Mám dvě zprávy: jedna špatná, druhá dobrá. Špatná zpráva  už není burčák, je na něj příliš pozdě  podařilo se nám sehnat domácí medovinu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanika s Inventorem
Advertisements

STŘÍDAVÝ PROUD PROUD MĚNÍCÍ SVŮJ SMĚR.
Reedukace hlasu po parciálních výkonech na hlasivkách
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
SYSTÉMOVÁ ENZYMOTERAPIE V ORL A FONIATRII
Určování polohy těžiště stabilometrickou plošinou
Barva zvuku Veronika Kučerová.
I.
Fakultní nemocnice Ostrava ORL klinika Foniatrická ambulance
Tato prezentace byla vytvořena
Moderní koncepce sluchadel
Akustika lidského těla
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ
Časová složitost algoritmů
Samohlásky a souhlásky
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Vyšetření GRBAS MUDr. Martin Kučera (1) RNDr. Marek Frič (2)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
34. Elektromagnetický oscilátor, vznik střídavého napětí a proudu
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Digitální měřící přístroje
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Lineární integrální transformace
Kmitání.
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
 Je to nepříjemný senzorický a emoční zážitek spojený s aktuálním poškozením tkáně nebo potenciálním poškozením tkáně nebo popisovaná výrazy vyjadřujícími.
Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň
1 Základy akustiky hlasu M. Frič Výzkumné centrum hudební akustiky (MARC) Praha, Akademie múzických umění v Praze, Malostranské. nám. 13, Praha 1,
XX. celostátní foniatrické dny E. Sedláčkové, , 2009, Liberec ČESKÁ VERZE DOTAZNÍKU VOICE HANDICAP INDEX pro kvantitativní hodnocení hlasových.
Analýza možných příčin neúspěchů rehabilitace hlasu pěveckou metodou J. Frostová, R. Havlík AUDIO- Fon centr. Brno.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Spektrální analýza v hodnocení kvality hlasu Celostátní foniatrický seminář Brno
Hlasové pole P. Weberová Celostátní foniatrický seminář Brno
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
Reinkeho edém Jak na něj ???
DSI – Dysphonia Severity Index Lejska,M., Bártková,E., Havlík,R.,Weberová,P.,Frostová, J. Audio-Fon centr. Brno.
Katedra řídicí techniky FEL ČVUT1 5. Přednáška. Katedra řídicí techniky FEL ČVUT2 Regulační obvod S … regulovaná soustava R … regulátor (řídicí systém)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Vizuální podoba pěveckého formantu
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
VY_32_INOVACE_ Co je snímač
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Zkouška S/Z jako klinický ukazatel hrtanové patologie
Význam matematiky v hudbě
LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí
Jana Frostová AUDIO – Fon centr. Brno
Akustické porovnání nahrávek sólového a sborového zpěvu
Hodnocení poruch hlasu handicapovým testem
zpracovaný v rámci projektu
Zvuky a Fourierova transformace
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
DSI – Dysphonia Severity Index
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
BIOLOGICKÉ A LÉKAŘSKÉ SIGNÁLY
Akustické vlastnosti lidského hlasu
Metody a techniky výzkumu II.
Poruchy hlasu Organické Funkční Psychogenní.
Česká asociace provozovatelů lokálních distribučních soustav
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
Transkript prezentace:

Mám dvě zprávy: jedna špatná, druhá dobrá

Špatná zpráva  už není burčák, je na něj příliš pozdě  podařilo se nám sehnat domácí medovinu

Dobrá zpráva

Hodnocení kvality hlasu Celostátní foniatrický seminář Brno

Co je to „kvalita hlasu“ ?  Novák,A.:Foniatrie a pedaudiologie, 2000: „Vyšet ř ení obvykle zahájíme subjektivním popisem kvality hlasu. Všímáme si kvality p ř i b ěž né konverzaci, …..“ „Vyšet ř ení obvykle zahájíme subjektivním popisem kvality hlasu. Všímáme si kvality p ř i b ěž né konverzaci, …..“

Co je to „kvalita hlasu“ ?  Fyzikálně  Kvalita hlasu je fyzikální kategorie, která udává pom ě r mno ž ství harmonických kmit ů k mno ž ství kmit ů neharmonických  Fyziologicky  Subjektivní vjem poslucha čů hlasu, který obsahuje posouzení č istoty hlasu

Obsah  1. Hodnotící parametry hlasu  2. Způsoby hodnocení kvality hlasu

Hlasové parametry  Kvantitativní parametry hlasu  Kvalitativní parametry hlasu  Estetické parametry hlasu

Hlasové parametry  Kvantitativní parametry hlasu  Kvalitativní parametry hlasu  Estetické parametry hlasu

Hlasové parametry  Kvantitativní parametry hlasu  Intenzita hlasu  Výška hlasu  Fonační doba  Kvalitativní parametry hlasu  Estetické parametry hlasu

Intenzita hlasu

1 sekunda Výška hlasu

1 sekunda Fonační doba

Hlasové parametry  Kvantitativní parametry hlasu  Kvalitativní parametry hlasu  Estetické parametry hlasu

Hlasové parametry  Kvantitativní parametry hlasu  Intenzita hlasu  Výška hlasu  Fonační doba  Kvalitativní parametry hlasu  Čistota hlasu – kvalita hlasu  Znělost hlasu  Hlasový rozsah  Estetické parametry hlasu

Čistota hlasu – kvalita hlasu  Je posluchačem snadno poznatelná  Je dána množstvím neharmonických akustických prvků /deformovaných, časových, frekvenčních, intenzitních/  Je označována stovkami přívlastků – hlas chraptivý, drsný, hrubý, dyšný, tlačený, sípavý adalší  Budeme mluvit především o ní.

Čistota hlasu – kvalita hlasu V anglosaské literatuře se v souvislosti s čistotou hlasu mluví: V anglosaské literatuře se v souvislosti s čistotou hlasu mluví: 1. hoarseness (overall severity) = chraptivost (celkové poškození) 2. roughness (irregularity) = drsnost (nepravidelnost) 3. breathiness (noise) = dyšnost (šum)

Znělost hlasu  Nedostatečná intenzita hlasu. Vzniká nejčastěji jako nedostatečná vibrace hlasivek (méně často poruchou ventilace)  Hlas plný x zastřený x astenický x afonie  Silová tvorba hlasu pomocí zvýšeného napětí vnějších svalů  Bolest a jiné nepříjemné pocity při fonaci  V dalším se tohoto parametru také dotkneme

Hlasový rozsah  Patří fyzikálně mezi kvantitativní parametry, ale fyziologicky mezi kvalitativní  Postižením se snižuje zpěvácký rozsah nebo se objevují hlasové zlomy  Objevuje se u všech typů postižení hlasu  Také se zmíníme

Hlasové parametry  Kvantitativní parametry hlasu  Intenzita hlasu  Výška hlasu  Fonační doba  Kvalitativní parametry hlasu  Čistota hlasu – kvalita hlasu  Znělost asthenie hlasu  Hlasový rozsah  Estetické parametry hlasu  Barva hlasu  Hlasová technika

Barva hlasu  Je dána velikostí a tvarem rezonančních dutin  Tedy množstvím vyšších harmonických tónů

Hlasová technika  U hlasových profesionálů  Např. rezonance hlasu, intonace, pěvecký formant

Jaké jsou možnosti měření vlastní kvality hlasu

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení pacientem  Subjektivní hodnocení lékařem  Objektivní hodnocení

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení pacientem  Subjektivní hodnocení lékařem  Objektivní hodnocení

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení pacientem ***Tzv. rating systém (Colton & Casper, Baltimore) ***Voice Handicap Index (VHI) (Jacobson, Detroit) Colton RH, Casper JK: Understanding Voice Problems: A Physiological Perspective for Diagnosis and Treatment. Baltimore; Willians & Wilkins Jacobson., BH et al.: Voice Handicap Index (VHI): Development and Validation. American Journal ofSpeech-Language Pathology, Vol 6(3),66-70,1997

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení pacientem ***Tzv. rating systém (Colton & Casper, Baltimore)  rating čistoty hlasu (norm. hlas 0 a nejhorší 6)  rating hlasové kvality (dojem) „Taková kvalita hlasu, kdy hlas vůbec neovlivňuje jakkoliv negativně jakoukoliv denní aktivitu“ (0-6)  rating hlasového úsilí (100 je norm., 200 je 2x námaha atd.) ***Voice Handicap Index (VHI) (Jacobson, Detroit)

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení pacientem ***Tzv. rating systém (Colton & Casper, Baltimore) ***Voice Handicap Index (VHI) (Jacobson, Detroit) -Obsahuje 30 otázek : 0 = nikdy, 1 = téměř nikdy, 2 = čas od času, 3 = téměř vždy, 4 = vždy -Výsledek je dán celkovým skóre: 0-30 minimální potíže s hlasem střední potíže( uzlíky, polypy atd) 61 – 120 vážné poškození hlasu (paresy atd) - Příklady otázek:

1.Můj hlas je problémový pro lidi, kteří mě poslouchají Lidé mě žádají, abych řečené opakoval Nestačí mi dech, když déle hovořím Zvuk mého hlasu se mění v průběhu dne Moje hlasové potíže mě zlobí Za svůj hlas se stydím

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení pacientem  Subjektivní hodnocení lékařem  Objektivní hodnocení

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení pacientem  Subjektivní hodnocení lékařem ***Hodnocení čistoty hlasu (GRBAS) ***Hodnocení znělosti hlasu (UEP)

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení lékařem ***Hodnocení čistoty hlasu (GRBAS) Grade (of dysphonia): Grade (of dysphonia): 0=normal; 1=mírná dysfonie; 2=střední dysfonie; 4=těžká dysfonie 0=normal; 1=mírná dysfonie; 2=střední dysfonie; 4=těžká dysfonie Roughness (hrubost, drsnost, nerovnost) Roughness (hrubost, drsnost, nerovnost) 0=normální; 1=mírná; 2=střední; 3=těžká Breathiness (neznělost, nezvučnost) Breathiness (neznělost, nezvučnost) 0=normální; 1=mírná; 2=střední; 3=těžká Asthenia (astenie, tělesná slabost) Asthenia (astenie, tělesná slabost) 0=normální; 1=mírná; 2=střední; 3=těžká Strain (napětí, tlak, nápor, nadměrná zátěž) Strain (napětí, tlak, nápor, nadměrná zátěž) 0=normální; 1=mírná; 2=střední; 3=těžká 0=normální; 1=mírná; 2=střední; 3=těžká ***Hodnocení znělosti hlasu (UEP)

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení lékařem ***Hodnocení čistoty hlasu (GRBAS) ***Hodnocení znělosti hlasu (UEP) 0normální hlas 1zastřený hlas 2mírná dysfonie 3středně těžká dysfonie 4těžká dysfonie 5afonie 6bezhlasí po odstranění hrtanu

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Subjektivní hodnocení pacientem  Subjektivní hodnocení lékařem  Objektivní hodnocení

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Objektivní hodnocení Qualification of the Voice Signal, University of Pittsburgh : Voice Analysis Lab, 1999 Spektrogram hlasu: základní frekvenci, harmonické tóny a intenzitu hlasu. Je to užíváno k identifikaci minimálních, ale zásadních změn v kvalitě hlasu, které mohou být léčeny. Spektrogram také dokáže identifikovat přítomnost šumu v hlase, jako je tremor, výškové zlomy a náhlé přeskoky. Aero-dynamická analýza: technika měření vzdušného hrtanového proudu, vzdušného tlaku a jeho intenzity v průběhu tvorby hlasu. Vlastně takto můžeme hodnotit fyziologický proces otevírání a uzavírání hlasivkové štěrbiny v průběhu fonace. Hlasový rozsah: měření hlasového pole u pěveckého hlasu. Umožňuje poznat ty oblasti zpěvákova rozsahu, které jsou problematické. Akustické analýzy: měření základních parametrů hlasu a jejich nepravidelností. Variabilita hlasu je dána vibrací hlasivek a jejich otevírání a zavírání.

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Objektivní hodnocení Qualification of the Voice Signal, University of Pittsburgh : Voice Analysis Lab, 1999 Spektrogram hlasu: spektrální analýza okamžitého spektra, určení vyšších harmonických, znělost hlasu Aero-dynamická analýza: Hlasový rozsah: hlasové pole zpěvního a mluvního hlasu Akustické analýzy: měří především akustické nepravidelnosti, multidimenzionální analýza hlasu

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Objektivní hodnocení Spektrogram hlasu: spektrální analýza okamžitého spektra, Aero-dynamická analýza: Hlasový rozsah: hlasové pole zpěvního a mluvního hlasu Akustické analýzy: multidimenzionální analýza hlasu Nové kombinované metody vzniklé na podklad ě digitálního zpracování hlasového signálu

Možnosti hodnocení kvality hlasu  Objektivní hodnocení Spektrogram hlasu: spektrální analýza okamžitého spektra, Aero-dynamická analýza: Hlasový rozsah: hlasové pole zpěvního a mluvního hlasu Akustické analýzy: multidimenzionální analýza hlasu DSI – Dysphonia Severity Index Vospector (objektivní GRBAS)