Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Molekulová fyzika a termodynamika
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vnitřní energie, práce, teplo
Teplo jako fyzikální veličina
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Molekulová fyzika a termika
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Teplo Ing. Radek Pavela.
zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Teplo ZŠ Velké Březno.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Název projektu: Škola a sport
Název projektu: Škola a sport
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
TEPLO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Interaktivní test ze znalostí vnitřní energie a tepla
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
Změna vnitřní energie.
Název projektu: Škola a sport
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Transkript prezentace:

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_396 Autor DUM: Irena Heimová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen: únor 2012 Ročník, pro který je materiál vytvořen: 8. ročník Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, fyzika, vnitřní energie, teplo Anotace-metodický list: Žáci pochopí pojem teplo jako energiii, která se předává při tepelné výměně, určí, na čem toto teplo závisí. Prezentace vytvořená v progrmu PowerPoint, připravená pro dataprojektor Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

Teplo

Vnitřní energie Všechny látky se skládají z částic, které vykonávají neustálý neuspořádaný pohyb. (Tzv. Brownův pohyb) Částice uvnitř všech těles mají pohybovou a polohovou energii. Pohybová (kinetická) energie závisí především na rychlosti neuspořádaného pohybu částic. Polohová energie závisí na vzájemném silovém působení mezi jednotlivými částicemi. Tyto dvě formy energie částic tvoří vnitřní energii částic.

Změna vnitřní energie Vnitřní energii tělesa můžeme změnit: konáním práce (např. třením tělesa o těleso) přeměnou jiného druhu energie (např. průchod el. proudu vodičem) tepelnou výměnou (např. dotyk s jiným teplejším tělesem) Změna vnitřní energie tělesa se projeví zvýšením jeho teploty a naopak.

Teplo Energii předanou při tepelné výměně nazýváme teplo (změna vnitřní energie). Značka: Q Jednotka: J – joule [džaul]

Teplo přijaté a odevzdané Teplo přijaté: energie, kterou přijme chladnější těleso od teplejšího Teplo odevzdané: energie, kterou odevzdá teplejší těleso chladnějšímu

Na čem závisí, kolik tepla odevzdá nebo přijme těleso při tepelné výměně? Chceme-li ohřát studenou vodu v hrnci tak, aby byla vlažná, stačí, když ji zahříváme kratší dobu, než když chceme, aby měla větší teplotu Stačí tedy dodat méně tepla

Chceme-li ohřát trochu studené vody na určitou teplotu (např.100°C), stačí ji ohřívat kratší dobu, než chceme-li ohřát plný hrnec studené vody na tutéž teplotu (např.100°C). Stačí tedy dodat méně tepla

Teplo přijaté nebo odevzdané tělesem Závisí na: Hmotnosti tělesa - m Rozdílu konečné a počáteční teploty – Δt (t-t 0 ) Na druhu látky, z které je těleso zhotoveno – c (měrná tepelná kapacita)

Q = cm(t-t 0 )

Jaké teplo přijme voda o hmotnosti 3 kg, když se zahřeje o 5°C? m= 3kg t-t 0 = 5°C Q= ?kJ Teplota vody o hmotnosti 1 kg se zvýší o 1°C, přijme-li voda teplo asi 4,2 kJ. Q = mc(t-t 0 ) Q = 3. 4,2. 5 Q = 63 kJ

Zdroj KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN