Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceZkrutné tyče a pružné bloky Klíčová slovaPružnost, zkrutné tyče, přepružení, progresivita, světlá výška PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Zkrutné tyče a pružné bloky 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_13_262
Zkrutné tyče a pružné bloky Zkrutné tyče Konstrukčně nejméně složité pérování (odpružení). Konstrukce a princip: dlouhá tyč zpravidla kruhového průřezu nebo několik plochých listů připevněných navzájem k sobě jeden konec pevně uchycený a druhý uložený otočně, na který působí kroutící moment od mechaniky nápravy nebo kola Svislý pohyb kola působí na páku, ve které je tyč uložena a tím se tyč otáčí okolo své osy a klade pružný odpor pro uchycení jsou většinou konce tyče jemně drážkovány předpružení pomocí stavitelného převodu ( plynulé nastavení) VW T4, Mitsubishi L-200 nebo pomocí klínů (skokové nastavení) Tatra 815 Pružnost zkrutné tyče je dána délkou, průměrem a materiálem tyče. 2
Zkrutné tyče a pružné bloky 3 Výhody: nízké výrobní náklady světlá výška lze nastavením změnit lze nastavit tuhost pérování, pouze se změnou světlé výšky vozidla nezasahuje svým umístěním, (konstrukčním uložením) do prostoru karoserie odolnost a životnost zkrutných tyčí Nevýhody: pouze lineární charakteristika pérování nepřenáší žádné suvné síly od kol, úprava konstrukce uložení nápravy nemá samo tlumící účinek – dodatečné vybavení tlumiči a stabilizátory značné nároky na délku tyč Při deformaci zkrutné tyče je vozidlo většinou nepojízdné!!!
Zkrutné tyče a pružné bloky Materiál pro výrobu zkrutných tyčí velmi dobře snášející namáhání na krut a zároveň je povrchově tvrdý nízko a středně legované oceli (chromem a vanadem), které jsou tepelně zpracovatelné zušlechtěny na pevnost 600 až 1000 MPa požadavkům vyhovují např. oceli ; ; zkrutné tyče pruží pouze v jednom směru, proto musí být použity různé na pravou / levou stranu, označení barvou 4
Zkrutné tyče a pružné bloky 5 Použití zkrutných tyčí ve vozidlech přední nápravy - současné některé modely TATRA současné vozidla Pick-Up 4x4, Nissan Navara Mitsubishi L-200, některé vozidla kategorie N₁ zadní nápravy - současné automobily nižší a nižší střední třídy zejména francouzských výrobců vozidel Renault Peugeot Citroen
Zkrutné tyče a pružné bloky Způsob uložení zkrutných tyčí na nápravě 6 Tatra přední náprava
Zkrutné tyče a pružné bloky Způsob uložení zkrutných tyčí na nápravě 7 Hummer H2 přední náprava
Zkrutné tyče a pružné bloky Způsob uložení zkrutných tyčí na nápravě 8 Zadní náprava Renault pozice č. 6 zkrutné tyče 2x
Zkrutné tyče a pružné bloky Způsob uložení zkrutných tyčí na nápravě 9 Zadní náprava Peugeot Expert 4x4
Zkrutné tyče a pružné bloky 10 Pružné bloky Charakteristika Pryž je schopna velkých pružných deformací, velkého vnitřního útlumu, tlumení hluku a je levná. Velkou nevýhodou je citlivost na teplotu (použití v rozsahu -30 až +85 °C) a stárnutí pryže. Syntetická pryž je odolná proti účinkům benzinu, olejů apod. Použití Pryžové pružiny umožňují podle charakteristiky a uspořádání měkké nebo tvrdší pružení, ve všech směrech a především dobrou kombinaci pružení a tlumení. Pryž lze velmi snadno navulkanizovat nebo (přilepit) mezi kovové destičky nebo trubky, a tak vytvořit pružiny, které mohou být namáhány tlakem, smykem i krutem tzv. (silentbloky). Použití těchto pružin je především pro odpružení strojů, motorů, ale hlavně k tlumení kmitů, rázů a potlačení hlučnosti.
Zkrutné tyče a pružné bloky 11 Různé druhy silentbloků Silentblok spodního ramena Škoda Octavia
Zkrutné tyče a pružné bloky 12 Horní uložení tlumiče Elastogram zadního tlumiče Škoda Roomster
13 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky se zkrutnými tyčemi a pryžovými bloky. Zkrutné tyče, které jsou základem odpružení současných nákladních vozidel TATRA (některé podvozky), a vozidel zejména francouzské provenience, s jejich použitím v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1)Vyjmenujte výhody / nevýhody zkrutných tyčí? 2)Kde naleznete ve stavbě vozidel pryžové pérování? 3)Je možné progresivní pérování v tomto systému pérování? Děkuji za pozornost
14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky V prezentaci použity vlastní citace a fotografie, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: