. Naopak snížení objemu investic na počátku sledovaného období předpokládá 47 % firem. Podíl firem, které chtějí zvyšovat ve srovnání s předchozím rokem investice, kontinuálně roste. Na začátku kalendářního roku se však jedná spíše o předpoklad, na konci roku pak už o hodnocení skutečného stavu. Ke konci roku jsou tak odhady už zpřesněné o reálný vývoj investic. Meziroční srovnání, které může poukázat na trendy v objemu investic firem, tak nabídne až další šetření ze třetího kvartálního období. n = 500 součást indexu

Plánované změny podnikání 9 n = 500 Zhruba 2/3 firem plánují zachovat své podnikání ve stávajícím rozsahu. O rozšíření podnikání uvažuje pětina firem. 8 firem ze sta uvažuje o omezení, přerušení nebo ukončení podnikání a prodej nebo předání firmy zvažuje jen minimum oslovených (do 2 %). Podíl firem, které chtějí podnikání rozšířit, mezikvartálně poklesl o 6 procentních bodů. Otázka: Plánujete v průběhu následujících 12 měsících nějaké změny vašeho podnikání? součást indexu

Index očekávání podle obratu 10 Míra optimismu firem souvisí s výší obratu. Ve skupině firem s největším obratem nabývá index očekávání výrazně pozitivnější hodnoty, a to 27,3 bodu. K mírnému nárůstu pozitivních očekávání ohledně poptávky, investic a rozšiřování podnikání došlo v posledním sledovaném období u firem s obratem od 3 do 40 mil. Kč a nad 40 mil. Kč. Očekávání skupiny firem s nejnižším obratem více méně stagnují. Firmy s obratem do 3 mil. Kč INDEX 5,6 Firmy s obratem mil. Kč INDEX 15,9 INDEX 27,3 Firmy s obratem nad 40 mil. Kč

Index očekávání podle zaměření firmy 11  DOMÁCÍ TRH INDEX 8,3 B2C INDEX 12,5 INDEX 27,5 IMPORTÉŘI INDEX 38,7 EXPORTÉŘI INDEX 17,9 B2B

Minulý a současný vývoj poptávky 12 Otázka: Můžete prosím uvést, jak se vyvíjela poptávka po Vašich výrobcích/službách v prvním čtvrtletí roku 2014 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku? Nárůst poptávky zaznamenalo v prvním čtvrtletí letošního roku 52 % firem, nejčastěji se jednalo o nárůst v do 20 %, vyšší nárůst poptávky evidovalo 8 % firem. Pokles poptávky vykázalo 42 % firem. Současný vývoj poptávky (pro druhé čtvrtletí) hodnotí většina firem dobře. Zvýšení hlásí 53 % firem, naopak snižování poptávky zaznamenává 37 % firem. n = 500 Otázka: Můžete prosím uvést, jak se vyvíjí poptávka po vašich výrobcích/službách v probíhajícím druhém čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku? n = 500 Vývoj poptávky – odhad a zpětné hodnocení Odhad na Q1/2014 Jak to bylo v Q1/2014 Rozdíl: realita - odhad Sníží o více než 40 % 6 %7 %1 % Sníží se v rozmezí 21 až 40 % 8 % 0 % Sníží se v rozmezí 0 až 20 % 33 %29 %-4 % Zvýší se v rozmezí 0 až 20% 42 %47 %5 % Zvýší se v rozmezí 21 až 40 % 7 %5 %-2 % Zvýší se o více než 40 % 4 % 0 % 100 % *Podíly bez započítání odpovědi "nevím"

