Františkovsko – metternichovský absolutismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Advertisements

Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
PowerPoint 2007: Spuštění prezentace
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Metternichovský absolutismus, národní obrození
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
PowerPoint 2007: Přechody snímků, animační efekty a úprava časování
III/2 XV B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Revoluce 1848 v českých zemích
Josef II. 8. ročník.
První císařovna.
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
PowerPoint 2007: Uložení prezentace v různých formátech
PowerPoint 2007: Výchozí šablony a úprava formátování Lekce 17.
PowerPoint 2007: Tisk Lekce 26 Úkol Vytiskněte Vytiskněte*: 1.ve stupních šedé celou prezentaci tak, že každý snímek bude na jedné stránce formátu A4;
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Kníže Metternich Klemens Wenzel Nepomuk Lothar kníže Metternich-Winneburg-Ochsenhausen, vévoda z Portelly.
Říjen 1814 – červen  Nejvýznamnější mocnosti, které se sešly ve Vídni, měly jednat o uspořádání Evropy po svržení Napoleona (a jeho intervenci.
František Josef I. Lenka Ertlová.
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Evropa od pádu Napoleona do revoluce roku 1848
Habsburkové 1526 – 1918 II. část.
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
České země v první polovině 19. století
PowerPoint 2007: Přiřazení akce objektu
Habsburská monarchie za Metternicha
Demokracie a její hodnoty
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Klemens Wenzel von Metternich
Lekce 19. Změňte barvu pozadí Změňte barvu pozadí 1. snímku prezentace na libovolný odstín zelené. skryjte grafiku pozadí Na 3. až 9. snímku skryjte grafiku.
Národní obrození – úvod
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
PowerPoint 2007: Předloha snímku
Nástup Habsburků na český trůn
Habsburská monarchie 1790 – 1848.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
téma České země a habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Habsburkové 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. České země součástí habsburské říše  po smrti Ludvíka Jagellonského roku 1526 byl zvolen na český trůn.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Habsburská monarchie – bouřlivé události, revoluční jaro 1848
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Karin Šubrtová.
O BDOBÍ RESTAURACE A ROVNOVÁHY SIL (1815 – 1847) Mgr. Vladimír Velešík.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 8.
Občanská práva a povinnosti
téma České země a habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Druh učebního materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
České země po nástupu Habsburků
Počátky a první porážka Mgr. I. Roubalíková
Občanská práva a povinnosti
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Habsburská monarchie a české země v 18. století
Vídeňský kongres.
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Opakujeme dějepis na druhém stupni
První císařovna.
Evropa v letech Věk revolucí.
Evropa v letech Věk revolucí.
Transkript prezentace:

Františkovsko – metternichovský absolutismus Rakousko po Vídeňském kongresu

Rakouské císařství 1804 – František I. rakouským císařem 1812 – občanský zákoník Rovnost před zákonem Nadále ovšem robota! Absolutismus

Územní rozsah císařství

Vztah národů k císařství Rozsáhlé území s mnoha národy Rakušany se cítilo jen minimum obyvatelstva Státní patriotismus se neujal Obyvatelstvo spojovala dynastie a loajalita k ní

Panovníci do roku 1848 František I. Ferdinand I. Dobrotivý

František I. (1768 - 1835) Syn Leopolda II. Dědeček Františka Josefa I. Od 16 let jej vychovával Josef II. Rodinně založený člověk Čtyřikrát ženatý Záliby: četba, hudba, botanika

Kníže Metternich Kancléř „četník Evropy“, „kočí Evropy“ Řídil zahraniční politiku monarchie v letech 1809-1848 Monarchista

Přečtěte si dva výroky císaře Františka I Přečtěte si dva výroky císaře Františka I. a charakterizujte jeho pohled na vzdělávání poddaných. Pokuste se odpovědět na otázku: „Proč zastával tento názor?“ „Tak řečení geniové a učenci nejsou k ničemu, vždycky chtějí všecko vědět nejlépe a zdržují úřadování anebo jim nevoní. Zdravý lidský rozum a dobrá zadnice, to je nejlepší.“

„Držte se starého, neboť to je dobré a naši předkové se při tom dobře měli; proč ne my? Nyní panují nové ideje, které nemohu schvalovat a nikdy jich neschválím. Vzdalujte se jich a přidržujte se jejich opaku, neboť já nepotřebuji učence, nýbrž dobré občany. Vaším povoláním je vzdělávat mládež k tomu účelu. Kdo mně slouží, musí učit, co nařizuji. Kdo to neumí, nebo přichází ke mně s novými ideami, ten může jít, nebo já jej odstraním.“

Františkovsko-metternichovský absolutismus Proti novotám Snaha zabránit pronikání liberalismu Tajná policie Špiclové, cenzura – včetně korespondence Poddaní mají být oddaní panovníkovi a církvi Proti inteligenci – vliv na školy Měly produkovat oddané úředníky

Františkovsko-metternichovský absolutismus Zmírněna centralizace Zmírněna germanizace Rostlo národní vědomí jednotlivých národů žijících v rámci monarchie. Př. české národní obrození (kořeny již za Josefa II.) 1843 – uzákoněna maďarština vedle latiny sněmovním a úředním jazykem v Uhrách nacionalismus nesměl ohrožovat politickou koncepci Metternicha.

Ferdinand I. Dobrotivý (1793 - 1875) Syn Františka I. Epilepsie a jiné zdravotní problémy Zájmy: botanika, hudba, zájem o technické novinky Ženatý, ale bezdětný Poslední korunovaný český král!!! (1836) Po abdikaci žil v Praze

Rakouské císařství po roce 1835 1835 – smrt Františka I. Na trůn Ferdinand – neschopen vládnout Státní rada arcivévoda Ludvík (císařův strýc) kancléř Metternich hrabě František Antonín Kolovrat Hrabě Kolovrat

Objasněte dobovou anekdotu. Vysoký dvorní hodnostář utěšuje plačící Vídeňáky lemující ulice při pohřbu císaře Františka: „Neplačte, vždyť vše zůstane při starém.“ Dostalo se mu odpovědi: „My pláčeme právě proto.“

Zdroje Dějiny zemí Koruny české. 2., opr. a dopl. vyd. Editor Pavel Bělina, Jiří Pokorný. Praha: Paseka, 1993, 328 s. ISBN 80-851-9260-8. Habsburkové: životopisná encyklopedie. Vyd. 2. Editor Brigitte Hamanová. Praha: Brána, 2001, 403 s. ISBN 80-724-3109-9. HLAVAČKA, Milan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 175 s. ISBN 80-723-5172-9.