VY_32_INOVACE_05-17 Ročník: VIII. r. IX. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Mechanika Téma:Významní fyzikové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelná výměna prouděním
Advertisements

PROČ SE UČÍM FYZIKU? O čem fyzika je?
VY_32_INOVACE_C3 – 10 Kdo jsem? © Petr Špína 2012.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 10.
Významné osobnosti fyziky a chemie
Archimédes byl řecký matematik, fyzik, inženýr, vynálezce a astronom. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších vědců klasického starověku.
Francouzský fyzik a matematik
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
VY_32_INOVACE_20 - VÝZNAMNÍ FYZICI
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Daniel Nevole IX.B ZŠ Velké Březno
Významné osobnosti fyziky a chemie
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _643 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Schémat. značky Poznej fyzika Fyzik.
Narozen Zemřel Anglický fyzik
Jan Evangelista Torricelli a Magdeburské polokoule
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Evangelista Torricelli
Teplo Ing. Radek Pavela.
Tato prezentace byla vytvořena
Jan Evangelista Torricelli
Do kterého čajníku se vejde více vody?
Měření atmosférického tlaku
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Mechanika kapalin a plynů
Skupina(A) David Pazourek David Krýsl Jakub Tůma Magda Eva.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Alessandro Guiseppe Antonio Anastasio Volta
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ELEKTŘINA A MAGNETISMUS 1. část Elektrické pole
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
Sir Isaac Newton * 4. ledna 1643 † 31. března 1727
Rozvoj vědy a techniky v 17. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3610_Rozvoj_vědy_a_techniky_v_17_století.
Odkud vzaly své jméno aneb Po kom jsou pojmenovány nejznámější fyzikální jednotky? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_04 Název materiáluVýznamné.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ÚVOD DO FYZIKY.
William Thomson.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
Elektromagnetická indukce
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Elektromagnetická indukce
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_09
Archimedes ze Syrakus (?287 – 212 př. n. l.)
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Fyzika 6. ročník
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_18
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_05-17 Ročník: VIII. r. IX. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Mechanika Téma:Významní fyzikové Jméno autora:Jaroslava Vondráčková Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Prezentace blíže seznamuje s osobnostmi, které se podílely na vývoji fyziky a jsou součástí učiva ZŠ

Isaac Newton ( 1643 – 1727 ) Angličan, možná největší génius v dějinách vědy – „poslední velký renesanční mág“ Věnoval se astronomii, konstruoval dalekohledy, zabýval se optikou / zrcadlový dalekohled byl velkým úspěchem; zjistil, že barva je vlastností světelných paprsků a bílé světlo je složeno ze škály barev. / Zformuloval tři základní zákony pohybu / setrvačnosti, síly, akce a reakce / a zákon všeobecné gravitace – umožnily popsat většinu fyzikálních jevů, od nebeské mechaniky až po chování plynů a kapalin. Angličan, možná největší génius v dějinách vědy – „poslední velký renesanční mág“ Věnoval se astronomii, konstruoval dalekohledy, zabýval se optikou / zrcadlový dalekohled byl velkým úspěchem; zjistil, že barva je vlastností světelných paprsků a bílé světlo je složeno ze škály barev. / Zformuloval tři základní zákony pohybu / setrvačnosti, síly, akce a reakce / a zákon všeobecné gravitace – umožnily popsat většinu fyzikálních jevů, od nebeské mechaniky až po chování plynů a kapalin.

Blaise Pascal ( 1623 – 1662 ) Francouzský filozof, matematik, a fyzik, jeden z největších myslitelů evropské kultury. Dokázal, že výška rtuťového sloupce v barometru je závislá na tlaku vzduchu, čímž potvrdil domněnku Itala Evangelisty Torricelliho. V roce 1647 formuloval tzv. Pascalův zákon. ? Víš čeho se týká a jak zní? Znáš jeho praktické využití? „Velikost člověka nemusíme poměřovat jeho neobyčejnými činy, nýbrž jeho každodenním chováním.“ Francouzský filozof, matematik, a fyzik, jeden z největších myslitelů evropské kultury. Dokázal, že výška rtuťového sloupce v barometru je závislá na tlaku vzduchu, čímž potvrdil domněnku Itala Evangelisty Torricelliho. V roce 1647 formuloval tzv. Pascalův zákon. ? Víš čeho se týká a jak zní? Znáš jeho praktické využití? „Velikost člověka nemusíme poměřovat jeho neobyčejnými činy, nýbrž jeho každodenním chováním.“

James Prescott Joule ( 1818 – 1889 ) Anglický vědec a experimentátor s teplem. Sám se naučil vše, co potřeboval vědět. Poznal, že při mechanické práci vždy vzniká teplo. Zjistil, že určité množství práce vždy vytvoří určité množství tepla. Vysvětlil, že něco, co dnes nazýváme „energií“ nikam nemizí, pouze přechází do jiných podob a neustále koluje. Př. Když skáčete nahoru a dolů, spotřebováváte spoustu energie; když přestanete skákat, kam tato energie zmizí? Zemský povrch, na němž jste poskakovali, se nepatrně zahřeje a vy se zahřejete docela určitě. Energie, pomocí které jste skákali se změnila na tepelnou energii. Toto je jeden ze základních fyzikálních zákonů a dnes se nazývá „zákon zachování energie“. Anglický vědec a experimentátor s teplem. Sám se naučil vše, co potřeboval vědět. Poznal, že při mechanické práci vždy vzniká teplo. Zjistil, že určité množství práce vždy vytvoří určité množství tepla. Vysvětlil, že něco, co dnes nazýváme „energií“ nikam nemizí, pouze přechází do jiných podob a neustále koluje. Př. Když skáčete nahoru a dolů, spotřebováváte spoustu energie; když přestanete skákat, kam tato energie zmizí? Zemský povrch, na němž jste poskakovali, se nepatrně zahřeje a vy se zahřejete docela určitě. Energie, pomocí které jste skákali se změnila na tepelnou energii. Toto je jeden ze základních fyzikálních zákonů a dnes se nazývá „zákon zachování energie“.

Alessandro Volta ( 1745 – 1827 ) Italský fyzik; je považován za „otce“ elektrických článků. Od dětství jej fascinovaly přírodní jevy Vynálezy – elektrofor / bylo jím možné vytvořit bez tření libovolně velký náboj statické elektřiny / stéblový elektroskop / měření elektrického napětí / galvanický článek – Voltův sloup, první zdroj trvalého elektrického proudu – zinkové a měděné kotoučky, které byly odděleny plátnem navlhčeným ve slané či okyselené vodě / chemický zdroj elektrického napětí / Italský fyzik; je považován za „otce“ elektrických článků. Od dětství jej fascinovaly přírodní jevy Vynálezy – elektrofor / bylo jím možné vytvořit bez tření libovolně velký náboj statické elektřiny / stéblový elektroskop / měření elektrického napětí / galvanický článek – Voltův sloup, první zdroj trvalého elektrického proudu – zinkové a měděné kotoučky, které byly odděleny plátnem navlhčeným ve slané či okyselené vodě / chemický zdroj elektrického napětí /

Georg Simon Ohm ( 1787 – 1854 )

Giovanni Evangelista Torricelli ( 1608 – 1647 ) Italský fyzik a matematik Formuloval zákony pro výtok kapaliny z nádoby. Poprvé vytvořil vakuum Při pokusu zkonstruovat teploměr vynalezl rtuťový barometr – pracoval se rtutí a eliminoval tepelnou závislost svého nářadí tím, že použil tenké trubičky. Výška ustálivšího se rtuťového sloupce v této trubičce mu posloužila jako míra pro tlak vzduchu Zabýval se balistikou. Italský fyzik a matematik Formuloval zákony pro výtok kapaliny z nádoby. Poprvé vytvořil vakuum Při pokusu zkonstruovat teploměr vynalezl rtuťový barometr – pracoval se rtutí a eliminoval tepelnou závislost svého nářadí tím, že použil tenké trubičky. Výška ustálivšího se rtuťového sloupce v této trubičce mu posloužila jako míra pro tlak vzduchu Zabýval se balistikou.

James Watt ( 1736 – 1819 ) Skotský vynálezce; zásadním způsobem zdokonalil parní stroj, jenž se stal „motorem“ průmyslové revoluce Patent pochází z roku 1769 / podstatně vylepšil parní stroj anglických inženýrů T. Savery a T. Newcomena z roku / Určil vlastnosti páry, vynalezl měřič tlaku v kotli parního stroje, ……… Jeho konstrukční řešení se používalo dalších 100 let prakticky beze změny. Byl i velmi významným konstruktérem výškových a důlních staveb. Skotský vynálezce; zásadním způsobem zdokonalil parní stroj, jenž se stal „motorem“ průmyslové revoluce Patent pochází z roku 1769 / podstatně vylepšil parní stroj anglických inženýrů T. Savery a T. Newcomena z roku / Určil vlastnosti páry, vynalezl měřič tlaku v kotli parního stroje, ……… Jeho konstrukční řešení se používalo dalších 100 let prakticky beze změny. Byl i velmi významným konstruktérem výškových a důlních staveb.

William Thomson - lord Kelvin ( 1824 – 1907 ) Britský matematik, fyzik a vynálezce. Zavedl pojem absolutní teploty / teplota, při které se pohyb částic uvnitř tělesa úplně zastaví / Zabýval se tepelnou vodivostí látek. Vyřešil konstrukci vysílacích a přijímacích přístrojů telegrafu, který měl spojit Evropu s Amerikou. Vyvinul nový druh kabelu spletený z měděných vláken a vyřešil izolaci. Objevil zrcátkový galvanometr, zdokonalil buzolu. V roce 1901 vyslovil hypotézu o existenci kladně nabitého jádra atomu / reakce na nové objevy/ Celkem získal 70 patentů na různé vynálezy. „ Ve fyzice už není co objevovat. Fyzikové budou mít na práci jen doplňování několika číslic za desetinnou čárkou v základních konstantách.“ / pronesl před koncem 19. století / Britský matematik, fyzik a vynálezce. Zavedl pojem absolutní teploty / teplota, při které se pohyb částic uvnitř tělesa úplně zastaví / Zabýval se tepelnou vodivostí látek. Vyřešil konstrukci vysílacích a přijímacích přístrojů telegrafu, který měl spojit Evropu s Amerikou. Vyvinul nový druh kabelu spletený z měděných vláken a vyřešil izolaci. Objevil zrcátkový galvanometr, zdokonalil buzolu. V roce 1901 vyslovil hypotézu o existenci kladně nabitého jádra atomu / reakce na nové objevy/ Celkem získal 70 patentů na různé vynálezy. „ Ve fyzice už není co objevovat. Fyzikové budou mít na práci jen doplňování několika číslic za desetinnou čárkou v základních konstantách.“ / pronesl před koncem 19. století /

Anders Celsius ( 1701 – 1744 ) Švédský astronom a fyzik. Zjednodušil teploměrnou stupnici – od bodu tání ledu k bodu varu vody ( za normálních atmosférických podmínek ) ji rozdělil na sto dílů. Na jeho původní stupnici byl bod tání ledu označen stovkou a bod varu vody nulou. Tuto Celsiovu stupnici „otočil“ botanik Linné do dnešní podoby. Ze své hvězdárny pozoroval systematicky Saturnovy měsíce, souvislost magnetických poruch s polární září, závislost výšky hladiny Baltického moře na poloze Měsíce a Slunce vůči Zemi,….. Švédský astronom a fyzik. Zjednodušil teploměrnou stupnici – od bodu tání ledu k bodu varu vody ( za normálních atmosférických podmínek ) ji rozdělil na sto dílů. Na jeho původní stupnici byl bod tání ledu označen stovkou a bod varu vody nulou. Tuto Celsiovu stupnici „otočil“ botanik Linné do dnešní podoby. Ze své hvězdárny pozoroval systematicky Saturnovy měsíce, souvislost magnetických poruch s polární září, závislost výšky hladiny Baltického moře na poloze Měsíce a Slunce vůči Zemi,…..

Archimedes ze Syrakus ( ? 287 – 212 př. n. l. ) Většinu života strávil na Sicílii. Vynikající matematik, ale také především největší fyzik a inženýr starověku. Důsledně spojil matematiku s fyzikou a teorii s experimentem. Položil základy nauky o rovnováze těles a sil. „ Dejte mi pevný bod ve vesmíru, a já pohnu zeměkoulí!“

Archimedes Položil základy vědecké hydrostatiky. / Koruna panovníka Hierona /. Archimedův pokus: - do odměrné nádoby ponořil korunu a poté kus čistého zlata o stejné hmotnosti, jakou měla koruna. Ukázalo se, že koruna zvedla hladinu výš než zlato. ? Byla koruna z ryzího zlata? Umíš zdůvodnit? Předvedeš podobný pokus? Za 2. punské války jeho válečné stroje pomáhaly odrážet útoky Římanů. Zemřel proboden mečem římského vojáka, na kterého Archimedes, řešící nějaký problém pomocí geometrických obrazců načrtnutých v písku, vykřikl: „Muži, neruš mé kruhy!“

André Marie Ampére ( 1775 – 1836 ) Všestranný francouzský vědec. Je po něm pojmenována jednotka Praktickým uplatněním jeho formulace pravidla pravé ruky / orientace siločar magnetického pole / se stal jedním z otců telegrafu. Jeho hlavní zásluhou zůstává nauka o pohyblivých elektrických nábojích a jevech, které závisejí na proměnlivých elektrických a magnetických polích. Značnou pozornost věnoval i zemskému magnetismu, který uváděl do vztahu s pohybem Země kolem Slunce.

Heinrich Rudolf Hertz ( 1857 – 1894 ) Německý fyzik Pokusem dokázal 15 let Maxwellem formulovanou vlnovou teorii elektřiny. Elektromagnetické vlny nejen experimentálně potvrdil, ale i měřil, odrážel dutými zrcadly a lámal v hranolech. Nepřipisoval svému objevu praktický význam a jeho technickými aplikacemi se nezabýval. Až jeho následovníci objev rozvinuli – např. sestrojení elektronky, která umožnila bezdrátový přenos řeči a hudby. Víš co znamenají barevně vyznačená slova?

Albert Einstein ( 1879 – 1955 )

Použitá literatura SOUČEK, Ludvík. Kdo byl kdo, I. a II. díl publikace KMČ Albatros. Praha HAŠKOVEC, Vít, MULLER, Ondřej. Galerie géniů aneb kdo byl kdo publikace KMČ Albatros. Praha 1999 Slavné osobnosti – Velká obrazová encyklopedie. 3. vydání. Nakladatelství Svojtka & Co., Z anglického vydání „The Oxford Children´s Book of Famous People“. BIERMANN, Karel a HANUS, František. Kronika techniky. 3. doplněné vydání. Praha: Fortuna Print, spol. s. r. o., Z německého originálu Chrinik der Technik. Dortmund 1989.