1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrotechnická měření Osciloskop
Advertisements

Zvuk v počítači.
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
TV, video.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Soustava zařízení, kterými se obraz přeměňuje na elektrický obrazový signál.
Tato prezentace byla vytvořena
MONITOR.
CD-ROM Compact Disc - Read Only Memory
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C11 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Digitální učební materiál
Téma č. 7 princip, blokově základní obvody
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
UČÍME V PROSTORU Název předmětu: Název a ID tématu: Zpracoval(a): Elektronika Reprodukce barevného obrazu EL29 Ing. Ludmila Nevařilová ELEKTROTECHNIKA.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Počítačová grafika.
Monitory.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
NOKIA N93i. Hlavní funkce 3,2 megapixelový fotoaparát s optikou Carl Zeiss Nahrávání videa v DVD kvalitě rychlostí 30 snímků za sekundu Pomocí rozšiřitelné.
C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Radim Farana Podklady pro výuku
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Tato prezentace byla vytvořena
Monitor CRT Monitor LCD Monitor
Charakteristiky videomateriálu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Multimédia Žlutířová Eva.
Digitální fotografie 1. semestr
1. Ukládání videa Datová média Práce se soubory Vlastnosti videa Kontejnery a komprese Technologické trendy v AV tvorbě, Ukládání videa2.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Dekodéry Teletextu Dekodéry Teletextu.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Princip digitálního Princip digitálního.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 10. Možnosti kontroly efektu pohybových programů Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martin Jiřiště NÁZEV:VY_32_INOVACE_08C_15_televize TEMA:Multimédia a grafika.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
OBRAZOVKY CRT - LCD Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
LCD monitory Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Rozkladové obvody televizních.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Periferní zařízení počítače - opakování
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MONITORY Michaela Fraiová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Charakteristika videomateriálů
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Rozkladové obvody televizních přijímačů pro moderní obrazovky
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Elektrotechnická měření Osciloskop
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Princip digitálního vysílání
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Číslicové měřící přístroje
Stavíme hrady Vnímání.
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
Transkript prezentace:

1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

2 Lidské oko Lidské oko rozliší při dostatečně kvalitních podmínkách osvětlení dva body v úhlové vzdálenosti asi 1,5’-2’ (úhlové minuty), tj. asi 0,58 mrad. Tato hodnota odpovídá možnosti rozlišení dvou bodů, které jsou od sebe vzdáleny 1 mm, ze vzdálenosti 1,7 m. Lidské oko rozliší při dostatečně kvalitních podmínkách osvětlení dva body v úhlové vzdálenosti asi 1,5’-2’ (úhlové minuty), tj. asi 0,58 mrad. Tato hodnota odpovídá možnosti rozlišení dvou bodů, které jsou od sebe vzdáleny 1 mm, ze vzdálenosti 1,7 m. Oko má ohniskovou vzdáleností 23 mm a vzdálenost čípků 3  m Oko má ohniskovou vzdáleností 23 mm a vzdálenost čípků 3  m

3 Lidské oko vnímá barvu s nižší rozlišovací schopností než jasovou složku signálu. Lidské oko vnímá barvu s nižší rozlišovací schopností než jasovou složku signálu. Této vlastnosti se využívá při kompresi signálu, kdy se redukují především informace o barvě. Této vlastnosti se využívá při kompresi signálu, kdy se redukují především informace o barvě.

4 TV – video technika U spotřební elektroniky systému PAL VHS je obraz tvořený 300 až 400 horizontálními řádky s 400 až 530 pixely v každém řádku U spotřební elektroniky systému PAL VHS je obraz tvořený 300 až 400 horizontálními řádky s 400 až 530 pixely v každém řádku Systém PAL S-VHS nebo Hi8 má 400 až 480 řádků horizontálního rozlišení s 640 pixely v řádce. Systém PAL S-VHS nebo Hi8 má 400 až 480 řádků horizontálního rozlišení s 640 pixely v řádce. U digitální techniky DV je počet reprodukovatelných řádků 576 se 72O pixely v řádce. U digitální techniky DV je počet reprodukovatelných řádků 576 se 72O pixely v řádce. HDTV „high-definition television“ je tvořena tisíci horizontálními řádky a tisíci pixely v každém řádku. HDTV „high-definition television“ je tvořena tisíci horizontálními řádky a tisíci pixely v každém řádku.

5 Záznamová technika Hodnoty u většiny běžně používaných přístrojů se pohybovaly od 256 x 256 pixelů do x pixelů (a více). Hodnoty u většiny běžně používaných přístrojů se pohybovaly od 256 x 256 pixelů do x pixelů (a více). To v přepočtu znamená, že rozměry pixelů jsou v rozmezí od 40 x 40 μm do 5 x 5 μm. Použitím kamery osazené maticovým detektorem s větším počtem pixelů tedy dosáhneme většího rozlišení. To v přepočtu znamená, že rozměry pixelů jsou v rozmezí od 40 x 40 μm do 5 x 5 μm. Použitím kamery osazené maticovým detektorem s větším počtem pixelů tedy dosáhneme většího rozlišení.

