Polární oblasti - Arktida Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy AUTOR: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polární oblasti Anotace
Advertisements

Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 6.
Oblast kolem severního pólu
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 6. ročník
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 6.ročník
ARKTIDA v Severním ledovém oceánu
Registrační číslo projektu
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Tundra Anotace Prezentace zpracovává téma Tundra. Obsahuje informace o podnebí, fauně a flóře, ale také tradičních obyvatelích této přírodní krajiny. Autor.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Biomy - popis.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Polární pásy se rozkládají na nejsevernější části severní polokoule - což je Arktida a nejjižnější části jižní polokoule - což je Antartktida.
Biosféra Tundry a polární pustiny
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_026.
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
Šířkové pásy studený pás.
Tundra.
Registrační číslo projektu
Téma hodiny: Kanada - základní údaje, poloha, přírodní podmínky
POLÁRNÍ PUSTINY, TUNDRY, TAJGY
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
M ETAMORFÓZY LISTU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
H YDROSFÉRA – POHYBY MOŘSKÉ VODY Autor: Hana Brýdlová.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04 Autor: Marcela Holíková Anotace: Tento výukový materiál slouží k výuce zeměpisu na základní škole. Zeměpis – tundra a polární.
T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
J IŽNÍ E VROPA - OBLAST S TŘEDOMOŘÍ Autor: Hana Brýdlová.
Č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev š kolyGymn á zium, Soběslav, Dr. Edvarda Bene š e 449/II K ó d materi á luVY_32_INOVACE_63_03 N á zev materi.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY I. Autor: Hana Brýdlová.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Tundra tundra v Norsku tundra na Aljašce v létě.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_52_INOVACE_1802_S.l.oceán Téma: Severní ledový oceán Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Podnebné pásy - polární pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Antarktida Polární oblasti tajga.
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_17.
TUNDRY.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_12
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Polární pustiny a jejich živočichové Polární pustiny zaledněné území či mrazová poušť trvale kryty ledem a sněhem.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV: VY_52_INOVACE_18 II Polární pás
Základní škola, Hradec Králové
VY_32_INOVACE_20_Z_TUNDRA
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Polární pás Co zde roste? Žije? Polární pustiny trvalé zalednění
20. POLÁRNÍ PUSTINY VY_32_INOVACE_11_Z4
14. g Tundra Subpolární p. pás.
15. Antarktida Rozloha 14 mil km2 Pokrytá ledovcem Polární podnebí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Polární oblasti TÉMATICKÝ CELEK: Přírodní.
Šablona III/2 Tundra a lesotundra
19. TUNDRA LESOTUNDRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Transkript prezentace:

Polární oblasti - Arktida Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy AUTOR: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Regiony světa Název vzdělávacího materiálu Polární oblasti - Arktida Druh učebního materiálu EVM – prezentace Power point Anotace Prezentace slouží jako textová a obrazová podpora k výuce Arktida, předpokládá práci s atlasem. Klíčová slova polární den a noc, klimatická hranice, permafrost Ročník septima Typická věková skupina 16 – 17 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýlová ZhotovenoŘíjen 2012 Celková velikost2884 kB

Zopakujte si význam těchto pojmů: Polární den, polární noc Sněžná čára Izoterma Pevninský ledovec, horský ledovec

Arktická a antarktická oblast – shody : - nízká teplota (málo sluneční energie) - střídání polárního dne a noci -dlouhotrvající (trvalá) sněhová pokrývka -rozsáhlé zalednění souše, nejrozsáhlejší ledovce na Zemi -trvalý (sezónní) mořský led -chudá nebo zcela chybějící vegetace (v Arktidě vegetace více) -chudé živočišstvo (více živočichů než rostlin) - řídké nebo žádné osídlení člověkem

Arktická oblast –Severní polární (arktická) oblast se vyčleňuje na základě klimatické hranice – izoterma 10°C nejteplejšího měsíce v roce, tj. července –Arktikos–řecky - polární oblast severní (Arktos – řecky medvěd, podle souhvězdí Velká medvědice)

Poloha a rozloha střední část Arktické oblasti vyplňuje Severní ledový oceán jehož střední hloubka je 1328 m, v oblasti severního pólu je hluboký 4087 m 26,4 mil. km² (Severní ledový oceán 13 mil.km²) Okraje Severní Ameriky, Evropy a Asie, přilehlé ostrovy Tundra Na územích kterých 7 států se rozkládá Arktida?

Červená barva – červencová izoterma 10º

Nejvýznamnější arktické ostrovy Grónsko ( km²) Baffinův ostrov ( km²) Viktoriin ostrov ( km²) Ellesmerův ostrov Nová země Svalbard (Špicberky) Země Františka Josefa Novosibiřské ostrovy Severní země Najděte jednotlivé ostrovy na mapě a doplňte státy, kterým tyto ostrovy patří:

Podnebí průměrné letní teploty dosahují bodu mrazu průměrné zimní teploty klesají až na -35 °C nejchladnější místo na světě - Jakutsk – sibiřská tajga, Ojmjakon nezaledněné polární oblasti jsou trvale s permafrostem srážky průměrné roční(150mm v Centrální části) Samostatná práce s atlasem: Zjistěte v atlase, jaká teplota byla naměřena v Ojmjakonu Vysvětlete pojem permafrost Proč je v polárních oblastech málo srážek

Ojmjakon

Globální oteplování v posledních desetiletích se nejzřetelněji projevuje právě v polárních oblastech a v Arktidě způsobuje tání mořského kerného ledu. Tato situace může v blízké budoucnosti významně ovlivnit celosvětové změny klimatu v důsledku změn působení a tras mořských proudů.

Obyvatelstvo Arktidy 2 miliony obyvatel - Inuité (v jejich řeči Lidé) – označováni za Eskymáky dále: Aleuté – Aleutské ostrovy Čukčové Sámové – Laponci Chovají stáda sobů, lovci, rybolov

Fauna a flóra lední medvěd polární liška tuleni, mroži, pižmoni, lumík, rosomák, sovice sněžná Mechy, lišejníky, vřesy Zakrslé stromy – borovice, vrby

Historie poznávání Arktidy Hledání severovýchodní cesty (cesta severně od Evropy a Asie)- od poloviny 16. století, povedlo se to až koncem 19. století Švédům Hledání severozápadní cesty (severně od Ameriky) – úspěšná až výprava R.Amundsena v letech Severní pól – 1909 – R. Peary gdata

Závěrečné opakování 1.Jakým způsobem se vymezuje hranice Arktické polární oblasti? 2.Kdy je na severním pólu polární den? 3.Jak dlouho trvá polární den na severním polárním kruhu? 4.Které státy leží částečně v Arktické polární oblasti? 5.Čím se tradičně živí obyvatelstvo polárních oblastí? 6.Uveďte příklady zvířat, která v této oblasti žijí: 7.Co to je Severozápadní a Severovýchodní mořská cesta a jaký má význam?

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura 1.Map of The Arctic with The Arctic Circle standing out [online] [cit ]. Dostupné z: 2.Evidente il vistoso raffreddamento sulla Siberia centro-orientale, dove si è sfondato per la prima [online] [cit ]. Dostupné z: ojmjakon-sfonda-i-40%C2%B0c-sempre-piu-freddo-in-siberia/94824/ ojmjakon-sfonda-i-40%C2%B0c-sempre-piu-freddo-in-siberia/94824/ 3.BERNADETTE DEAN. NUNAVUT NEWS/NORTH - An iglu becomes the centre of the landscape on the land near Repulse Bay. [online] [cit ]. Dostupné z: 4.ALJAŠSKÝ ESKYMÁK NA KAJAKU. Aljašský Eskymák na kajaku [online] [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online] [cit ]. Dostupné z: us.jpg 7.ZEFRAM. Gulo gulo [online] [cit ]. Dostupné z: Mapa arktida [online]. [cit ]. Dostupné z: