Jan SKOLIL CLASSIC Oil s.r.o., Kladno, ČR. Ing. Jan Skolil.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrický proud v kapalinách
Advertisements

Řízení jakosti výrobků ve společnosti TESCOMA s.r.o.
Výběr vozidla do firmy – máme k dispozici všechny informace? Michal Krátký, Přemysl Žižka – DEN S FLEETEM DEN S FLEETEM – JARO 2010.
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
VÝZKUMNÝ PROGRAM č.6 Experimentální ověřování nových technologických postupů u kovových materiálů s vyššími kvalitativními parametry. VÝZKUMNÝ PROGRAM.
Zadání diplomové práce Návrh způsobu mechanického děrování textilních tkanin zastříknutých do plastových dílů.
Technické využití elektrolýzy.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
možnosti a význam použití
Kvalita potravin, příležitost pro české produkty
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
UČÍME V PROSTORU Název předmětu: Název a ID tématu: Zpracoval(a): Vytápění Otopná tělesa – rozdělení (STA 42) Článková otopná tělesa Ing. Vladimíra Straková.
Skupina RWE v České republice
Environmentální chemie I
2 OBSAH 2 1HISTORIE SPOLEČNOSTI 2HLAVNÍ ČINNOSTI SPOLEČNOSTI 3CENTRÁLNÍ PNEUSERVIS ( CP )  Minulost  Správa pneumatik  Nákup pneumatik  Činnosti středisek.
Data pro posuzování environmentálních rizik Hustopeče, Petr Trávníček Luboš Kotek Petr Junga.
Zpracování ocelárenských odprašků metodou stabilizace/solidifikace
STAVEBNICTVÍ Vytápění Otopná tělesa – rozdělení (STA 42)
Vysoké učení technické v Brně
Česká republika Vývoj hospodářství
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Fosilní paliva – Ropa.
Metodika řízení projektů
ABSOLVENTSKÁ PRÁCE Název absolventské práce
ROTEX Solaris pokrokový solární systém Ing. Ivo Zabloudil product manager.
Přednáška Akce: Přednášející: Petra Fuchsíková | Produktová manažerka EPC/RFID | | a | Tomáš Filip | FAM specialista |
SVÚM a.s. – Research and testing centre Vývoj sondy pro kontinuální měření rosného bodu spalin v energetických kotlích Ing. Jan Hruška Ing. Jakub Mlnařík,
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Kloubové a speciální autobusy, přívěsy Prototyp kloubového autobusu Š 706 RTO-K z produkce Karosy Vysoké Mýto okolo roku Prototyp kloubového.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Prezentace 1 Tyco Fire & Integrated Solutions s.r.o. člen koncernu Tyco Novodvorská Praha 4 Ing. Michal Švadlenka.
TVIP Hustopeče Metodika měření emisí výfukových plynů lodních motorů instalovaných na plavidlech ( Projekt v rámci programu TAČR – β – TB0300MD010.
Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. jednotka Správa Vozidel a Autobusů vedoucí jednotky SDP – OSA, Rychnov nad Kněžnou Jan Lebeda.
Asociace dodavatelů montovaných domů Dokument národní kvality pro dřevostavby Zasedání odborné sekce Rady kvality ČR "Kvalita v průmyslu a stavebnictví",
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
TISKOVÉ SETKÁNÍ ContiTrade Services s.r.o.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
PŘEDSTAVENÍ SPOLEČNOSTI SDP října PARTNER DOPRAVNÍCH PODNIKŮ PARTNER VÝROBCŮ VOZIDEL PARTNER PRO VÁS.
Zapiš, nebo nalep do sešitu!!! „K O V“ Používání kovů lze právem považovat za velmi důležitý mezník v lidských dějinách. Pomocí kovů člověk mnohonásobně.
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Vysoká škola technická a ekonomická Racionalizace procesů logistických aktivit ve společnosti Alfa s.r.o. Autor diplomové práce: Martina Hlatká Vedoucí.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Plánování zakázek ve vybraném výrobním podniku ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autorka bakalářské.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Přední dodavatel slitin mědi a dalších kovů, převážně od firmy ALBROMET.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
Evidence a účtování zásob ve vybrané společnosti
Vysoká škola Technická a Ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza vhodnosti používaných komunikačních nástrojů ve vybraném podniku.
Ing. David Havlíček, Ph.D. 22. září 2016
Evidence a účtování zásob ve vybrané společnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
Střední odběr Broušení Lapování.
Kovy a slitiny s nízkou teplotou tání
Údržba vozidel MOTOROVÉ OLEJE.
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Transkript prezentace:

Jan SKOLIL CLASSIC Oil s.r.o., Kladno, ČR

Ing. Jan Skolil

ÚVOD DO PROBLEMATIKY Česká republika je z hlediska roční výroby autobusů (téměř 3700) světová velmoc - v poměru počtu vozidel na obyvatele. Již od konce minulého desetiletí 21. století se začaly vyskytovat problémy s korozí chladicího okruhu českých autobusů u většiny dopravních podniků a ČSAD v ČR. Koroze chladicího systému se obvykle netýká autobusů zn. Solaris, ani německých autobusů MAN nebo MB.

VÝROBCI AUTOBUSŮ 2013: Autobusů za rok je nejvíce v historii ČR i Československa! IVECO Vysoké Mýto Výroba: 3165 ks Registrace ČR: 239 Kapalina: Paraflu 11 (HT) SOR Libchvavy Výroba: 526 ks Registrace ČR: 292 Kapalina: Fridex G48 Ostatní registrace: 148 (MB + Setra), 48 Solaris, 35 MAN, 27 Volvo.

UŽIVATELÉ AUTOBUSŮ DOPRAVNÍ PODNIKY DP HMP – autobusů Brno, Ostrava – 300 každý Liberec – 139 ks Plzeň – 113 vozidel Průměrné stáří autobusů: 8,7 roku Nejméně – 3,9 Jihlava (32 autobusů) Nejvíce – 11,3 Č. Budějovice (83) 11,6 Ústí n. L. (73) 12,0 Mar. Lázně (4) Celkem: / starších 10 let. CNG: 430 autobusů

PRŮBĚH KOROZE Průběh koroze je vždy podobný, blok motoru začne korodovat. Korozní zplodiny následně kolují v chladicím okruhu a zacpávají tenké trubičky vedoucí do hliníkových radiátorů. Radiátor se stane neprůchodným a nemůže hřát. Cestujícím je zima.

PRŮBĚH KOROZE II Častokrát těmto problémům ještě předchází přehřívání převodovky, zejména při brzdění retardérem. Po delším provozu s takto nevyhovující chladicí kapalinou dojde také k proreznutí mrazových zátek bloku motoru a manipulačních otvorů. Běžné jsou i případy, kdy jsou kavitačně poškozeny celé vložky bloku skrz naskrz, takže se dostane voda do oleje, někde zase naopak.

NÁKUP NEMRZNOUCÍ SMĚSI Výrobce autobusu / motoru – schválená kapalina IVECO – Paraflu 11 -> HT SOR – Fridex G48 (OMV 5123) SOLARIS – EC Fleetguard … Paraflu 11, EC Fleetguard Kč/L => Fridex G48 (Eko Extra) Původní koncentrace 50% (cca -35°C) => -27°C, někde i -20°C (jen 33% koncentrátu) FRIDEX G48 => Antifreeze G48 => zelenomodrá kapalina

PÉČE O CHLADICÍ KAPALINU Doplňování kapaliny -léto (voda), zima (koncentrát) Celoroční použití kapaliny - koncentrát + voda Ředění směsi - zamezení doplňování řidičům - kvalita vody, koncentrace Nákup hotové směsi

