Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Rostlinná říše, stélka, ruduchy, zelené řasy, kolonie, cenobium
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Nižší rostliny - Řasy Výukový materiál. Sestavila: Jana Sítařová, Gymnázium, Brno, třída Kapitána Jaroše.
ŘASY.
Systém rostlin a řasy Autor: Mgr. Ivana Frýdová Projekt „EUROgymnázia“
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Chaluhy, čili hnědé řasy
Vývojově nižší rostliny
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.14.
Kmen: PRVOCI.
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Řasy zelené.
Nižší rostliny Řasy.
Nové pojmy gameta pohlavní buňka (samčí n. samičí)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P05/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
Rostliny - význam a jejich dělení.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Digitalizace výuky Příjemce
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Plankton Přírodopis VY_32_INOVACE_169, 9. sada, Př3 ANOTACE
Opakování lišejníky, řasy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nižší rostliny (Thallobionta).
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
CHLOROPHYTA – zelené řasy
Nižší rostliny (Thallobionta)
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
CHROMISTA. říše: Chromista různorodá skupina (+změny skladby) organismy jednobuněčné i mnohobuněčné organismy s různými způsoby výživy: fotoautotrofní.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řasy - systém.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_331_Říše chromista Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
AZ KVÍZ Houby, lišejníky, řasy
VY_52_INOVACE_53_Řasy – učební text
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy zelené.
Základní škola, Hradec Králové
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují O 2 o obsahují další barviva - podle jejich kombinací rozlišujeme řasy zelené, hnědé a červené o tělo tvoří jedna buňka nebo mnohobuněčná stélka o voda a vlhké prostředí - moře, sladké vody, vlhká půda …

o stélka = tělo není rozlišené na orgány jednobuněčná - př. zelenivka, zrněnka, rozsivka soubor buněk - př. váleč mnohobuněčná - př. šroubatka, bobulák pohyblivé s bičíkem - př. pláštěnka, váleč volně se vznášející - př. zelenivka, šroubatka přisedlé - př. bobulák, žabí vlas o součást fytoplanktonu, krmivo, hnojivo, surovina pro průmysl o algologie - věda zkoumající řasy Základní informace

Fotosyntéza

Postavení v přírodě všechny mají schopnost fotosyntézy, patří mezi důležité producenty  v minulosti díky nim vznikla atmosféra s dostatkem kyslíku udržují rovnováhu plynů ve vodě, ve vzduchu jsou potravou jiných organismů, např. řasy -> býložravé ryby -> dravé ryby -> tuleň -> lední medvěd -> člověk

Systém Všechny obsahují chlorofyl, u některých jsou i další barviva  rozdělení na tři skupiny zelené řasy hnědé řasy červené řasy

Zelené řasy jen chlorofyl  zelená barva většinou ve vodě výskyt i na vlhkých kmenech, kamenech, zdech, …

Zelené řasy - jednobuněčné Zelenivka – ve vodě Zrněnka – povlaky na různých předmětech Pláštěnka – vesnické rybníčky Krásnoočko – rostlina nebo živočich ?, rybníky, pohyb pomocí bičíku

Zelené řasy pláštěnka zelenivka krásnoočko šroubatka váleč žabí vlas zrněnka

Zelené řasy- mnohobuněčné Váleč koulivý – kolonie buněk, přechod mezi jednobuněčným a mezibuněčným organismem Žabí vlas – tenounká vlákna Šroubatka – zvl. tvar chloroplastu „Mořský salát“ - potravina

Hnědé řasy hnědožlutá barviva + chlorofyl  hnědá barva moře chaluhy – až 60 m dlouhé stélky, potrava živočichů, sušení na topení, zisk různých látek pro lékařství (jód) řasa Sargassum – velká hustota, uvíznutí lodí rozsivky – dvě schránky, usazování na dně moří

Červené řasy červená barviva + chlorofyl  výsledná červená barva jiný název ruduchy výskyt - moře různé látky pro lékařství (mikrobiologie) a potravinářství (výroba zmrzliny, potrava pro kosmonauty, …), krmivo, hnojivo, …

Doplňující otázky a úkoly Vysvětli pojem stélka? Jak vznikl název krásnoočko? Zjisti název látky získávané z červených řas, která se používá podobně jako želatina? Zeptej se nějakého chovatele rybiček, jak souvisí řasy s akváriem.