TĚLESA A LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_7_Tělesa a látky Téma: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AutorMgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne Odpilotováno dne ve třídě6. A Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhFyzika 6. ročník TémaTělesa a látky Klíčová slovaTěleso, látka, skupenství
Tělesa a látky
Co je to těleso a z jaké je látky? Jaký je rozdíl mezi tělesem a látkou? Příklady těles: Balónek MíčŽidle Sklenice džusuKvětina
Tělesa - jsou předměty, které nás obklopují - mají určitý tvar a objem - jsou složena z látek - mohou měnit velikost, tvar, polohu
Rozdělení těles Pevnálavice, stůl, kolejnice Kapalnákapka vody, čaj v hrnku Plynnáplyn v láhvi, vzduch v pneumatice
Látky -tělesa se skládají z látek -některé látky jsou směsí jednodušších látek -těleso může být složeno z jedné látky nebo z většího množství látek -látky mají různé vlastnosti ( barva, tvrdost, hustota, …) -příklady látek - železo, sklo, cukr, umělá hmota, dřevo, voda, vzduch
Rozdělení látek Pevnéželezo, dřevo, sklo Kapalnébenzín, čaj, olej Plynnévzduch, kyslík, helium
Skupenství látek Látky se mohou vyskytovat ve třech skupenstvích - pevné, kapalné, plynné Stejná látka se může vyskytovat v různých skupenstvích Voda: led - pevné, voda - kapalné, pára - plynné
Procvičování 1.Urči, co je látka a co je těleso: kámen, pila, sklo, čaj ve sklenici, kyslík, kolejnice 2. Urči, z jakých látek jsou následující tělesa: špendlík, talíř, skříň, sešit, lavice, míč, kbelík písku, hrneček čaje
3. Vyjmenuj tělesa, které mají přibližně tvar koule, kvádru, válce 4. Roztřiď uvedenou skupinu látek a těles do předepsané tabulky: benzín, pero, sklo, kniha, oxid uhličitý, dřevo, olej v láhvi, plyn v žárovce, vzduch ve třídě, mléko, propan - butan látkatělesa pevná kapalná plynná
Řešení 1 Kámenpevná látka Pilapevné těleso Sklopevná látka Čaj ve sklenicikapalné těleso Kyslíkplynná látka Kolejnicepevné těleso
Řešení 2 špendlíkocel talířporcelán skříňdřevo, kov sešitpapír lavicedřevo, kov míčkůže, vzduch kbelík pískupísek, plast hrneček čajevoda, porcelán
Řešení 3 Tvar koule: míč, pomeranč, zeměkoule Tvar kvádru: skříň, kniha, penál, guma Tvar válce: hrnec, tužka, sklenička, sud
Řešení 4 látka tělesa pevnásklo, dřevopero, kniha kapalnábenzín, mlékoolej v láhvi plynnáoxid uhličitý, propan- butan plyn v žárovce, vzduch ve třídě
Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu učiva tělesa a látky. Na začátku se naučí rozlišovat pojmy těleso a látka. Žáci vyjmenují různá tělesa a uvádějí látky, ze kterých se skládají. Za pomocí učitele definují pojem látka a těleso. Žáci se naučí rozdělit látky a tělesa podle skupenství. V závěru hodiny si každý žák samostatně do sešitu vypracuje otázky na závěr. Kontrola otázek probíhá na interaktivní tabuli. Použitá literatura: Doc. RNDr. Růžena Kolářová, Csc., PaedDr. Jiří Bohuněk: Fyzika pro 6. ročník základní školy, 2. vydání 2003 Prometheus, 159 stran, ISBN Foto: archiv autora