Humanismus a renesance v české literatuře. Inspirace světovou renesancí ● Také do Čech se šíří myšlenky renesance a humanismu z okolních zemí. ● Období:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÁ RENESANČNÍ LITERATURA
Advertisements

PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Téma: Středověká literatura
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Český humanismus a renezance
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Nástup Habsburků v Čechách 7. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
HUMANISMUS V ČECHÁCH 7. ročník.
Renesance a humanismus v českém království
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Vyber co sem nepatří katolíci luteráni kalvinisté
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Kultura na počátku novověku
Renesance a humanismus
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Česká renesance Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Bruncvíkovi VY_32_INOVACE_17 Sada 9
České země v době předbělohorské
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Česká renesanční a humanistická literatura
Renesance a humanismus
Syropalestina.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Soubor testů 3 Mgr. Ludmila Růžičková
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Rožmitál pod Třemšínem OSOBNOSTI
7. třída 2. pololetí Dějiny českých zemí
Renesance a humanismus v Čechách
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
Humanismus a renesance v české literatuře. Období: 70. léta 15. století – 20. léta 17. století.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura v období renesance a humanismu v Čechách Tematická oblast: Český.
Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic (1461 – 1510) (1461 – 1510) vyšehradský probošt, dvořan krále Vladislava II. proslulý.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz raný novověk Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Úžasné památky, nebo padělky?.  Údajně nalezen roku 1817 na zámku Zelená hora u Nepomuku  V roce 1818 anonymně zaslán zemskému purkrabímu pro nově.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Karel IV. „Otec vlasti“ Filip Valla
Literatura období humanismu a renesance
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Renesance Vlastivěda 4. ročník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Přehled významných panovníků
Přemyslovská knížata Vlastivěda 4. ročník
Vlastivěda – obrazy ze starších dějin
Renesance a humanismus
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
Transkript prezentace:

Humanismus a renesance v české literatuře

Inspirace světovou renesancí ● Také do Čech se šíří myšlenky renesance a humanismu z okolních zemí. ● Období: ● 70. léta 15. století – 20. léta 17. století

Nové zámořské objevy, zájem o cestování ● Nová cesta do Indie (podél Afriky) ● Objeven nový kontinent – Amerika ● Opětovný zájem o Jeruzalém

Reformace ● jednota bratrská – navazující na myšlenky husitství ● kališnická šlechta ● myšlenky německé reformace, vliv luteránů

Úzké sepjetí s politickou situací ● Nástup Habsburků na český trůn ● Zápas o náboženskou toleranci

Rudolfínská Praha ● Za vlády Rudolfa II. Praha opět centrem evropského zájmu ● „čas hvězd a mandragor“, zájem o vědu, umění, alchymii

Vynález knihtisku ● Jan Gutenberg ● 1450

Inkunábule Gutenbergovým vynálezem knihtisku započalo první období dějin tištěné knihy. Je to období takzvaných prvotisků neboli inkunábulí, tj. tisků vydaných do roku Výraz inkunábule naznačuje, že se jedná o dobu, kdy typografie byla ještě v kolébce (in cunabulis).

Rozdělení humanismu Latinský Národní (český)

Latinský humanismus Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic Studoval v Itálii v Bologni a získal doktorát. Na svém hradě Hasištejn založil knihovnu, která patřila k největším v Čechách i v Evropě. Psal výhradně latinsky, protože češtinu považoval za barbarský jazyk.

Národní humanismus 1. Překlady, program humanismu 2. Význam tiskařů 3. Jazykověda 4. Historická literatura 5. Cestopisy 6. Literatura zábavná

1. Překlady (snaha dokázat, že se čeština vyrovná ostatních jazykům, hlavně latině) Řehoř Hrubý z Jelení Přeložil dílo Erasma Rotterdamského Chvála bláznovství. Hrubého český překlad je významný mj. i proto, že je vůbec prvním překladem této satiry do národního jazyka. Hynek z Poděbrad – přeložil 10 novel z Boccacciova Dekameronu

Viktorin Kornel ze Všehrd spisovatel, právník, univerzitní mistr. Původem byl měšťan, ale byl povýšen do šlechtického stavu. Knihy o napravení padlého – jedná se o překlad, autorem je Jan Zlatoústý. V předmluvě vytyčil program národního humanismu. Češtinu klade na stejnou úroveň jako ostatní jazyky, řečtinu, latinu. Knihy devatery: O práviech, o súdiech i o dskách Země české právnické dílo

2. Významnou úlohu hráli tiskaři ● Jiří Melantrich z Aventina ● Daniel Adam z Veleslavína

Daniel Adam z Veleslavína ● Univerzitní mistr, tiskař, vydavatel. ● Vydával a překládal především naučná díla. ● Kalendář historický – k jednotlivým dnům roku jsou přiřazovány významné události historie, pojí se zde funkce poznávací, vzdělávací i zábavná. ● Velmi dbal na jazykovou stránku tisků. Jeho čeština se stala vzorem – tzv. veleslavínská čeština

3. Rozvoj jazykovědy ● Jan Blahoslav Filipika proti misomusům Gramatika česká Musica překlady Bible

Filipika proti misomusům ● filipika – útočná řeč ● misomusové – nepřátelé vzdělání ● Postavil se proti názoru, že pro křesťany je vyšší vzdělání nejen zbytečné, ale dokonce škodlivé.

nový překlad Bible ● První kompletní překlad Bible do češtiny z původních jazyků, nikoliv z latiny. ● Překlad uskutečnila skupinka bratrských vzdělanců. ● Vytištěna byla v Kralicích na Moravě – odtud název – Bible kralická.

