Obce v pohybu? Na webu! Vybrané poznámky k tvorbě videofilmů Seminář Parádní web 2013 úterý 21. ledna 2014
Každý fotografem, každý filmařem? Foto – kompozice, video – střihová skladba. Specifika videofilmu? Co si bere od televize? Dynamiku, kontaktní zvuk a aktuálnost. Co od filmu? Kázeň. Reklamní a hudební klipy. Amatérský až poloprofesionální základ tvůrců. Délka 2 – 5, maximálně 20 minut. Radniční videa? Filmová řeč – má být vizuální. Kde? Web - vlastní server, YouTube,Vimeo.
Nejčastější výzvy představit obec, město; starostu; akci v obci; záznam z jednání zastupitelstva. Forma videoprezentací: sled fotografií a hudba; publicistický videofilm; umělecký videofilm; amatérský záznam s kouzlem okamžiku; upoutávka (1-2 minuty); nadstandardní dobrovolný projekt (umělecký, naučný, provokativní – výrazná kreativita).
Příprava Námět, literární scénář, režisérský scénář. Improvizace? Řemeslo? Záběr. Střihová skladba. Před natáčením určit postavení kamery, její pohyb a optiku (objektivy, transfokátor). Statická kamera (Lumièrové – příjezd vlaku), technický záznam divadelního představení, záznam jednání zastupitelstva fixní kamerou, nepracuje se záběry. Záběr – základní prvek.
Respektování základních technických veličin Světlo (nasvícení záběrů), prostor (hloubka záběru), kompozice (zlatý řez a symetrie). Pravidlo osy - příklad – dialog dvou osob. Typy záběrů: VC - C - PC - (AD) - PD - D - VD Kolik kamer? Příklad – video o obecním plesu. Linie konzervativnější a dynamičtější. Rozdílný způsob vidění, odlišný rytmus. Výzva pro střihovou skladbu.
Střihová skladba Střih v kameře (mj. objev stop triku). Klasická následná střihová skladba - základní prvek střihové skladby – záběr. Film je mozaika. Běžný videoklip – desítky záběrů. Hitchcock – The Rope (1 díl/ 1 záběr). Působivost každého záběru se opírá o předešlý a následující. Některá pravidla střihové skladby nepřekročitelná, mnohá se porušují, výsledný dojem se individualizuje.
Záběr? Král filmu, proto i videofilmu! Délka záběru – základem je srozumitelnost (nedozrálý, zralý, přezrálý záběr). Reálný a filmový čas. Přechody mezi záběry (roztmívání, stmívání, prolínání, stírání). Hlídat světelnou atmosféru. Vazba stejnorodých záběrů (ano/ne) Například fasády domů + další fasády + okna + balkony + lucerna. Vytříbenost nebo nuda?
Komentář videofilmu (1) Mluvený komentář (2) Kontaktní zvuk (3) Titulky (4) Hudba Nejčastěji (1), (4); nejpřesvědčivější (2); nejvíce se podceňuje (3). Uměřenost – unavují mluvené slovo, nadměrné titulky, nevynalézavá hudba ukolébává nebo na sebe strhuje pozornost. Dogma 95.
Těším se na mnoho Vašich dobrých videofilmů! Ještě malá ukázka upoutávky a pak Vám poděkuji za pozornost. Přeji vše dobré