6 TV obraz Základem zobrazení na obrazovce televizoru je rozklad obrazu na prvky  obrazové body. Základem zobrazení na obrazovce televizoru je rozklad obrazu na prvky  obrazové body. Ty jsou uspořádány do vodorovných řádků a snímány a zobrazovány vždy zleva doprava a shora dolů. Ty jsou uspořádány do vodorovných řádků a snímány a zobrazovány vždy zleva doprava a shora dolů. Rychlost rozkladu je určena podmínkou, aby sledovaný obraz nebyl rušen blikáním (zde se využívá setrvačnosti lidského oka, které nedokáže odlišovat rychlé změny obrazu) Rychlost rozkladu je určena podmínkou, aby sledovaný obraz nebyl rušen blikáním (zde se využívá setrvačnosti lidského oka, které nedokáže odlišovat rychlé změny obrazu)

7 TV obraz V televizi byl počet snímků za jednu sekundu stanoven na 25 snímků (50 půlsnímků za jednu sekundu). V televizi byl počet snímků za jednu sekundu stanoven na 25 snímků (50 půlsnímků za jednu sekundu). Norma udávající poměr šířky a výšky obrazu a tím i televizní obrazovky byla stanovena na 4:3. Norma udávající poměr šířky a výšky obrazu a tím i televizní obrazovky byla stanovena na 4:3. televizní norma CCIR 625 stanovila počet řádek na 625 (jeden řádek se zobrazí za 64  s) televizní norma CCIR 625 stanovila počet řádek na 625 (jeden řádek se zobrazí za 64  s)

8 TV obraz - vykreslení

9 4/3 x 625 = 832 bodů  pixelů na jednom řádku 4/3 x 625 = 832 bodů  pixelů na jednom řádku Při zobrazení 50 snímků za sekundu by bylo zapotřebí 50 x 625 = řádků Při zobrazení 50 snímků za sekundu by bylo zapotřebí 50 x 625 = řádků což by s informacemi v jednotlivých řádcích znamenalo přenos 416 x = period/sekundu což by s informacemi v jednotlivých řádcích znamenalo přenos 416 x = period/sekundu nutná šíře televizního kanálu 13 MHz – redukce na 6,5 MHz nutná šíře televizního kanálu 13 MHz – redukce na 6,5 MHz snímek rozdělen na dva půlsnímky, které mají každý 312,5 řádku. Počet řádků zobrazených za jednu sekundu je tak 50 x 312,5 = snímek rozdělen na dva půlsnímky, které mají každý 312,5 řádku. Počet řádků zobrazených za jednu sekundu je tak 50 x 312,5 =

10

11 Digitální záznam Vzorkování analogového signálu Vzorkování analogového signálu

12 Digitalizace

13 Video komprese Jeden snímek video záznamu v TV normě má 625 řádek a v každém řádku 720 bodů Jeden snímek video záznamu v TV normě má 625 řádek a v každém řádku 720 bodů pro jeden snímek je zapotřebí zaznamenat bodů a pro každý bod ještě 3 bajty RGB barevné informace pro jeden snímek je zapotřebí zaznamenat bodů a pro každý bod ještě 3 bajty RGB barevné informace Z toho vychází nárok na paměťový prostor více než 1 MB na jeden snímek Z toho vychází nárok na paměťový prostor více než 1 MB na jeden snímek

14 Video komprese Při běžné snímkové rychlosti 25 snímků za sekundu je zapotřebí pro každou sekundu záznamu 25 MB a pro každou minutu záznamu 1,5 GB datového prostoru. Při běžné snímkové rychlosti 25 snímků za sekundu je zapotřebí pro každou sekundu záznamu 25 MB a pro každou minutu záznamu 1,5 GB datového prostoru. Zmenšování objemu dat se nazývá komprese a je určováno pomocí poměru mezi původní a nově vzniklou velikostí. Zmenšování objemu dat se nazývá komprese a je určováno pomocí poměru mezi původní a nově vzniklou velikostí. Běžný DV formát používá kompresi 5:1, takže výsledný záznam je 5x menší oproti původní velikosti. Běžný DV formát používá kompresi 5:1, takže výsledný záznam je 5x menší oproti původní velikosti.

15 Typy komprese zmenšování velikosti snímku Zmenšením klasického počítačového snímku velikosti 640x480 pixelů na velikost 320x240 se dosáhne redukce na čtvrtinu původní velikosti zmenšování velikosti snímku Zmenšením klasického počítačového snímku velikosti 640x480 pixelů na velikost 320x240 se dosáhne redukce na čtvrtinu původní velikosti snižování snímkovací frekvence Záznam s 12 snímky za sekundu bude mít poloviční velikost oproti běžnému záznamu 25 snímků za sekundu snižování snímkovací frekvence Záznam s 12 snímky za sekundu bude mít poloviční velikost oproti běžnému záznamu 25 snímků za sekundu redukce nadbytečných čili redundantních informací redukce nadbytečných čili redundantních informací

16 Komprese Intra-frame x Inter-frame Komprese intra-frame provádí potřebné úpravy v každém snímku zvlášť, probíhá snímek po snímku. Komprese intra-frame provádí potřebné úpravy v každém snímku zvlášť, probíhá snímek po snímku. Komprese inter-frame využívá toho, že všechny změny v sekvencích stejného záběru probíhají postupně, takže existuje vysoká podobnost sousedních snímků Komprese inter-frame využívá toho, že všechny změny v sekvencích stejného záběru probíhají postupně, takže existuje vysoká podobnost sousedních snímků