© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
VYUŽITÍ ERGONOMIE PŘI PRÁCI Michal Kalina. ERGONOMIE Sníží náklady na nemocnost a úrazovost Zvýší výkonnost Ulehčí práci VYUŽITÍ POZNATKŮ ERGONOMIE Optimalizace.
Projekt Děti na startu. CO JSOU DĚTI NA STARTU  Celonárodní projekt všeobecné sportovní přípravy dětí předškolního a mladšího školního.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. V čem se liší? Eva o hmotnosti 54 kg vyšplhala do výšky 4 metrů za 6.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
A TLETICKÉ BĚHY – STŘEDNÍ TRATĚ - REGENERACE VE SPORTU Jitka Gottvaldová, , TVS-RVS.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
Testy vytrvalostních schopností
Plánování ve školní tělesné výchově
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
NEJVÍCE ZATĚŽOVANÉ SVALY PŘI BADMINTONU
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
Rozšiřující testy kondičních schopností
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Vytrvalostní schopnosti
Dobrý den Horská klinika 2011.
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
FYZIOLOGIE PRO RVS Milan Mojžíš A34/dv.207 Konzultační hodiny:
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
jen pro vnitřní potřebu
Vliv sportu na rozvoj a motivaci mládeže Richard Beneš
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Sportovní trénink dětí a mládeže
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ATLETIKA přednáška.
Eduard Hrazdíra KSH FSpS
Pedagogika školního sportu
10. Dynamika – procvičování vzorců na hybnost, tření
Fyziologické aspekty sportovních her:
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Fyziologie sportovních disciplín- silové sporty
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
ZÁKLADNÍ POJMY Fyziologie a patofyziologie Lékařství (medicína) Tělesná zdatnost Tělesná kondice Kondiční trénink Reakce a adaptace na (fyzickou) zátěž.
Spirometrie.
Cyklistický trénink dětí v triatlonu Petr Polívka
3. ročník Písemná práce 3.
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Zdravotní tělesná výchova (ZTV)
Otáčivý účinek síly.
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
PERIODIZACE Michal Lehnert.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Centra kolegiální podpory
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Povrchová vrstva kapalin
Otáčivý účinek síly. Páka.
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování

7. Sportovní trénink 8 h. Základní pojmy Tělesná zátěž Reakce - superkompenzace Adaptace - kumulativní efekt Oblasti zátěže a výkonnosti Kondice - zdatnost a schopnosti Zdatnost a motorické schopnosti - oblasti, definice, faktory Cvičení dětí, žen a seniorů Motorické schopnosti a testy Technika - pohybové dovednosti Model motorického učení, závěry pro praxi

zatížení zotavení životospráva sportovní výkon genetika Základní pojmy kondice technika psychika taktika Sportovní trénink

Tělesná zátěž (průběh): klid (předstartovní stav) - zátěž (trénink / závod) - zotavení REAKCE = odpověď na ZÁTĚŽ Zátěž vyvolá okamžité funkční změny ve vteřinách Zotavení (návrat klidových hodnot) trvá minuty až hodiny

Po zátěži probíhají velké metabolické změny hodiny až dny a vzniká super - kompenzace (vyšší výkon) Sekundová zátěž vyvolá superkompenzaci v minutách (např. sprint 20 s. po 20 minutách), minutová zátěž v hodinách (např. běh 15 min. po 12-ti hodinách) a hodinová zátěž ve dnech (např. běh 2 hod. po 4 až 5-ti dnech) SUPER kompenzace

ADAPTACE = přizpůsobení se ZATÍŽENÍ Trvalé a dostatečné zatěžování vede v týdnech a měsících k adaptaci, která vytvoří kumulativní efekt (KE) (vysokou výkonnost a sportovní formu) Ukazatele hodnocení zátěže (podnětu): Druh * Síla * Doba trvání * Frekvence opakování

Nárazové Kondiční Výkonnostní Vrcholové Základní typy zatížení a účinku (KE) Bez EFEKTU Pravidelné EFEKT Velikost zatížení: * Doba trvání cvičení * Intenzita cvičení * Počet opakování * Interval a způsob odpočinku CHOUTKA,DOVALIL (1991)

Autonomní chráněné rezervy organizmu (až 30 %) Upraveno podle KAPRAS (1995) Oblasti zátěže a výkonnosti

European tests of physical fitness (1993) Výkonověorientovanázdatnost Performance related Fitness Kondice - zdatnost a výkonnost Zdravotněorientovanázdatnost Health related Fitness

Upraveno podle KOVÁŘ (2001) Motorické schopnosti - charakteristika

Upraveno podle MEINEL und SCHNABEL (1987) Model motorických schopnosti a sportovní výkon Sportovní výkon Motorické (tělesné) schopnosti Kondiční schopnosti Koordinační schopnosti Energetické procesy Řídící a regulační procesy Pohyblivost Rychlost kondiční i koordinační nároky se prolínají hybridní schopnost

Upraveno podle ČELIKOVSKÝ (1990) Síla (S)-rychlost (R)-vytrvalost (V)-obratnost (O)-pohyblivost (P) a vzájemné propojení motorických schopností Motorické schopnosti - přehled

Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k překonání, vyrovnání odporu sil (vnějších i vnitřních) větších než 30 % maxima podle zadaného pohybového úkolu: přemístit, udržet tělo, jeho část, břemeno větší hmotnosti Silové schopnosti

Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k provedení změny polohy těla, její části nebo objektu v co nejkratším čase podle zadaného pohybového úkolu: přemístit tělo, část, objekt nejrychleji, nejvyšší frekvencí Rychlostní schopnosti

Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k udržení intenzity a efektivity pohybů (při odolávání únavě) co nejdéle dle zadaného pohybového úkolu: opakovaně, souvisle, přerušovaně proti stálému odporu Vytrvalostní schopnosti

Podle HARRE (1971), PFEIFER (1977) Vztah intenzity a délky trvání činnosti je dán časem (do 2 min., do 12 min. a déle) vzdáleností, počtem opakování za danou dobu nebo do odepření úkolu

systém organizmu k optimálnímu časo-prostorovému a dynamickému provedení pohybů (efekt, kreativita) dle zadaného pohybového úkolu: úsporně složité, vratké a rytmické pohyby v prostoru Koordinační schopnosti MEINEL und SCHNABEL (1987) Schopnost řízení Schopnost adaptace Schopnost učení Schopnost „souhry“ Schopnost rozlišovací Schopnost rovnovážná Schopnost orientační Schopnost rytmická Schopnost reakční Schopnost „úpravy“

systém organizmu (odvozený z vlastností pohybového aparátu) k vykonávání pohybů v náležitém rozsahu dle zadaného pohybového úkolu: v maximálním rozsahu, v ohebnosti a svalové pružnosti POHYBLIVOST ohebnost pružnost pružnost kloubní Schopnost pohyblivosti

Podle KUČERA (1996) Věk - 10 let % Každý rok má klesat o 10 % všestrannost 10 % a naopak může o 10 % stoupat speciální rozvoj Jak „cvičit“ s mládeží ?

„Pořadí“ rozvoje:KOORDINACEPOHYBLIVOSTRYCHLOSTVYTRVALOSTSÍLA Tréninkový efekt ( tzv. senzibilní období rozvoje)

Rozdíly somatické postava (menší cca o 12 cm) stavba těla (rozdílná - méně svalstva až o 10 kg, více tuku) fyziologické fyziologická kapacita (svalů, kardio - respirace, anaerobní i aerobní výkon ( cca o 15 % ) psycho-sociální sociální role jiná / zvláště od puberty (rozdílné sportovní zájmy, méně času na sport apod.) Upraveno podle: KUČERA aj. (1996) Jak „cvičit“ se ženami ? Podle STRAKOVÁ (1967), BARTŮŇEK (1976) Motorická výkonnost ženy v % výkonu muže

Pokles a úpadek motoriky Podle KUČERA (1996) Jak „cvičit“ ve stáří ? Zhoršené vnímání (zrak, sluch) Úbytek svaloviny Oslabení kostí, kloub ů Ztráta výkonnosti Značně nižší zátěž a rozsah pohybů Potíže koordinace při složitých pohybech nacvičit dovednosti nacvičit velmi pečlivě rozcvičit + důkladně se vždy rozcvičit (i „docvičit“) regenerovat + dostatečně dlouho regenerovat

Testy tělesné zdatnosti a výkonnosti MĚKOTA aj. UNIFIT-TEST (2005)

Motorické schopnosti a testy - sjezdové lyžování KEMMLER (1996) IN: SKI - učební texty AD - SLČR (2008) Komplexní Komplexní schopnosti schopnostisjezdaře BEDŘICH IN: SKI - učební texty AD - SLČR (2008) Člunkový běh Skok z místa Shyby / Výdrž 5ti-skok / 10ti-skok Obratnost Přeskoky lavičky Běh 50 m Skokový běh Cooper-test 800 (500) m TESTY:

Motorické schopnosti a testy – běžecké lyžování Komplexní Komplexní schopnosti schopnostiběžce ILAVSKÝ a kol., učební texty BD - SLČR (2005) všeobecné: Běžecký test Hod míčem 2 kg Skok z místa Hloubka předklonu Shyby / Výdrž Sed-leh 2 min Speciální: Běh v terénu Běh na dráze Výběhy do kopce Jízda soupaž na kolečkových lyžích POTMĚŠIL (1972) km (2 h) km (1 h) km (30 min) 50 sprint (2 min) aerobněanaerobnědisciplína způsob uvolňování energie (%) CHOVANEC a kol. (1983) TESTY:

Upraveno podle KOVÁŘ (2001) Technika - pohybové dovednosti

Podrobné informace o motorickém učení jsou v přednášce Pedagogika a psychologie zde příklad: Pohybové dovednosti - průběh osvojení

K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.