4. Historická literatura ● Václav Hájek z Libočan – Kronika česká ● čtenářsky velmi oblíbená, avšak historicky nespolehlivá ● Mikuláš Dačický z Heslova: Paměti

5. Cestopisy ● Zobrazovaly putování do vzdálených zemí a osobní postřehy autora ● Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic ● Václav Vratislav z Mitrovic

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic

Putování aneb Cesta z Království českého do Benátek, odtud po moři do země Svaté, země Judské a dále do Egypta - cestoval spolu se svým přítelem, v Benátkách si nechali ušít poutnické roucho, při plavbě po moři zažili poprvé mořskou nemoc, procestovali Svatou zemi, plavili se proti proudu Nilu, dokonce byli přepadeni Araby.

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Za vlády císaře Rudolfa II. zastával vysoký úřad. Při stolování údajně zachránil život císaři, který se dávil jídlem, když mu uštědřil ránu do zad. Aktivně se účastnil povstání českých stavů proti císaři a byl r popraven na Staroměstském náměstí. A kdože přihlížel jeho popravě? Jeho blízký přítel z cest Heřman Černín z Chudenic.

Václav Vratislav z Mitrovic ● Cestopis Příhody Václava Vratislava, svobodného pána z Mitrovic ( zkráceně jen Příhody) ● Popisuje diplomatickou cestu do Cařihradu, následné zajetí, pobyt v tureckém žaláři a nečekané osvobození. ● Této cesty se zúčastnil v pouhých 16 letech.

6. Literatura lidová a zábavná ● Knížky lidového čtení – poutavá zábavná vypravování, např. O Faustovi, o Meluzíně atd.

Úkol: ● Renesanční tiskař právěl odnášel rukopisy do tiskárny, avšak znenadání zakopnul o práh a texty se vysypaly. Pomůžete mu je roztřídit a určit autora?

Na podlaze ležely tyto listy První listDruhý list Třetí list Řešení

První list Jest pak věže velmi vysoká a nehrubě široká, takže sotva nás 22 a prví 4, to jest 26 podlé sebe se slehnouti mohlo, nýbrž jeden druhého se dotejkati musili. A v té věži vnitř jest tlustá, dubová mříže nebo klec, jako co lvy chovají, takže strážní mohou vnitř okolo tý klece neb mříže, kde vězňové sedí, choditi, a co dělají, spatřiti. Vprostřed hoří v noci lampa sklená. V tý kleci vůkol a vůkol jsou štoky aneb klády, na něž sme nohy podpírali aneb v nich seděti za nohy měli. Ale že nám Bůh dáti ráčil milost před naším agou, nedal nás do těch klád, leč když měli neznámí Turci do věže jíti, tehdy poslal napřed, aby nás za obě nohy do klády vsadili... zpět

Druhý list Před obědy asi hodinu přišel od sangiacha vyslaný Turek s trucelmanem Jerusalémským (kterýž za mnichy tlumočil, a jim ve všem posluhovati povinen byl); tomu Turku každý z nás naše jména vlastní a rodičův našich oznámiti jsme musili, kteréž on do tabulek zapisoval. Potom žádal od každého obzvláštně po jedenácti cikyních, totiž dva za propuštění skrze brány do města (což se nedávno před námi ukládati začalo, a prvé toho nebylo), devět pak za odpuštění k hrobu božímu.

Třetí list Léta 1546 V pátek před sv. Matějem apoštolem památkou vejborný učitel a kazatel slova božího Martinus Lutherus zemřel v Eisleben, vlasti své, a potom do Witmberka vezen a v kostele hlavním jest pohřben. - Nota. O jehožto učení veliké nevole a nesnáze vznikly jsou v křesťanstvu. Manželka pana Jana z Pernštejna sprotivila jse témuž manželu svému a nedala ho pustiti na zámky Trenčín a Fryšták, až potomně dána jest do vězení.

Řešení ● 1. list =Václav Vratislav z Mitrovic:Příhody ● 2. list = Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic: Putování aneb Cesta z Království Českého do Benátek, odtud do země Svaté... ● 3. list = Mikuláš Dačický z Heslova: Paměti

Renesance končí, nastupuje nový směr ● Slibný rozvoj renesanční literatury byl v Čechách vlivem politických událostí zpomalen po roce ● Do literatury vstupuje nový směr - baroko.

Zdroje: Blažke J.: Kouzelné zrcadlo literatury. Písemnictví 19. věku, Velryba Praha 2001 Sochrová M.: Český jazyk a literatura, Fragment 2007 Soukal a kol.: Čítanka pro 1. ročník SOŠ, SPN Praha 2000 ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●