OPZ a příklady dobré praxe v regionu Brdy - Vltava Místo: Kateřinice Dne: Komunitní plánování a podpora zaměstnanosti na Vsetínsku
Věcné zaměření OPZ Prioritní osy OPZ, alokace cca 70 mld. Kč 1 Podpora zaměstnanosti a adaptability pracovní síly 61 % 2 Sociální začleňování a boj s chudobou 27 % 3 Sociální inovace a mezinárodní spolupráce 2 % 4 Efektivní veřejná správa 6 % 5 Technická pomoc 4% Prioritní osa 1 1.1 Přístup k zaměstnání pro uchazeče a neaktivní osoby včetně místních iniciativ zaměstnanosti a podpory mobility pracovní síly 1.2 Rovnost žen a mužů, odstraňování genderových stereotypů a sladění pracovního a soukromého života 1.3 Přizpůsobení pracovníků, podniků a podnikatelů změnám 1.4 Modernizace a posílení institucí trhu práce, včetně opatření pro zlepšení nadnárodní mobility pracovníků 1.5 Iniciativa na podporu zaměstnanosti mladých lidí (15-29 let) v Ústeckém a Karlovarském kraji 2
Věcné zaměření OPZ Prioritní osa 2 2.1 Aktivní začleňování, včetně začleňování s ohledem na podporu rovných příležitostí a aktivní účast a zlepšení zaměstnatelnosti 2.2 Zlepšení přístupu k dostupným, udržitelným a kvalitním sociálním službám, včetně zdravotních a sociálních služeb obecného zájmu 2.3 Komunitně vedené strategie místního rozvoje Prioritní osa 3 prostředí pro kvalitní pilotní testování veřejných intervencí zejména pro oblast zaměstnanosti, sociálního začleňování a zvyšování efektivnosti veřejné správy doplňuje a rozšiřuje problematiku řešenou v ostatních tematických prioritách Prioritní osa 4 4.1 Investice do institucionální kapacity a výkonnosti veřejné správy a veřejných služeb na vnitrostátní, regionální a místní úrovni za účelem reforem, zlepšování právní úpravy a řádné správy 3
Změny oproti OPLZZ Řízení OPZ Všechny funkce řídicího orgánu zajišťuje sekce pro ekonomiku a evropské fondy Žádný zprostředkující subjekt nebo externí administrátor Příslušný útvar řídicího orgánu (poskytovatel podpory): Vyhlašuje výzvy k předkládání žádostí o podporu Zajišťuje hodnocení/výběr projektů a vydávání právních aktů Poskytuje podporu žadatelům a příjemcům – Obor podpory projektů (již při vzniku) Zjišťuje aktuální potřeby žadatelů, resp. potenciálních příjemců a cílových skupin za účelem efektivního nastavení programu a výzev Administruje projekty (ZoR projektů a ŽoP) Podílí se na kontrolách projektů na místě Další změny Vše jen elektronicky, nutný el. Podpis Veškerá zadávací řízení podléhají ex -ante kontrole ŘO. Jak to bude v případě MAS? Kofinancování: NNO, státní VŠ – 0% Obce, kraje, veřejné VŠ, školy – 5% Obchodní spol., OSVČ, družstva – 15% Vyšší nepřímé náklady- 25% Nepřímé náklady zahrnují i výdaje na personál zajišťující administraci projektu a management. Odpadají výkazy práce. Povinnost identifikovat každou podpořenou osobu (jméno, datum narození) a evidence charakteristiky – do IS ESF Přezkumná komise pro hodnocení a výběr projektů. 4
Komunitně vedený místní rozvoj v OPZ Investiční priorita 2.3: Komunitně vedené strategie místního rozvoje: specifický cíl 1: Zvýšit zapojení lokálních aktérů do řešení problémů nezaměstnanosti a sociálního začleňování ve venkovských oblastech aktivity zaměřené na oblast sociálního začleňování (IP 2.1) a zaměstnanosti (IP 1.1) – vytváření nových pracovních míst na lokální úrovni, soc. podnikání, podpora soc. začleňování osob prostřednictvím aktivit zaměřených na prevenci sociálního vyloučení osob, služeb poskytovaných terénní a ambulantní formou, podpora komunitní sociální práce, podpora prorodinných opatření – aktivity budou ze strany MPSV konkretizovány cílová skupina - osoby sociálně vyloučené, osoby sociálním vyloučením ohrožené, uchazeči a zájemci o zaměstnání, neaktivní osoby a zaměstnanci místních aktérů podpora místních potřeb, spolupráce aktérů na místní úrovni, vzájemná provázanost a synergie projektů, cílena území pokrytá MAS Rozpočet: Kč 5
Komunitně vedený místní rozvoj v OPZ 1. krok – předložení strategií komunitně vedeného místního rozvoje (SCLLD) místními akčními skupinami (MAS) a akceptace řídícími orgány (ŘO). 2. krok – vyhlášení „hlavní“ výzvy ŘO – průběžná. 3. krok – vyhlášení výzev MAS - v souladu s výzvou ŘO, podléhá schválení ŘO. 4. krok – hodnocení předložených žádostí „v režii MAS“ - v souladu s obecným nařízením k ESIF (čl. 33), ŘO „verifikuje“ výběrový proces. 5. krok – vlastní administrace projektů – uzavírání právních aktů, administrace zpráv o realizaci a proplácení žádostí o platby, kontroly na místě – zajištěna z úrovně ŘO OPZ. Sociální služby, jejichž poskytování je v souladu se střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb kraje (popř. obce je-li tento plán na úrovni obce zpracován), pokud ne, nelze financovat. Aktivity zaměřené na podporu zaměstnanosti - návaznost na aktivity vybraných kontaktních pracovišť ÚP ČR, se kterými je nutné jednotlivé projektové záměry předem konzultovat, aby nedocházelo k duplicitám a neefektivnímu vynakládání veřejných prostředků. 6
Kde je třeba začít.. 7 Komunitní plánování sociálních služeb dlouhodobá spolupráce především s poskytovateli soc. služeb vytvořena aktivní a soudržná komunita starostové se zapojili formou řídící pracovní skupiny do tvorby KPSS definovali jsme si největší problémy v území zjistili jsme potřeby obyvatel regionu (senioři, pečující, rodiny)
8 Kde je třeba začít.. Výstupy z plánování: Střednědobý plán sociálních služeb Tematické pracovní skupiny – bydlení, informovanost, sociální inovace Tištěný kontaktář na poskytovatele služeb včetně zdravotnických Webový portál pomoc.brdy-vltava Spoustu nápadů na projekty v sociální oblasti…
DOBŘE VYTVOŘENÝ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB 9 VEŘEJNOST POSKYTOVA TELÉ OBCE
PROBLEMATIKA SOCIÁLNÍHO ZAČLEŇOVÁNÍ 10 PODPOROVANÉ ZAMĚSTNÁNÍ Mohou v tomto pomoci obce (VPP, SÚMP)? Existují u nás zaměstnavatelé, kteří by do toho šly? Je u nás nějaký funkční sociální podnik? PODPOROVANÉ BYDLENÍ Bytový fond obcí ? Byty v území určené pro ohrožené skupiny? Systém přidělování bytů? Celková situace v oblasti nájemného bydlení? SAMOTNÉ BYDLENÍ A PRÁCE NESTAČÍ, PROBLÉMŮ JE PŘÍLIŠ MNOHO. NUTNO ZAPOJIT SPECIFICKÉ SLUŽBY, SPOLUOPRACOVAT S POSKYTOVATELI. SAMOTNÉ BYDLENÍ A PRÁCE NESTAČÍ, PROBLÉMŮ JE PŘÍLIŠ MNOHO. NUTNO ZAPOJIT SPECIFICKÉ SLUŽBY, SPOLUOPRACOVAT S POSKYTOVATELI.
Podporované zaměstnávání 11 Podpora zaměstnanosti osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených sdílená pracovní četa, která jezdí po obcích regionu a stará se o údržbu veřejných prostranství koncept čety je prostupný, kdo má zájem si zaměstnání udržet, tomu je nabízena veškerá podpora do budoucna snaha o udržení konceptu prostřednictvím sociálního podniku nebo VPP ….probíhá posílení důvěry obcí i místních obyvatel k cílové skupině v souvislosti s dobře odvedenou prací
Děkuji za pozornost Kontakt : Markéta Dvořáková, DiS.,