P O V Ě S T TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk. POVĚST menší epický útvar lidové slovesnosti váže se na určitou skutečnou událost, osobu nebo místo či předmět,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení se žánrem pověsti a jejím rozdělením.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
RASISMUS Zuzana Dvořáková.
Číslo v digitálním archivu školy
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Science fiction & fantasy
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
Bazilika svatého Václava
Chráněná území České republiky
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Motivační témata a životní příběhy
POHÁDKY.
TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk
Kultura.
Pohádka.
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_01
Karel Jaromír Erben Kytice.
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Pověsti charakteristika a druhy.
Motivační témata a životní příběhy
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_05
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Kultura a historie obce 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Mgr .Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Pověsti 6. ročník.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VYPRAVOVÁNÍ.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Otázky a úkoly k četbě balady Štědrý den – K. J. Erben.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_18_LITERATURA PRO DĚTI_POVĚST ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_15 TÉMA:
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk
Památník Velké Moravy – Staré Město
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu

Transkript prezentace:

P O V Ě S T TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk

POVĚST menší epický útvar lidové slovesnosti váže se na určitou skutečnou událost, osobu nebo místo či předmět, ale je zcela nebo částečně vymyšlená mívá jednoduchý děj, který je zčásti smyšlený (fantastický), zčásti má kořeny v nějaké skutečnosti děj je konkrétně umístěn v čase nebo v prostoru, směřuje k vyjádření určitého mravního ponaučení zkoumáním pověsti se zabývá folkloristika

TYPY POVĚSTÍ místníhistorické démonické (pověrečné, fantastické) současné (městské, moderní) fámy

MÍSTNÍ POVĚSTI točí se kolem nějakého místa (hrad, vesnice, studánka, kostel), popisují, případně odhalují tajemství vybrané lokality můžeme je dále třídit na pověsti: a)architektonické – vykládají vznik architektonických památek b)etymologické – objasňují místní názvy c)etiologické – vysvětlují původ věcí, např. přírodních útvarů, ale také zvyků d)genealogické – týkají se historie rodů e)legendární neboli posvátné – týkají se sakrálních staveb nebo církevních jevů f)heraldické (erbovní) – vysvětlují význam erbů, domovních znamení g)o lidech - vyprávějí o zvláštních jedincích, kteří něčím vynikali (siláci, chytráci), nebo o různých povoláních, osudech a neštěstích

HISTORICKÉ POVĚSTI vztahují se k určitým obdobím národních dějin, k významným událostem a osobnostem pověsti o válkách, o životě měst, o katastrofách apod. zvláštní oblast představují staré pověsti české

DÉMONICKÉ POVĚSTI vyprávějí o různých nadpřirozených bytostech (čerti, vlkodlaci, vodníci), s nimiž se někdo údajně setkal tyto pověsti jsou "klasické", patří mezi ně např. Erbenova Kytice

SOUČASNÉ POVĚSTI stručná realistická vyprávění ze současného prostředí příběhy, které si lidé spontánně začnou mezi sebou vyprávět a předávat dál jsou téměř vždy smyšlené nebo nepravdivé, ale jsou vyprávěny tak, jako by se opravdu někomu staly někdy jsou vtipné, někdy hrůzostrašné bývají vsazeny na konkrétní místo a odehrávají se většinou v nepříliš vzdálené minulosti zabývají se aktuálními tématy aktérem děje je většinou osoba nepříliš vzdálená od vypravěče (například kamarád mého kamaráda, teta mojí kamarádky atd.)

SOUČASNÉ FÁMY o škvorovi, který vleze člověku do ucha a pomocí zadečkových klíštěk prokousne bubínek o černé sanitce, která unáší lidi kvůli jejich orgánům či lékařským pokusům o injekčních stříkačkách umístěných v madlech v eskalátorech nebo v sedadlech autobusů, které nakazí lidi virem HIV vyprávění o asijských fast foodech v českých městech, kde připravují jídla z potkanů, koček, psů či dětí příběhy o návštěvě v Asii, kde byly člověku předloženy nechutné či podivné pokrmy (mozek živé opice) příběh o tom, jak na koupališti Romové nalepili na tobogan žiletku ve žvýkačce, což způsobilo zranění mnoha lidem - stejná fáma se s obměnou aktérů vyskytuje i v zahraničí: v Británii je lepí Pákistánci, v USA Mexičané, v Německu Turci… o romských rodinách, které dostávají zadarmo léky v lékárně, kočárky atd.

ZDROJE