ParametrJednotkaPovolené rozmezí pH-6,5-7,5 Tvrdost vody°dH<20 VodivostμSμS Obsah vápníkumg/l<100 Obsah mědimg/l<0,1 Obsah síranůmg/l<100 Obsah chloridůmg/l<80 Obsah železamg/l<0,2 Obsah fluoridůmg/l<50 POŽADAVKY NA KVALITU VODY DLE NORMY TL 774

POŽADAVKY NOREM DODAVATELŮ AUTOBUSŮ

KOROZNÍ ZKOUŠKY CHLADICÍCH KAPALIN Kromě stanovování kvalitativních parametrů kapalin (pH, volná alkalita), je velmi důležitou zkouškou jejich kvality test korozních účinků dle normy ASTM D1384. Test je prováděn po dobu 14 dnů při 88°C na šesti definovaných materiálech (měď, pájka, mosaz, ocel, litina a silumin (hliník)) ve tvaru obdélníku, které jsou spojeny šroubem a ponořeny v dotčené chladicí kapalině. Bylo by nutné provádět testování také podle náročnějších korozních testů, např. ASTM D2570, D2809 nebo D4340, což už jsou takové menší simulované chladicí soustavy pro zjištění podmínek výskytu kavitace nebo důlkové koroze.

ANALÝZA A SLOŽENÍ INHIBITORŮ KOROZE DOPORUČENÝCH KAPALIN Velmi důležitou stránkou vypovídající o vlastnostech chladicích kapalin je jejich chemické složení. Automobilky vlivem environmentálního tlaku začaly postupně některé inhibitory omezovat a zakazovat. V současné době například norma TL 774 pro nejmodernější motory koncernu VW zakazuje používání některých inhibitorů. fosfáty, aminy, dusitany, těžké kovy, borax Kapaliny, jež jsou používány v současnosti v dopravních podnicích, byly podrobeny prvkové analýze pomocí optické emisní spektrometrie s indukcí vázaným plazmatem v laboratoři ALS Czech Republic a.s.

ROZDĚLENÍ CHLADICÍCH KAPALIN DLE TL 774

Přehled chemického složení vybraných chladicích kapalin používaných pro naftové motory

KAPALINY PARAFLU

ANALÝZA A SLOŽENÍ INHIBITORŮ KOROZE DOPORUČENÝCH KAPALIN Současné problémy s korozí autobusů potvrzují oprávněnost požadavků normy ASTM D6210, že pro správnou ochranu dnešních chladicích systému autobusů je naprosto nutná kombinace obou typů inhibitorů koroze. Anorganických i organických, s nezbytnou přítomností dusitanů, dusičnanů a případně molybdenanů. Dokazuje to i složení ověřených zahraničních chladicích kapalin pro přeplňované naftové motory CAT ELC, EC Fleetguard či HDX4 Antifreeze, které mají dostatečnou antikorozní ochranu.

ZÁVĚR Přestože dopravní podniky používají schválenou chladicí kapalinu výrobci autobusů, probíhá v současnosti v těchto vozidlech koroze chladicího okruhu. Je nutné, aby dopravní podniky, ale i výrobci autobusů (SOR) při výběrových řízeních požadovaly takový produkt, pro který budou definovány podrobné kvalitativní požadavky, které zajistí vítězství kapaliny splňující náročnost přeplňovaných naftových motorů. Vysoutěžená cena na speciální kapalinu (pro heavy duty) bude tímto zadáním bezpochyby vyšší. Úspory na servisu, čištění, prostojích a náhradních dílech, které vzniknou bezvadnou funkčností chladicího okruhu autobusů, však ušetří mnohem vyšší prostředky než předpokládaný nákup nové špičkové nemrznoucí směsi za více jak dvojnásobnou cenu. DP by také měly vyvinout tlak na výrobce autobusů, aby schválily více chladicích kapalin, jež jsou na trhu k dispozici.

OTÁZKY?

DĚKUJI ZA POZORNOST