Potřebujeme smíšená čísla? Josef Molnár 25. 8. 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Interpretace práva.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
TUTORIÁL UHERSKÉ HRADIŠTE TERMÍN: TERMÍN: Zhodnocení úkolů Zhodnocení úkolů Úprava textu do distanční podoby Úprava textu do.
Úvod do Teorie množin.
XII/2007 Gepro, spol. s r.o. Ing. Stanislav Tomeš Struktura výkresu - titulní strana Struktura výkresu WKOKEŠ.
Úpravy algebraických výrazů
SZŠ a VOŠZ Zlín® předkládá prezentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
Základní číselné množiny
Seminář – Základy programování
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Úprava RVP ZV 2013 Matematika
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Rovinné útvary.
MATEMATIKA I.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Fuzzy logika.
* Středová souměrnost Matematika – 7. ročník *
Strojírenství Strojírenská technologie Krystalické mřížky (ST11)
Ústav technických zařízení budov MĚŘENÍ A REGULACE Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2003/2004 cv.-1.
Vzdálenost bodu od přímky
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VÁLEC… …a vše, co potřebujeme vědět Zbyněk Janča.
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
8.1 Konstrukce trojúhelníku typu SSS
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Bod, přímka, rovina, prostor
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Graf nepřímé úměrnosti
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Systém a evoluce rostlin
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
1 5. jednání Národního kulatého stolu k maturitní zkoušce 14. ledna 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
DIDAKTIKA MATEMATIKY III Růžena Blažková PdF MU Brno.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Goniometrie jako oblast matematiky (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:VY_32_INOVACE_1_KOMPLEXNI_CISLA_01.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
ALGEBRAICKÉ STRUKTURY
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Z historie komise pro historii matematiky a fyziky na MFF UK
Definiční obor a obor hodnot
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
1 Lineární (vektorová) algebra
D. Hrubý, J. Molnár, E. Fuchs: Terminologie v matematice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Geografické informační systémy
Geografické informační systémy
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
8.1 Konstrukce trojúhelníku typu SSS
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Potřebujeme smíšená čísla? Josef Molnár

Motto: „Copak je po jméně? Co růží zvou i zváno jinak vonělo by stejně.“ „Romeo a Julie“ William Shakespeare –

TERMINOLOGIE Terminologie je nauka o termínech, tj. o odborných názvech, a o způsobu jejich vytváření a sestavování do systémů. Termín jazykový výraz (slovo nebo sousloví), který má v určitém oboru specifický, ostře vymezený význam, často odlišný od základního a obecného významu.

Terminologie neboli odborné názvosloví Odborné názvosloví může být děleno na: oficiální (pokud možno zcela přesné) vymezené právními normami (například právní názvosloví) vymezené technickými normami (a jinými předpisy podobné normativní povahy) dané zvykem, tradicí či ústním podáním neoficiální, tedy většinou odborný slang

Tvoření termínů Dobře utvořený termín by měl co nejlépe splňovat následující požadavky: v daném oboru jednoznačný, bez polysémie a homonymie, neutrální, bez expresivních konotací, ustálený, popisný - pojmenovává přesně skutečnost, systematický - zapadá do systému, mezinárodní – pokud možno.

Sémiotika je nauka o znakových systémech. Dělí se na: sémantiku, která se zabývá významem znaků, syntax, jež zkoumá vzájemné vztahy mezi znaky, pragmatiku, jejíž náplní je užívání znaků. Znak je reprezentantem dané věci. Znakem se rozumí „něco, co něco jiného zastupuje.“

Znaky lze podle intenzity vazby mezi znakem a zastupovanou věcí rozdělit na: index, znak je součástí označovaného, ikon, znak se označovanému podobá (obraz, piktogram), symbol, vztah znaku k označovanému je dán tradicí nebo konvencí (dopravní značka, číslice, slovo).

Matematický symbol je libovolný znak, používaný v matematice. Může to být znaménko pro označení operace s množinami, jejich prvky, čísly či jinými objekty, znak pro množinu, prostor, proměnnou a mnoho dalších matematických objektů. Termín matematický symbol vznikl překladem z angličtiny a přestože je často používaný, dle jazykových doporučení ÚNMZ a české technické normy ČSN ISO je správné označení matematická značka.

Názvosloví se také během času přirozeně vyvíjí: společně se změnami v příslušném jazyce jako takovém, který je dán jeho přirozeným vývojem, s rozvojem vědy a techniky a s ním spojeného lidského poznání.

Vývoj české matematické terminologie První zmínky po založení Karlovy university Známé jsou slovníky tzv. nomenklatury: Vokabulář, Bohemář, Glosář, které napsali Bartoloměj z Chlumce (zvaný Klaret) a kol. kolem roku 1360 v tzv. „makarónštině“ v hexametrech. Ukázky používaných termínů: bod – pych úhel – kútek odčítání – wgymanye dělení – dyelenye číslice – hubenka aritmetika – poczetmiera geometrie – mierozemna jehlan – rochowyet

Nejstarší česká tištěná učebnice Ondřej Šimkovic řečený Klatovský ( působil v Olomouci): „Nowe knížky wo pocztech na cifry a na lyny, przytom niektere velmi vžytecžne regule a exempla mintze rozlycžne podle biehu kupetzkeho kratze a vžytečznie sebrana.“ Ukázka Antologie str. 45

Jakub Kresa, 1648 – 1715, rodák ze Smržic, jezuita, profesor Olomoucké univerzity v letech 1681 – 1685, přednášel zde hebrejštinu a matematiku, „Eukleidés Západu“

Národní obrození Čtvrtletník „Dobroslav“, 1821, „Pokus zčeštění matematyckých názvů“: Matematika – zvícnictví, matematik – zvícník Stereometrie – hmotoměřitelství Trigonometrie – tříhranoměřičství Kuželosečky – skrojky homolové čili kuželkové Ohnisko - páliště (Ko)Sinusoida – (sou)lůnice Hnáty koutu šurého? Ale též: úloha, důkaz, pojem, sčítání, dělení, podíl, přímka, průměr,

„Základové měřičství čili Geometrye od Vojtěcha Sedláčka“, Praha, 1822 Mimo jiné základ „množinového pojetí“ geometrických útvarů. Antologie str. 222

Návrh pojmenování značek = stejnisko > většisko < menšisko + vícko - mínko ~ podobnisko √ kořenisko

Nicolas Bourbaki, 1935 Otcové zakladatelé: Henri Cartan, André Weil, Jean Delsarte, Jean Dieudonné a Claude Chevalley

Dílo „bourbakistů“ I Teorie množin II Algebra III Topologie IV Funkce jedné reálné proměnné V Topologické vektorové prostory VI Integrace VII Komutativní algebra VIII Lieovy grupy ⇒⇒

∅, =>, υ struktura bijekce injekce surjekce Nicolas Bourbaki, od 1935

Školská matematická terminologie Motto: „Jedním z úkolů učitele matematiky je zjednodušit žákům učivo tak, „aby to bylo ještě správně“. Problémy: nejednotnost autorů nejednoznačnost termínů (někdy záměrná) množinová terminologie - částečně

Názvy a značky školské matematiky Publikaci vydala JČSMF poprvé v roce 1935, šesté (zatím poslední) vydání v roce 1988 V současné době pracuje Terminologická komise školské matematiky při JČMF na jejich úpravách. Ukázky: Smíšené číslo: Zápis:1¾ Význam: 1+¾. Zrušit zápis? Vynechání oddílu Výpočetní technika a programování (2 str.) Přizpůsobení mezinárodní normě, např. prázdná množina – jen ∅, nikoli {} inkluze, goniometrické funkce – tan, cot

ČSN ISO Česká technická norma Veličiny a jednotky - Část 2: Matematické znaky a značky užívané v přírodních vědách a v technice (Tato norma je českou verzí mezinárodní normy ISO :2009) Odlišnosti, např. : dělení - není uvedeno a:b odmocnina – jen √

Slovník školské matematiky, SPN, Praha Definice a vysvětlení pojmů z publikace Názvy a značky školské matematiky. Např.: vektor – prvek vektorového prostoru

Výzkum: Jak to vidí žáci a učitelé? Jaký je současný postoj žáků a učitelů středních škol ke geometrické terminologii? Spolupráce RNDr. Roman Grebeň Ukázky 372 žáků SŠ 174 učitelů SŠ

Otázka č. 1 Jaké označení pro úsečku preferujete? S1 S2 S3

Otázka č. 2 Jaké označení pro přímku preferujete? S1 S2 S3

Otázka č. 6 Jakou značku pro ostrou inkluzi preferujete? S1 S2

Otázka č. 7 Jakou značku pro neostrou inkluzi preferujete? S1 S2

Otázka č. 8 Jakou značku pro konvexní úhel preferujete? S1 S2 S3

Jste ochotni přijmout označení tan pro funkci tangens, místo stávajícího označení tg ? The question was answered by 173 teachers and 356 students This task has two different versions for students and for teachers Yes, I’m willing 71% No, I’m not willing29%

Questionnaire Task 9 Jste ochotni přijmout označení pro pravý úhel podle normy ISO? Yes, I‘m willing 32% No, I‘m not willing 68%

Je podle Vašeho mínění: 1.rovnostranný trojúhelník speciálním případem rovnoramenného trojúhelníku?

Je podle Vašeho mínění: 2.krychle speciálním případem kvádru?

Je podle Vašeho mínění: 3.krychle speciálním případem pravidelného čtyřbokého hranolu?

Je podle Vašeho mínění: 4.označení nepřímý důkaz jiné označení pro důkaz sporem?

Jsou podle Vašeho mínění: 5.ekvivalentní úpravy rovnic podmnožinou důsledkových úprav rovnic?

Je podle Vašeho mínění: 6.možné používat pro označení funkce tangens symbol tan ?

Je podle Vašeho mínění: 7.pojem smíšené číslo - důležitý a nelze jej z RVP ZV vypustit? - nedůležitý a lze z RVP ZV vypustit?

Literatura Názvy a značky školské matematiky, SPN, Praha Slovník školské matematiky, SPN, Praha Šedivý, J. a kol.: Antologie matematických didaktických textů: Období 1360 – SPN, Praha Lebeda, A. a kol.: Jakub Kresa: Život a dílo významného českého matematika 17. století, Smržice Voráčová, Š. a kol.: Atlas geometrie, Academia, Praha ČSN ISO , Veličiny a jednotky - Část 2: Matematické znaky a značky užívané v přírodních vědách a v technice, ÚNMZ, Praha 2012.

Děkuji Vám za pozornost.