VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Leona Lukašíková
Egypt vznik jednotného státu ve 4. tisíciletí př. n. l. v povodí řeky Nil střídala se 3 roční období: období záplav období polních prací sklizně pěstovalo se: pšenice, ječmen, len, ovoce, zelenina, luštěniny, vinná réva chovalo se: hovězí dobytek, ovce, kozy a kachny rozvoj řemesel
Rozdělení egyptské společnosti otroci zemědělci řemeslníci úředníci kněží, vojenští velitelé faraon
Náboženství uctívali velké množství bohů (např. Anubis, Aton, Geb, Isis, …) většina z nich zpodobňována s hlavou zvířete posvátná zvířata: ibis krokodýl sokol kočka
Mumifikace věřili, že dokud se tělo nerozpadne, přebývá v něm duše (ka) do hrobů přidávali předměty denní potřeby složitý proces odstranění vnitřností, zbavení těla všech tekutin díky mumifikaci získali výborné lékařské znalosti sarkofág 1 sarkofág 2
Pyramidy nejvýznamnější stavební památky Egypta nejprve stupňovité (od 3. stol. př. Kr.), později hladké stavitelé: otroci + rolníci v době záplav účel: hrobky faraonů, vedou se diskuze např. v Gíze- Chufuova (Velká pyramida), Racheova, Menkaureova průřez Chufuovou pyramidou, mapa Egypta, pyramidy v Gíze průřez Chufuovou pyramidoumapa Egypta pyramidy v Gíze
Písmo a literatura vznik ve 4. tisíciletí př. Kr. obrázkové- hieroglyfyhieroglyfy rozluštění Champollion- Rosettská deskaRosettská deska nápisy vytesané do kamene, papyruspapyrus
Zdroje RULF, Jan, VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. SPN. Praha Internet Datum vytvoření: Ročník, pro který je materiál určen: šestý Předmět: Dějepis Anotace: Shrnutí učiva o starověkém Egyptě