Očekávaný růst poptávky vs. pokles v následujících třech měsících 13  Firmy, které jsou spokojeny se současnou ekonomickou situací.  Firmy, kterým se zvýšila poptávka v předchozím čtvrtletí.  Firmy, které předpokládají zvýšení objemu investic v tomto roce ve srovnání s minulým rokem.  Firmy, které plánují rozšířit své podnikání.  Firmy, které v poslední třech letech zaznamenaly výrazný nárůst tržeb.  Podnikatelé nebo firmy, které se orientují na export nebo import.  Mladé firmy, které byly založeny v posledních pěti letech.  Firmy s minimálně 10 zaměstnanci a obratem nad 40 mil. Kč.  Firmy, které současnou ekonomickou situaci kritizují.  Firmy, kterým se snížila poptávka v předchozím čtvrtletí.  Firmy, které předpokládají snížení objemu investic v tomto roce ve srovnání s minulým rokem.  Firmy, které plánují v tomto roce firmu prodat nebo alespoň omezit podnikání.  Firmy, které zaznamenaly v posledních třech letech výrazný pokles tržeb.  Firmy s obratem do 3 mil. Kč.  Firmy bez zaměstnanců. Zvýšení poptávky častěji očekávají:Snížení poptávky častěji očekávají:

Budoucnost firmy a hodnocení ekonomické situace 14 Otázka: Nakolik jste spokojen se současnou ekonomickou situací z hlediska Vašeho podnikání? n = 500 Otázka: Jak optimisticky nebo pesimisticky se díváte na budoucnost své firmy ve výhledu jednoho roku? Téměř 2/3 firem (61 %) vyjádřily nespokojenost se současnou ekonomickou situací, přitom 20 % firem je výrazně nespokojeno. Mírnou spokojenost vyjádřila zhruba třetina firem (35 %), naprostou spokojenost deklarovalo pouze minimum firem (4 %). Výsledky z předchozího šetření, kdy podíl spokojených s ekonomickou situací vzrostl o 6 procentních bodů, byly aktuální hodnotou 39 % spokojených potvrzeny. Budoucnost svého podnikání vidí převážná většina (73 %) zástupců firem pozitivně. Narůstající optimismus dokládá i to, že podíl firem, které vidí svou budoucnost ve výhledu jednoho roku pozitivně, se od počátku sledovaného období zvýšil o 10 procentních bodů.

Struktura vzorku a metodika

Struktura vzorku I 16 Oblast podnikání Zemědělství, lesnictví a rybářství4,0 % Zpracovatelský průmysl11,6 % Výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného0,4 % Zásobování vodou; činnosti související s odpadními vodami,0,4 % Stavebnictví13,0 % Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových25,8 % Doprava a skladování2,4 % Ubytování, stravování a pohostinství5,0 % Informační a komunikační činnosti2,2 % Peněžnictví a pojišťovnictví1,8 % Činnosti v oblasti nemovitostí3,6 % Profesní, vědecké a technické činnosti12,8 % Administrativní a podpůrné činnosti2,2 % Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení0,6 % Vzdělávání2,0 % Zdravotní a sociální péče1,4 % Kulturní, zábavní a rekreační činnosti2,4 % Ostatní činnosti8,4 % Celkem (n = 500)100 %

Struktura vzorku II 17

Metodika 18 CATI je telefonický výzkum, jehož hlavními výhodami jsou rychlost sběru dat, nižší náklady na sběr dat a jednoduchá kontrola dotazování. Další výhody: spolehlivé a kompletní vkládání dat, automatická integrace odpovědí či značek z předchozích otázek, automatické filtrování, vyvarování se efektu způsobeného umístěním položek díky standardizované rotaci a náhodnosti položek, data jsou okamžitě k dispozici Délka dotazníku: 20 minut Počet respondentů: n = 500 Rekrutační kritéria: a) ekonomické odvětví b) obrat v posledním roce Smyslem výzkumu je pravidelně monitorovat sentiment firem a na základě detailní segmentace odhadnout jejich očekávání do budoucna. Pro srovnání vývoje sentimentu firem je stanoven Index očekávání, který má tři hlavní složky: Očekávání vývoje poptávky Očekávání vývoje investic Plány rozšiřovat/omezovat podnikání V rámci šetření sledujeme také nejčastější bariéry podnikání a názory firem na aktuální ekonomická témata. Každá vlna je doplněna o samostatnou analýzu jednoho z indikativních odvětví. V rámci této vlny šetření jde o výrobce a prodejce nealko nápojů. Telefonické dotazování (CATI) Charakteristika a hlavní cíle výzkumu

Děkujeme za pozornost Pavla Hávová Mluvčí ČSOB Zpracovatel průzkumu: Datank s. r. o.