Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-17 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng. Michal Kronika Tematický celekDopravní stavby Ročník3. – 4. Datum tvorby Anotace - názorný výklad nové látky a okamžité procvičení - prezentace Metodický pokynvýkladová prezentace na interaktivní tabuli nebo projektor Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Dopravní stavby
středověkupodle citu zkušenostív 17.století teorií konstrukcí Gallilei Ve středověku se stavěly mosty podle citu a zkušeností. Pokrok nastal v 17.století zaváděním poznatků z teorií konstrukcí. Zásluhu na tom mají objevy v matematice, fyzice, mechanice. Nejznámější badatelé: Leonardo da Vinci, Galileo Gallilei, Bernoulli, Euler, Hook, Navier. Začínají vznikat první instituce : Stavitelská akademie v Paříži (1671), Sbor inženýrů silnic a mostů v Paříži (1716). Brzy vznikají vysoké technické školy i v jiných zemích. Začíná rozvoj výstavby mostů za použití dalších materiálů.
DŘEVĚNÉ MOSTY alpských zemích 17. století V alpských zemích dosáhla výstavba dřevěných mostů v 17. století mistrovské úrovně. Používaly se vzpěradlové a věšadlové konstrukce, roštové nosníky a později i obloukové. Mosty byly stavěny jako kryté obedněné. 19. století USA V 19. století výstavba železničních tratí v USA vedla k obrovskému rozmachu výstavby dřevěných mostů. Za nejdelší je považován jednokolejný viadukt u Salt Lake City dlouhý 3,5 km z roku Po nástupu ocelových a betonových mostů je dřevo používáno pro pomocné konstrukce. Přesto je i nadále používáno z důvodů přírodních, ekologických a architektonických.
KAMENNÉ A ZDĚNÉ MOSTY Novodobý rozvoj začíná v 18. století díky Francouzské škole. Byla zdokonalena výstavby klenbových mostů – změny v založení mostních pilířů a změna v poměru rozpětí vůči vzepětí (plochosti) oblouku. Tyto změny byly využity v 19. století při stavbě železničních tratí v Evropě. V tomto duchu vznikl v roce 1945 cihelný most v Sasku přes údolí Göltsch. Na přelomu století v Petruse v Lucembursku. Poslední dějství kamenných mostů spadá do 30. let při budování dálnice v Německu.
Most byl vybudován v letech 1846 až 1851 v období výstavby sasko-bavorské železniční tratě. Ještě dnes přes něho projíždí vlaky. Most překlenuje údolí řeky Göltsch mezi městy Mylau a Netzschkau (Německo). Byl zhotoven z téměř 26 milionů cihel. 4tyřpatrový viadukt vysoký 80m a dlouhý 580m.
KOVOVÉ MOSTY Císařským ediktem z roku 1706 byl otevřen řetězový most přes řeku Tatu na hranicích mezi Čínou a Tibetem. Širší uplatnění železa pro výstavbu mostů umožnila výroba litiny od roku 1735 v Anglii. Za začátek výstavby kovových mostů lze považovat stavbu litinového mostu Iron Bridge v Anglii v roce 1779.
IRON BRIDGE (1779), ANGLIE
KOVOVÉ MOSTY Celé jedno století trvala éra řetězových mostů. M. Seguin řetězový V roce 1823 postavil M. Seguin řetězový most přes řeku Rhonu v Tournonu (Francie) s rozpětím 85. V druhé polovině 19. století nastává výstavba mostů příhradových a visutých. Naříklad železniční most přes zátoku Firth of Forth ve Skotsku s rozpětím hlavních polí 521m z roku 1890.
BETONOVÉ MOSTY V 19. století se stavěly z prostého betonu obloukové klenbové mosty. Nevýhodou byla nízká pevnost betonu v tahu. železového betonu Až roku 1873 získal Joseph Moniér patent na mosty ze železového betonu.Nastává bouřlivý rozvoj železobetonových konstrukcí. roku 1892 železobetonový trám Francouz E. Coignet a Francois Hennebiquet – nezávisle na sobě roku 1892 navrhli železobetonový trám. Uvádí se, že do roku 1906 bylo v různých zemích postaveno více jak 700 železobetonových mostů.
Železobetonové mosty se vyvíjely několika směry : Obloukové s horní mostovkou Obloukové s dolní zavěšenou mostovkou Trámové Rámové Stanislav Bechyně František Klokner U nás se zasloužili o rozvoj ŽB konstrukcí profesoři techniky, akademici Stanislav Bechyně a František Klokner.
PŘEDPJATÝ BETON První patenty byly uděleny již na konci 19. století. Američan Jackson 1883 – dodatečné předpínání tyčemi Němec Döhring 1886 – předem předpjaté dráty Avšak vlivem dotvarování nekvalitních materiálů se předpětí vytratilo. Až Francouz E. Freyssinet se zabýval dotvarováním betonu. Vyvinul zařízení na předpínání a kotvení výztuže. První prefabrikovaný most vznikl v roce 1938 v Německu.
J. Roebling Brooklynský most (486,5 m) Američan J. Roebling v letech 1870 – 1883 postavil dvouúrovňový - v New Yorku Brooklynský most (486,5 m) Manhattan Bridge (448 m) v New Yorku V roce 1909 zrealizoval J. Roebling Manhattan Bridge (448 m) v New Yorku V roce 1937 byl zprovozněn visutý most V San Francisku
BROOKLYNSKÝ MOST (1883), NEW YORK, USA
1. Ve kterém století začala pronikat věda do navrhování mostních konstrukcí?století 2. Uveďte některého badatele té doby.badatele 3. Dřevěné mosty – kde dosáhly mistrovské úrovně?mistrovské 4. Znáte nějaký kamenný most ze začátku 20. století?kamenný 5. Kdy se začala pro výstavbu mostů používat ocel? ocel
6. Kdo získal první patent na železobeton?patent 7. Kdy se začaly stavět mosty železobetonové?železobetonové 8. Znáte nějaké významné stavitele mostů v Evropě ? Evropě 9. Znáte nějaké významné stavitele mostů ve světě? světě 10. Znáte nějaký zajímavý most z 19.století v Evropě?19.století 11. Znáte nějaký zajímavý most z 1. poloviny 20.století ve světě? 20.století
CLAUDE WIANS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: THE SINGING BADGER. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PAUL ARPS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: uin_between_Tain_and_Tournon_(France_2011).jpg?uselang=cs uin_between_Tain_and_Tournon_(France_2011).jpg?uselang=cs MANUEL DE SOUSA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: G G GREGOR91. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
USER:POSTDLF. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ORIGINAL UPLOADER WAS DAV5NYC AT EN.WIKIPEDIA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ASLAK RAANES FROM TRONDHEIM, NORWAY. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HALL & CO. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KOLAMIL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: