Zobrazení prostoru a optické iluze. Perspektiva - definice „Perspektiva je geometrická transformace, spočívající v projekci trojrozměrného prostoru do.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lineární perspektiva užívá místo S2 název H
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Lineární perspektiva Ivana Kuntová.
Duté (konkávní) zrcadlo
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
VY_32_INOVACE_FOTF10660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Optické zobrazování Optický obraz Skutečný obraz b) Zdánlivý obraz.
Op art Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 17
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Perspektiva v malířství
PERSPEKTIVA DĚJINY PERSPEKTIVY TŘI POHLEDY - ZÁPADNÍ TRADICE
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
PERSPEKTIVNÍ ZOBRAZOVÁNÍ HRANATÝCH PŘEDMĚTŮ
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Galerie optických klamů
Prostor v barokním umění
Leonardo da Vinci MgA. Lukáš Psík wikipedia
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
GEOMETRICKÁ OPTIKA 07. Zobrazení dutým kulovým zrcadlem OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Středové promítání dané průmětnou r a bodem S (Sr) je zobrazení prostoru (bez S) na r takové, že obrazem bodu A je bod A‘=SAr. R – stopník přímky.
Zobrazování, promítání, perspektiva,axonometrie,izometrie
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Soustavy souřadnic – přehled
Odraz světla.
přednášková skupina P-BK1VS1 učebna Z240
GEOMETRICKÁ OPTIKA 10. Zobrazení tenkou spojkou Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Architektura tužkou a ve 3D
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Perspektivní zobrazení
Klasifikace lineární perspektivy
Zobrazování.
PERSPEKTIVA.
PERSPEKTIVA Lineární Křivočará Žabí, ptačí
Název projektu: Škola a sport
Způsoby uložení grafické informace
Co je kognitivní psychologie?
Estetická a posvátná geometrie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PaedDr. Jozef Beňuška ZOBRAZOVÁNÍ ODRAZEM NA KULOVÉ PLOŠE aneb Kdy se v zrcadle vidíme převrácení.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo Autor: Jana Pěničková Období:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
Zobrazování. Modelování a zobrazování Realita (sutečnost) model Obraz(y) modelu modelování Zobrazování (vizualizace)
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Lineární perspektiva v umění
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Zobrazení dutým zrcadlem
Vznik lineární perspektivy
Úvod do umění renesance v Itálii
Technické zobrazování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VZTAHY UMĚNÍ A SKUTEČNOSTI Z HLEDISKA TVORBY I RECEPCE
Téma 3: Existuje vizuální jazyk
Zobrazení zrcadlem dutým.
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
Téma 2: Proměny paradigmatu, dodatek Modernismus a postmodernismus
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Úvod do umění renesance v Itálii
Výtvarné umění starověkého Egypta
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Zobrazení prostoru a optické iluze

Perspektiva - definice „Perspektiva je geometrická transformace, spočívající v projekci trojrozměrného prostoru do prostoru dvojrozměrného (do rovné plochy) podle určitých pravidel zaručujících, že budou zachovány informace o promítnutém prostoru; ideálně by měla perspek- tivní projekce umožnit mentální rekonstrukci pro- mítnutých objemů a jejich uspořádání v prostoru.“ (Jacques Aumont, Obraz. Praha 2003, s. 214)

Masaccio, Nejsvětější Trojice, Florencie, Santa Maria Novella

Andrea del Castagno, Poslední večeře Páně, , Florencie, Cenacolo di Santa Apolonia

Srovnání obrazového prostoru dle R. Arnheima Poslední večeře Páně Leonardo da VinciTintoretto

Tintoretto Poslední večeře Páně, cca 1570

Piero della Francesca (škola) Pohled na ideální město, cca 1460

Giorgio da Chirico Melancholie a tajemství ulice, 1914

Pablo Picasso, Ateliér, 1934

Izometrická projekce Kenko Shokei, cca 1500 Grafický design fy Q*bert, 1982

Perspektiva jako symbolická forma Studie o zobrazení místa a prostoru Ernst Cassirer, Filosofie symbolických forem, Erwin Panofsky, Perspektiva jako symbolická forma, 1927 Historikové umění Pierre Francastel, Hubert Damisch, Mario Praz Rudolf Arnheim, Art and Visual Perception, 1954 Petr Ingerle, Příběh perspektivy. Dějiny jedné ideje. Brno 2010.

Perspektiva realitu pouze neodráží, ale také konstruuje. Oko pozorovatele se projekčně stává středem zobra- zeného univerza, což mu umožňuje obsáhnout zobrazený svět. Perspektivní těžiště, situované v oku, vytváří z diváckého subjektu aktivní centrum a pů- vodce významu. Geometrické uspořádání obrazu vzbuzuje dojem, že i skutečný svět podléhá racionálnímu, geometrickému řádu. Aby zobrazené mělo maximální účinek, divák musí přijmout hledisko určené tvůrcem. Pozorovatelské oko je monokulární, singurální a odtělesněné. (Petra Hanáková, sb. Výzva perspektivy. Praha 2008, s. 87.)

Různé druhy perspektivy Lineární centrální perspektiva (perspectiva artificialis): rovnoběžky se sbíhají v jednom bodě Angulární, neboli kosá perspektiva: využívá dvou kompatibilních úběžníků Nakloněná perspektiva: využívá tří úběžníků, strany zobrazených předmětů nejsou rovnoběžné s rovinou obrazu Paralelní perspektiva (asijské umění): rovnoběžné hrany se nesbíhají Inverzní (převrácená) perspektiva zobrazuje rovnoběžné hrany jako sbíhající se před rovinou obrazu Bifokální perspektiva: rovnoběžky se sbíhají ve dvou neslučitelných úběžnících (P. Hanáková, sb. Výzva perspektivy. Praha 2008, s. 99.)

Atmosférická perspektiva Joachim Patinir, Krajina se sv. Jeronýmem, cca 1520

Anamorfóza Hans Holbein ml., Vyslanci, 1519

Anamorfóza Úběžník není konstruován před obrazem, ale ve stejné úrovni s povrchem obrazu. Pokud není zvoleno správné místo pro pozorování, zobrazený předmět zůstává nejasný.

Perspektiva a moc Zrcadlová galerie zámku ve Versailles, cca

Perspektivní iluze Shepardovy stolyPonzova iluze

Hallwayova iluze

Perspektivní iluze M. C. Escher: Vodopád, 1961, Schodiště, cca 1960

Perspektivní iluze / Nemožná figura Zdroj: Al Seckel, Incredible Visual Illusions

Perspektivní iluze M. C. Escher: Vodopád, 1961, Schodiště, cca 1960

Optické iluze Odkaz: Eye Center, University of Illinois uic.edu/com/eye/LearningAboutVision/EyeSite/Optic alIllustions/Images/duckbun.gif&imgrefurl= ww.uic.edu/com/eye/LearningAboutVision/EyeSite/ OpticalIllustions/DuckRabbit.shtml&h=207&w=308& sz=51&hl=cs&start=1&tbnid=sKsRb77VNM8o3M:&tb nh=79&tbnw=117&prev=/images%3Fq%3Dduck%2B rabbit%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dcs%2 6sa%3DG

reverzibilní figury Giuseppe Arcimboldo Zelenina v míse / Zelinář, cca 1590

reverzibilní figury „Francouzské hlavy“ z 19. stol.

Vztah figury a pozadí Zdroj: Al Seckel, op.cit.

Salvador Dalí, Trh s otroky se zjevením neviditelné Voltairovy busty, 1940

M. C. Escher, Ruce, 1948 Saul Steinberg, Nekonečná kresba, cca 1960