Multikulturní výchova NÁRODNOSTNÍ MENŠINY V ČESKÉ REPUBLICE
Multikulturní výchova Do národnostních menšin řadíme: (1) malá etnika nedisponující vlastním státem (např. Lužičtí Srbové v Německu); (2) části velkých státních národů sídlících na území jiného státu (to jsou u nás např. Ukrajinci, Slováci či Vietnamci); (3) specifické případy na pomezí etnografické skupiny či sociální skupiny (do této kategorie se nejlépe dají zařadit Romové).
Multikulturní výchova Koncept přístupu vlády k otázkám národnostních menšin v České republice (1994) a) trvale žijí v ČR a jsou jejími občany (toto však vylučuje z kategorie národnostní menšiny např. Ukrajince, Vietnamce apod.) b) sdílejí etnické, kulturní a jazykové znaky, odlišné od většiny obyvatel státu c) projevují společné přání být považovány za národnostní menšinu v zájmu uchování a rozvíjení vlastní identity, kulturních tradic a mateřského jazyka d) mají dlouhodobý, pevný a trvalý vztah ke společenství, žijícímu na území ČR (zase tento bod vylučuje z kategorie národnostní menšiny např. Ukrajince, Vietnamce apod.)
Multikulturní výchova Historie národnostních menšin u nás po roce 1918 NárodnostPočet česká % slovenská , 5 % německá , 4 %
Multikulturní výchova Péče o práva příslušníků menšin zahrnuje: vzdělávání v mateřském jazyce kulturní aktivity, program uchování a rozvoje národnostních kultur šíření a přijímání informací v mateřském jazyce
Multikulturní výchova
Multikulturní výchova
Multikulturní výchova
Multikulturní výchova Počet cizinců podle kraje a okresu pobytu a podle typu pobytu - k Foreigners by region and district and type of residence permit ; 30 June 2004 Kraj, okres Trvalý pobyt Vízum nad 90 dnů Celkem % z celkového počtu cizinců/z počtu cizinců v kraji Region, district Perman ent stay Visa over 90 days Total % of total number of foreigners/in region Jihomoravský % Blansko % Brno % Brno - venkov % Břeclav % Hodonín % Vyškov % Znojmo %
Multikulturní výchova Olomoucký % Jeseník % Olomouc % Prostějov % Přerov % Šumperk % Zlínský % Kroměříž % Uherské Hradiště % Vsetín % Zlín % Moravskoslezský % Bruntál % Frýdek Místek % Karviná % Nový Jičín % Opava % Ostrava %
Multikulturní výchova ROMOVÉ
Multikulturní výchova Základní, zjednodušené rozdělení lze provést na skupinu: Romů (jihovýchodní a střední Evropa), Sintů a Manušů (západní Evropa), anglických Gypsies a španělských Gitanos.
Multikulturní výchova Historie Romů
Multikulturní výchova Cedule zakazující vstup Romům do Slezska (1780)
Multikulturní výchova Kalendář Besedy lidu 1889 zobrazuje typický stereotyp vnímání Romů v 19. století (chudí tuláci živící se drobnou krádeží)
Multikulturní výchova Zákon č.117/27 Sb. o potulných Cikánech ze dne Československá úprava "cikánské otázky" patřila k nejdůslednějším a byla ve 30. letech dávána za vzor na mezinárodních kriminalistických konferencích.
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. Zatýkání Romů v Srbsku 1943
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. Romové čekající na deportaci do Osvětimi 1943
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. V koncentračních táborech zahynulo asi Romů, což činilo asi 70 % - 80 % tehdejší romské populace v Evropě! ! !
Multikulturní výchova Koncentrační tábory, kde byli Romové za 2. sv v. umisťováni
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. Koncentrační tábory na našem území Nákres tzv. cikánského tábora Lety u Písku (1943)
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. Koncentrační tábory na našem území Tzv. cikánský tábor Hodonín u Kunštátu (1943)
Multikulturní výchova Tři vlny romských přistěhovalců na naše území po 2. sv. v. 1. Vlna – brzy po skončení války 2. Vlna – 50. a 60 léta 20. st. 3. Vlna – po roce 1965
Multikulturní výchova Současný stav Odhadovaný počet Romů na našem území je až cca 85 % tvoří slovenští Romové cca 10 % tvoří olašští Romové cca 5 % tvoří potomci původních českých a moravských Romů a Sintů (německých Romů)
Multikulturní výchova Romské organizace u nás Romská občanská iniciativa (ROI) Společenství Romů na Moravě Demokratická aliance Romů Soukromá romská střední škola v Kolíně
Multikulturní výchova Romové v mezinárodním měřítku Centrem mezinárodního romského hnutí se stala od počátku 60. let Paříž, kde byl vytvořen Comité International de Tzigane (Mezinárodní výbor Cikánů) v čele s Vankem Roudou. Výbor se stal organizátorem prvního mezinárodního kongresu Romů v roce 1971, na kterém vznikla dnešní Mezinárodní romská unie (IRU).
Multikulturní výchova Na první světové kongresu Romů v roce 1971 v Anglii, byla mj. přijata romská hymny a vlajka. Vlajka mezinárodního romského hnutí.
Multikulturní výchova Hodnoty, tradice a zvyky slovenských Romů usazených v ČR Významnou charakteristikou jednotlivých romských subetnických skupin byla specifická profese, která se po nesčetné generace dědila z otce na syna. Mnohé romské skupiny v Evropě a jinde ve světě se označují profesionymy, i když tradiční profesi již neprovozují. Například Kalderaši (kotláři – z rum. caldera = kotel), Lováriové (koňští handlíři – z maď. ló = kůň), u nás známí pod názvem olašští Romové.
Multikulturní výchova Některá další kulturní specifika Romů těhotenství svatba úmrtí jídlo
Multikulturní výchova Specifika romského chování a komunikace odhad člověka rodina dotyk empatie emoce absence racionálního rozboru situace
Multikulturní výchova Při práci s Romy se doporučuje: nespěchat, být trpělivý vnímat mimoslovní komunikaci a umět dávat informace řečí těla nekritizovat negativně před velkým kolektivem, spíše v soukromí ověřovat si sjednané termíny nebát se blízkosti, dotyku nebát se emocí – svědčí to o angažovanosti člověka, nikoli o výzvě k souboji mluvit jasně, věcně, stručně, konkrétně diferencovat, ke každému přistupovat podle jeho individuálních potřeb používat zpětnou vazbu respektovat hodnotový systém Romů