Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach
Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.43 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Biologie rostlin – morfologie a anatomie rostlin Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test – rostlinné orgány-vegetativní orgány Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva botaniky – kapitola morfologie a anatomie rostlin. Klíčová slovakořen, stonek, list, řapík, hlíza, oddenek, bulva, lodyha, stvol Ročník1. ročník čtyřletého studia, 5. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenokvěten-červen 2014 Celková velikostVelikost souboru 3644 kB
1) Označ orgány, které u rostlin nazýváme vegetativní: stonek kořen list
2) Uveď hlavní funkce vegetativních orgánů rostliny: A) Příjem plynů a živin + jejich vedení. C) Fotosyntéza – tvorba glukózy a kyslíku. D) Vznik generativních orgánů. B) Výdej plynů.
3) Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Růst hlavního kořene směrem gravitačním nazýváme z pohledu pohybů rostlin ___________________________. b) U ______________ rostlin se vytváří soustava svazčitých (adventivních) kořenů. gravitropizmus (geotropizmus) jednoděložných
3) Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) U pokojové rostliny rodu Monstera nebo u orchidejí slouží k příjmu vzdušné vlhkosti tzv. ________ kořeny. d) Kořen mrkve patří mezi ________ kořeny. vzdušné dužnaté
4) Rozhodni, zda-li platí věty: a) Postranní kořeny obsahují také přesýpavý škrob v kořenové čepičce. b) Haustoria jmelí jsou přeměněné části stonku parazitujících rostlin. c) Bulva je pouze přeměněný kořen rostliny. NE
5) Vyber 1 správnou odpověď: A) Adventivní kořeny má a) psárka b) mateřídouška c) javord) jetel B) Hlízky na kořenech nemá a) jetelb) trnovník akát c) smrk d) orsej jarní
6) Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Podzemní část stonku nazýváme ________. Rostliny (např. pýr) se jí vegetativně rozmnožují. b) Kolce například u ___________ jsou trny stonkového původu. oddenek hlohu, trnky
7) Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) Dužnatý stonek kaktusu obsahuje zejména _______ pletiva. d) Stonek ječmene nebo ovsa nazýváme ______. e) Odumřelá vrstva buněk korku vzniká díky sekundárnímu dělivému pletivu: ________. zásobní stéblo felogenu
8) Rozhodni, zda-li platí věty: a) Cévní svazky dvouděložných rostlin ve stonku jsou neuspořádané (rozptýlené). b) Brambora je stonková hlíza, která obsahuje škrob. c) Úponky vinné révy jsou stonkového původu. d) Zkrácené větévky dřevin nazýváme brachyblasty. NE ANO
9) Vyber 1 správnou odpověď: A) Stvol nemá a) jitrocel b) sedmikráska c) hluchavka d) pampeliška B) Kolce jsou trny původu a) kořenovéhob) pokožkového c) stokového d) listového
10) Jak se nazývají typy žilnatiny na listové čepeli? zpeřená souběžná dlanitě zpeřená
11) Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Část listu, kterou je čepel přichycená ke stonku, se nazývá ______. b) Více chloroplastů v listovém mezofylu je v ____________ parenchymu. c) Čtyřhranný stonek je typický pro rostliny čeledě _____________. řapík palisádovém hluchavkovité
12) Pod kterým písmenem se nachází lodyha: A B C
13) Pojmenuj způsoby, kterými vyrůstají listy na stonku: střídavě křižmostojně-vstřícně
14) Pojmenuj způsoby, kterými vyrůstají listy na stonku: přeslen přízemní růžice
15) Pod kterým písmenem se nachází zobrazení lichozpeřeného listu: A B C
16) Jak nazýváme zobrazený jev, který se týká listů? heterofýlie -různolistost
17) Přiřaď k sobě vhodné pojmy: mrkev jmelí hloh hrách haustoria kolce dužnatý kořen úponky
18) Přiřaď k sobě vhodné pojmy: břečťan kaktus kedluben řepa příčepivé kořeny trny stonková hlíza bulva
19) Jakého původu jsou trny růží? pokožkového
Snímek č. 3: autor: Amédée Masclef, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Amédée MasclefCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 13 (vlevo): autor: Guillaume Bokiau, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Guillaume BokiauCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 13 (uprostřed): autor: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 13 (vpravo): autor: Frank Vincentz, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 15 (vlevo): autor: Dalgial, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0DalgialCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 15 (uprostřed): autor: volné dílo, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 15 (vpravo): autor: Neurovelho, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0NeurovelhoCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 16 (vlevo): autor: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Carl Axel Magnus LindmanCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 16 (vpravo): autor: volné dílo, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17 (vlevo): autor: Przykuta, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0PrzykutaCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17 (vpravo): autor: Johann Georg Sturm, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 18 (vlevo): autor: Sigman, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0SigmanCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 18 (uprostřed): autor: Jerzy Opioła, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 18 (vpravo): autor: Johann Georg Sturm, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 19 : autor: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Carl Axel Magnus LindmanCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 22 : autor: Xosema, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0XosemaCreative Commonslicence 3.0 Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: