Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický Výpočet a deklarace emisí skleníkových plynů nákladní silniční dopravy ve společnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Advertisements

stlačený zemní plyn vs. nafta
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Environmentální značení produktů. ENVIRONMENTÁLNÍ ZNAČENÍ PRODUKTŮ Ing. Marie Tichá 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Emise automobilů Michal Jílek, 9.C ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
možnosti a význam použití
Analýza životního cyklu biopaliv Analýza životního cyklu biopaliv Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Ústředna:
Automobily a výfukové plyny
Ekologický pilíř – celkový přehled
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Bilance emisí - uhlíková́ stopa města Mirek Lupač Viktor Třebický.
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
Obchodování skleníkovými plyny a ekologizace daňové soustavy Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
Optimalizace logistického systému a řetězců
Tepelná elektrárna.
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
__________________________________________________________ VŠB - Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum Emise oxidu uhličitého z energetických.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Řepka a možnosti jejího zapojení v komoditní vertikále Bakalářská práce Vypracoval: Adam Čáslava Vedoucí práce: prof. Ing. Věra Bečvářová, CSc.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
Tepelné elektrárny Vypracoval: Jiří Herrgott Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický OPTIMALIZACE PROCESŮ VÝROBY NÁBYTKU VE SPOLEČNOSTI ARBYD CZ S.R.O. Obhajoba diplomové.
Autor diplomové práce: Bc. Jiří Motejzík Vedoucí diplomové práce:doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. České Budějovice, červen 2016 Vysoká škola technická a ekonomická.
Vysoká škola technická a ekonomická Racionalizace procesů logistických aktivit ve společnosti Alfa s.r.o. Autor diplomové práce: Martina Hlatká Vedoucí.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Marketingový plán podniku
Zakladatelský projekt pilařského a dřevozpracujícího provozu
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Autor diplomové práce: Bc. Jiří Hanzlík, DiS.
Racionalizace nákladových položek ve společnosti ČSAD JIHOTRANS
Logistika výroby a distribuce dřevěných pelet v ČR
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Autor diplomové práce: Bc. Eva Slabší
Propagace nových výrobků firmy Kloida a jejich zavádění na trh
Vysoká škola technická a ekonomická
„Racionalizace nákladových položek vybrané dopravní společnosti“
BIOPALIVA.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza vhodnosti používaných komunikačních nástrojů ve vybraném podniku.
Specifika ocenění zasilatelských podniků na příkladu konkrétní firmy
ZDRAVOTNÍ RIZIKO PŘI UŽÍVÁNÍ PLASTOVÝCH OKEN V DOMECH PRO SENIORY
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
OPTIMALIZACE LOGISTICKÝCH PROCESŮ VE FIRMĚ BAUER TECHNICS a.s.
Obhajoba diplomové práce
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vývoj CNG v České republice
Doprava a životné prostredie
Doprava a jej dopad na životné prostredie
Evidencia vozidiel (Prezentácia).
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Transkript prezentace:

Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický Výpočet a deklarace emisí skleníkových plynů nákladní silniční dopravy ve společnosti GW Logistics a.s. Autor diplomové práce: Pavel Fábera Vedoucí diplomové práce: doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.

Cílem diplomové práce je návrh softwarové aplikace pro výpočet a deklaraci spotřeby energie a emisí skleníkových plynů z nákladní silniční dopravy. Praktické ověření výpočtu bude provedeno ve společnosti GW Logistics a.s. na konkrétní přepravě. Cíl práce 2

Metodika výpočtu EN  WtW – energie a emise vznikající při výrobě a spotřebě paliv nebo elektrické energie.  WtT - energie a emise vznikající při výrobě paliv nebo elektrické energie.  TtW - energie a emise vznikající při spotřebě paliv nebo elektrické energie. Life Cycle Assessment (LCA) Well–to–Wheel WtW Well-to-Tank (WtT)Tank-to-Wheel (TtW) Výroba vozidla Výroba energieProvoz vozidla Recyklace

Metodika výpočtu EN  oxid uhličitý (CO 2 )  metan (CH 4 )  oxid dusný (N 2 O)  fluorid sírový (SF 6 )  hydrogenované fluorovodíky(HFCs)  polyfluorovodíky (PFCs) GHGs CO2CH4N2OSF6HFCsPFCs

GHG plynChemické zkratka Životnost v atmosféře [rok] Potenciál globálního ohřevu Oxid uhličitýCO MetanCH 4 12 (+/-3)21 Oxid dusnýN2ON2O Fluorid sírovýSF HFC’s HFC-23CHF HFC-32CH 2 F HFC-41CH3F HFC-125C2HF Uhlíkový ekvivalent CO 2 e 5  Skleníkové plyny jsou přepočítány na agregované průměrné emise v jednotkách uhlíkového ekvivalentu CO 2 e.  Tento výpočet počítá s rozdílnou schopností plynů vyvolávat skleníkový efekt a rozdílnou životností v atmosféře. Přestože CO 2 nemá nejvyšší schopnost vyvolávat skleníkový efekt, stále se jedná o nejvýznamnější antropogenní skleníkový plyn.

 Multiplatformní aplikace  Uživatelsky přívětivá  Dostupná  Možnost propojení s firemní databází  Snadné výstupy a porovnání výsledků  S možností dalšího rozvoje  Pro komerční a nekomerční využití Návrh softwarové aplikace 6

 ghgemissions.cz ghgemissions.cz  Návrh vstupního formuláře  Návrh výstupní deklarace Realizace aplikace 7

Ověření výpočtu ve společnosti GW Logistics a.s. 8  Výsledky výpočtů spotřeby energie a produkce emisí skleníkových plynů na trase z Aschaffenburgu do Domoradlic. Použité palivo motorová nafta s 6% podílem biosložek.  Výpočet well-to-wheels energetická spotřeba Ew Ew (VOS) = F (VOS) x ew Ew (VOS)= 169 x 44.2 = MJ  Výpočet tank-to-wheels energetická spotřeba Et VOS Et (VOS) = F (VOS) x et Et (VOS)=169 x 35.7 = MJ  Výpočet well-to-wheels emisí skleníkových plynů Gw VOS Gw (VOS) = F (VOS) x gw Gw (VOS)=169x3.16 = kgCO2e  Výpočet tank-to-wheels emisí skleníkových plynů Gt VOS Gt (VOS)=F (VOS) x gt Gt (VOS)=169 x 2.51 = kgCO2e Energetický faktorEmisný faktor skleníkového plynu Směs nafta/bionafta Tank-to-wheels (et)Well-to-wheels (ew)Tank-to-wheels (gt)Well-to-wheels (gw) % bionafty v objemu MJ/l kgCO2e/l 6 %

Ověření výpočtu ve společnosti GW Logistics a.s. 9 Motorová nafta se 6% biosložky Délka trasy [km] Spotřebované palivo [l] Hmotnost nákladu [kg]Ew [MJ]Et [MJ]Gw [kgCO2e]Gt [kgCO2e]

Modifikace motorového vozidla společnosti GW Logistics pro provoz na 100% bionaftu FAME 10  Zajištění technických informací výrobce pro modifikaci vozidla.  Vyčerpání palivové nádrže.  Výměna palivového filtru uzpůsobeného pro provoz na FAME.  Změna softwaru v řídící jednotce motoru EDC.

11  Výsledky výpočtu spotřebované energie a produkce emisí skleníkových plynů při použití 100% bionafty FAME.  Výpočet well-to-wheels energetická spotřeba Ew Ew (VOS) = 184 x 68.5 = MJ  Výpočet tank-to-wheel energetická spotřeba Et Et (VOS) = 184 x 32.8 = MJ  Výpočet well-to-wheel emisí skleníkových plynů Gw Gw (VOS) = 184 x 1.92 = kgCO2e  Výpočet tank-to-wheels emisí skleníkových plynů Gt Gt (VOS) = 184 x 0 = 0 kgCO2e Energetický faktorEmisný faktor skleníkového plynu Druh paliva Tank-to-wheels (et)Well-to-wheels (ew)Tank-to-wheels (gt)Well-to-wheels (gw) MJ/l kgCO2e/l Bionafta Ověření výpočtu ve společnosti GW Logistics a.s. Provoz vozidla na 100% bionaftu FAME

12 Bionafta FAME Délka trasy [km] Spotřebované palivo [l] Hmotnost nákladu [kg]Ew [MJ]Et [MJ]Gw [kgCO2e]Gt [kgCO2e] Ověření výpočtu ve společnosti GW Logistics a.s. Provoz vozidla na 100% bionaftu FAME

Porovnání výsledků 13

Energetická náročnost výroby paliva v závislosti na snižování emisí skleníkových plynů 14 Objemový podíl biosložek na naftě [%]0%1%2%3%4%5%6%7%8%9%10%15%20%50%85%100% TtW et [MJ] WtW ew [MJ] TtW gt [kgCO2e] WtW gw [kgCO2e] WtT [MJ]

Děkuji za pozornost 15

1. Má otázka směřuje spíše k budoucnosti aplikace. Přemýšlel jste nad jejím širším komerčním uplatněním? Pokud ano, nastiňte cílový segment zákazníků a strategii průniku na tento trh. Otázky vedoucího práce doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. 16

1. Prečo ste vybrali pre voľbu paliva nákladných vozidiel v aplikácii len palivá popísané na stranách 33 a 34? Chýbajú tam palivá ako LPG a CNG, ktoré sú využívané najmä pri vozidlách kat. N1 a CNG stále viac už aj pri N2 a N3. Otázky oponenta práce Ing. Jaroslav Mašek, Ph.D. 17

2. Má nejaký vplyv emisný limit vozidla (EURO 1 - 6) na produkciu CO 2 ? Uvažuje s tým Vaša aplikácia? Otázky oponenta práce Ing. Jaroslav Mašek, Ph.D. 18 Rok/norma CO [g/km] NO X [g/km] HC + NO X [g/km] PM [g/km] 1992I3,16–1,130, II1,00–0,70*0,08** 2000III0,640,500,560, IV0,500,250,300, V0,500,180,230, VI0,500,080,170,005 Emisní norma EURO omezuje pouze množství oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a množství pevných částic (PM). * 0,90 pro motory s přímým vstřikováním paliva ** 0,10 pro motory s přímým vstřikováním paliva

3. V návrhu popisujete vhodnosť zavedenie použitia biopalív pri znižovaní ekologických dopadov činnosti podniku. Myslíte si však, že trojročné obmieňanie vozidiel, a citujem: ” mírné zvýšení spotřeby paliva, úpravu vozidel na provoz s biopalivem, výrazné zkrácení servisních intervalů výměny oleje v motoru a palivových filtrů” skutočne zníži záťaž na životné prostredie? Zaoberá sa vedenie firmy aj LCA faktorom? Otázky oponenta práce Ing. Jaroslav Mašek, Ph.D. 19