Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jarmila Mihalíková Název materiálu: VY_32_Inovace_22_Po prázdninách Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE:Žák bude pracovat s básní, rýmem. Bude doplňovat, vybírat, přiřazovat a ilustrovat slova, která se rýmují. Hledat v textu správnou odpověď na otázku. JAZYK: Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP:Dovede rozlišit a vyhledat rým KLÍČOVÁ SLOVA:Autor, název básně, rým, rytmus, ilustrace DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace DRUH INTERAKTIVITY: Aktivita CÍLOVÁ SKUPINA:Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň – druhé období VĚKOVÁ SKUPINA:9-12 let
Co je rým? rým = zvuková shoda jedné nebo více slabik na konci veršů Jablíčka Už má sadař košíček Plný zralých jablíček. Když je česal bez hřebínku, Dal mi jedno pro maminku. (Oldřich Syrovátka)
Práce s básní- Čítanka pro 5. ročník základní školy a základní školy praktické. Vyber a doplň slovo, které v básni chybí, tak aby báseň dávala smysl a rýmovala se. Báseň přečti. Po prázdninách Vyběhaní, _________________,sluníčko vracíme se __________a strání.vody U ___________nám dobře bylo,z luk ________________ nás opálilo.v lese Sbírali jsme hříbky __________,osvěžení ve __________teď scházíme se.do učení Čilí, zdraví, ________________, vykoupaní s chutí zase ________________.škole Po prázdninách Vyběhaní, vykoupaní vracíme se z luk a strání. U vody nám dobře bylo, sluníčko nás opálilo. Sbírali jsme hříbky v lese, ve škole teď scházíme se. Čilí zdraví, osvěžení, s chutí zase do učení. vykoupaní z luk v lese vody sluníčko škole osvěžení do učení
Práce s básní Napiš, jak se jmenuje autor básně. LADISLAV STEHLÍK ……………………………….. Vyprávěj, o čem se v básni píše. Pokus se vytleskat rytmus básně a vypiš slova, které mají nejvíce slabik. Zapiš jejich počet. vykoupaní, vykoupaní 4 _____________ ……… opálilo, osvěžení 4 ______________ ………
Práce s básní Vypiš alespoň tři slova z básně, která mají: 3 slabiky ___________________ 2 slabiky ___________________ 1 slabiku ___________________ 3 slabiky vracíme, sluníčko, sbírali…… 2 slabiky strání, vody, hříbky, lese, škole,…….. 1 slabiku luk, nám, nás……
Ke každému slovu s obrázkem vyber a přiřaď slovo, se kterým se rýmuje. Pod slovo můžeš namalovat obrázek. LUKU VODYSLUNÍČKOLES JABLÍČKO PUK JAHODY PES
V básni hledej správnou odpověď na otázku: V odpovědi zaškrtni správné písmeno a napiš je do tajenky Odkud se vracíme Z) z luk a strání O) z paneláků Kde nám bylo dobře T) doma Á) u vody V tajence najdeš odpověď na otázku: Co nás opálilo L) trouba Ř) sluníčko Co jsme sbírali v lese? Í) hříbky E) muchomůrky V kterém měsíci začíná škola? Z Á Ř Í _________________________
Čtyřsměrka TUŽKAP ŠBUBKR TYTALA ĚXAREV TIMVTÍ CFUYST EOGTAK AOREPO Vyhledej školní potřeby pastelka tužka pero barvy štětce pravítko guma tuž fixy Vypiš zbylá písmena. B O T A …………………………
Ke slovu nakresli obrázek a vymysli slovo, které se ke slovu rýmuje. bota Ota sobota robota hmota slota anekdota života
Seznam použité literatury HALASOVÁ, J. Sbírka říkadel a veršů. Brno: Didaktis, ISBN GEBHARTOVÁ, V. Čítanka pro 5. ročník základní školy a základní školy praktické. Praha: Parta, ISBN