HYPNÓZA. Od řeckého boha spánku Hypna 1843 - J.Braid –H. – stav podobný tranzu navozen sugescí útlumů V.M.Bechtěrev (1921), I.P.Pavlov, B.Stokvis (1955)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT, Autopatie, Hypnóza, Reiki, Mentální léčba
Advertisements

Jak ovlivňuje můj život současná technika
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Tereza Návratová Helena Kašparová
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
SPÁNEK Šárka Blatná.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Hodnoty a jejich systém Hodnota je uvědomovaná důležitost Hodnota je uvědomovaná důležitost Zatímco důležitost je podvědomě akceptovaná hodnota. Zatímco.
Technická, taktická a psychologická příprava
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Vliv hudby na mozek Michal KOROL.
Regulace úzkosti ve sportu
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Regulace úzkosti ve sportu
Aplikovaná psychologie
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
PROČ DĚTI ZLOBÍ A NEUČÍ SE?
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Potřeba spánku a odpočinku
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Metody zpracování očních pohybů
Chyby při vnímání druhých lidí
Teorie vzdělávání dospělých
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Sociální psychologie se zaměřením na sport
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Co je kognitivní psychologie?
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Autohypnóza Denisa Šilhánová Matěj Tvrzník 2011/2012.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Možnosti biostatistiky RNDr. Karel Hrach, Ph.D. Ústav zdravotnických studií UJEP Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích ( )
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
MARKETING Přednáška P
Neurovědy 2015 Helena Kholová
Fantazie Anotace: Prezentace navazuje na výukový materiál –
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence,tvořivost, paměť
Biblioterapie jako pomocná ruka
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vybrané kognitivní procesy a sport
Temperament, charakter, motivace
Sociální psychologie.
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Témata kognitivní psychologie
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

HYPNÓZA

Od řeckého boha spánku Hypna J.Braid –H. – stav podobný tranzu navozen sugescí útlumů V.M.Bechtěrev (1921), I.P.Pavlov, B.Stokvis (1955) a další- podobnost hypnózy a spánku, která je však čistě vnější a neúplná, v lecčem odlišná (např. v elktroencefalograficém záznamu). Milton H. Erickson ( ) 1957 založil Americkou společnost pro klinickou hypnózu. popularitu u klientů i zájemců o jeho hypnotické umění sjíždějících se za ním ze všech končin. Erickson získal světové uznání jako velmi úspěšný hypnoterapeut i ve vědeckém světě.

STUPNĚ HYPNÓZY J.Hoskovec (1967) uvádí tyto stupně : 1. hypnoidní (relaxace, zavírání očí, naprosté tělesné uvolnění), 2. lehký trans (katalepsie, oční bulvy, anestezie rukou) 3. střední trans (posthypnotická amnézie, akceptování jednoduchých posthypnotických sugescí), 4. hluboký trans (posthypnotická amnézie, akceptování bizarních posthypnotických sugescí, posthypnotické halucinace).

TECHNIKY Fixace očí Frakciální metoda Nesprávná instrukce

VYUŽITÍ Deprese Fobie Závislosti ( kouření, léky, alkohol ) Přejídání vedoucí k nadváze Nedostatek sebevědomí Poruchy koncentrace ( př. Špatné soustředění na studium ) Nespavost Tréma Problémy s otěhotněním Alergie,problémy s imunitním systémem Chirurgie, porodnictví Sport

,,FIKCE´´: Fikce 1 = Hypnóza je spánek. Nejedná se o spánek, ale může ho připomínat.Pokud člověk usne, je to tak proto, že se dobře uvolnil a probere se odpočatý. Název hypnóza je vžitý, bohužel však matoucí. Fikce 2 = Do hypnózy je možné uvést jen malé procento lidí. Do hypnotického transu je dle moderních výzkumů možné uvést až 90% lidí. Fikce 3 =Je možné někoho zhypnotizovat a vsugerovat mu, aby někomu ublížil. Ne! Hypnózou není možné člověka přinutit k zločinu.

,,FIKCE ´´ Fikce 4 = Hypnóza na mě nefunguje. Aby pro Vás byla hypnóza prospěšná, nemusíte se ponořit do hlubokého transu. Velmi dobré výsledky má i stav lehké "bdělé" hypnózy. Navíc jde o proces učení se vstupovat do transu a ten se zintenzivňuje s dalšími transy. Většina klientů slyší hlas hypnoterapeuta po většinu času. To co je důležitou částí jsou speciálně formulované věty - sugesce. Pomocí sugescí formulovaných tak, aby jim rozuměla pravá mozková polokoule vznikají v podvědomí nové možnosti vhodnějšího myšlení a jednání. Fikce 5 = Hypnóza nemá význam pro normální lidi. využití ve formě hypnotického "koučování"velmi úspěšně v oblasti sportu.

NOVÉ POZNATKY Pomocí fMRI Mozek pod vlivem hypnotizéra zpracováva informace jinak než za standartních podmínek Pokus s barvami – Pokud je například člověku v hypnóze hypnotizérem řečeno, aby viděl barvy, aktivují se oblasti mozkové kůry zodpovědné za zpracování barev, i když ve skutečnosti v okolí reálně žádné barvy nejsou.

NOVÉ POZNATKY Stroopův test : testováno 8 vysoce hypnabilních lidí a 8 velmi málo hypnabilních. Po zhypnotizování byla všem dána posthypnotická sugesce, že uvidí bezesmyslné symboly vytištěné různými barvami, úkolem – poznat barvu symbolu. po ukonení hypnózy, byl všem 16 pokusným osobám proveden Stroopův test za součastné monitorace aktivity mozku fMRI. Hypnabilní osoby byly úspěšnější - pracovaly rychleji a dělaly méně chyb. Dalším zajímavým zjištěním bylo, že u hypnabilních osob byla během Stroopova testu výrazně méně aktivní oblast zvaná ACC ( anterior cingulate cortex ) - oblast mozku, která je aktivní v situacích, kdy se člověk snaží vyřešit konflikt mezi informacemi z různých zdrojů ( např. názvy barev a barvy tisku v tomto testu).

NOVÉ POZNATKY Výzkum londýnského psychologa Davida Oakley ( 2004 publikován v časopise Neuroimage ). Hypnotická sugesce byla zaměřena na vnímání bolesti. Hypnotizérovi se podařilo vyvolat u hypnabilních osob stejné mozkové procesy, jako kdyby jim byly aplikovány reálně bolestivé podněty. Při pouhé představě bolesti v bdělém stavu k ničemu takovému nedocházelo.

ZDROJE Psychologie Dnes (aut. Michaela Peterková) Libor Činka psychologie-kurzy- kariera.com/hypnoza.htmlhttp:// psychologie-kurzy- kariera.com/hypnoza.html sluzby/psychoterapie/hypnoza.html