Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Advertisements

Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9_05.
Návykové látky, alkaloidy, drogy
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Ch. Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření:
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Ch.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/3_ Téma: Drogové závislosti Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Wie spät ist es? Název školy: ZŠ a MŠ Dobrá Voda u Českých Budějovic Autor: Mgr. Petra Miková Název: VY_22_INOVACE_ZNJ.7.21 Téma: Wie spät ist es? EU PENÍZE.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_26_3_JEDNODUCHÉ UHLOVODÍKY Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Mein Hobby Název školy: ZŠ a MŠ Dobrá Voda u Českých Budějovic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Osobní počítač – doplňovačka 5
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Drogy Chemie ohrožuje zneužívané přírodní látky a návykové látky
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Ročník: 9. Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.9.25 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Klíčová slova Tvrdé drogy, heroin, kokain, pervitin, PCP

Druh materiálu: Prezentace Třída: IX. Pomůcky: Inovace: Materiál slouží k výuce, zápisu a aktivnímu opakování učiva s užitím interaktivní tabule, po ověření tohoto materiálu žáci umí popsat následky užívání tvrdých drog Metodické pokyny: ANOTACE Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektovala všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřila ve výuce a provedla o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Autor: Mgr. Růžena Koubová

Tvrdé drogy Drogy2

Opakování - přiřaď HAŠIŠ KOFEIN MARIHUANA LSD PSYLOCYBIN MEZKALIN NIKOTIN EXTÁZE kaktus ježunka williamsova látka z listů čajovníku a kávových bobů produkt z konopí alkaloid - paličkovice nachová alkaloid z listů tabáku taneční droga houba lysohlávka

Opakování Zakroužkuj nápoje, ve kterých se vyskytuje kofein: COCA-COLADŽUSKÁVA MLÉKO ČAJPIVO ENERGY DRINKOVOCNÁ ŠŤÁVA

Tvrdé drogy vzniká na ně závislost nejen psychická, ale i fyzická drogy se zabudují přímo do systému metabolismu - těžké abstinenční příznaky nejnebezpečnější drogy – HEROIN – KOKAIN – PERVITIN – PCP

Heroin UŽÍVÁNÍ: - šňupání - injekce - může být inhalován derivát morfinu hnědá krystalická látka v lidském těle se přeměňuje na morfin → vyvolává silnou euforii objeven a původně používán jako lék proti kašli Obr.1

Heroin a slavné osobnosti zpěvačka Janis Joplin kytarová legenda Jimi Hendrix Keith Richards z The Rolling Stones rocková legenda Eric Clapton členové skupiny Guns N' Roses zpěvák Boy George herec Robert Downey Jr herec River Phoenix lídr skupiny Nirvana, Kurt Cobain odkaz

Heroin – výroba -v-vyrábí se z opia -p-první 3 fáze výroby poměrně jednoduché -v-výnosná droga - za obchodování s ním hrozí i smrt (Thajsko, Singapur, Malajsie) HLAVNÍ VÝROBCI HEROINU Obr.2

Heroin - předávkování - žloutenka nebo HIV (nesterilní jehly a stříkačky) - otrava (příměsi) - chronická zácpa - zkornatění žil - tolerance vedoucí ke zvyšování dávky pro dosažení stejného účinku - závislost už po 1. dávce RIZIKA ZNEUŽÍVÁNÍ Obr.3

Heroin začínají do 6 hodin od poslední dávky pocení, malátnost, úzkost a deprese, celková slabost, svíravá bolest v končetinách, zívání, slzení, poruchy spánku, studený pot, třesavka, kruté bolesti svalů a kostí bez zjevné fyzické příčiny, nevolnost, zvracení, průjem, husí kůže, křeče a horečka ABSTINENČNÍ PŘÍZNAKY

Heroin - léčba první spočívá v nahrazení drogy opioidy s dlouhodobějším účinkem (jako metadon, buprenorfin) a pomalým snižováním jejich dávky druhý přístup, který může být použit i v kombinaci s prvním, spočívá v nahrazení drogy neopioidním léčivem(jako diazepam=valium) dva hlavní přístupy k usnadnění odvykací léčby úspěšnost léčby - nejistá

Kokain práškovitá, bílá, krystalická látka alkaloid jihoamerického keře - koka pravá UŽÍVÁNÍ: nejstarší způsob - žvýkání listů koky dnes - vdechování práškového kokainu trubičkou Obr.4

Kokain – působení, rizika kokain působí na CNS jako stimulant, způsobuje pocity euforie, neúnavnosti, hyperaktivitu, zvýšení tepové frekvence, zvýšení sexuálního zájmu vzápětí po požití - hluboký propad (vede k touze drogu znovu použít, zvyšuje totiž chvilkově produkci dopaminu a serotoninu, ale po odeznění účinků tato klesá pod původní úroveň) RIZIKO: způsobuje trvalou návykovost, poškozuje mozek (nebezpečí návykovosti je extrémní)

Pervitin metamfetamin syntetická stimulační droga UŽÍVÁNÍ: kouření, šňupání,nitrožilně, tobolky působí obvykle 12 až 24 hodin má nahořklou příchuť rozšířená u nás, výroba podomácku z efedrinu efedrin = látka v některých lécích (nurofen, modafen) Obr.5

Pervitin – účinky, rizika užívání účinky - pocit zvýšení výkonnosti, potlačení pocitu únavy a chuti k jídlu, při vyšších dávkách potřeba překotné činnosti, neklid a nespavost, rozšířené zornice, zrychlený tep, třes, pocení, dehydratace, bledost a hubnutí rizika - vznik závislosti, těžké psychické poruchy až sklony k sebevraždě Příběh člověka závislého na pervitinu popisuje kniha Memento spisovatele Radka Johna.

PCP fencyklidin andělský prach PeaCe Pill droga původně vyvinutá jako veterinární anestetikum UŽÍVÁNÍ: šňupání, sprej, pilulky, čípky a injekce

PCP – rizika užívání -n-naprostá nevypočitatelnost účinku -h-hrozí těžké toxické psychózy a stihomam -a-agresivní a autoagresivní jednání (sebevražedné a vražedné tendence) -d-dochází k úmrtí po ochrnutí dýchacího centra! -p-při dlouhodobém užívání poškození organismu: duševní onemocnění trvalejšího charakteru až rozpad osobnosti, poškození srdce, poškození jater

Vyřeš a vysvětli pojem z tajenky alkaloid v kaktusu (ježunka w.) alkaloid v obsažený v kávě zkratka účinné látky v konopí halucinogen – paličkovice nachová halucinogen – houba lysohlávka „háčko, eič“ – slangové názvy pro tuto drogu alkaloid z listů koky ŘEŠENÍ

Metadon - látka, která se uplatňuje při substituční léčbě závislosti na heroinu alkaloid v kaktusu (ježunka w.) alkaloid v obsažený v kávě zkratka účinné látky v konopí halucinogen – paličkovice nachová halucinogen – houba lysohlávka „háčko, eič“ – slangové názvy pro tuto drogu alkaloid z listů koky M E Z K A L I N K O K A I N K O F E I N T H C H E R O I N P S Y L O C Y B I N L S D

Citace a zdroje Obr.1: Soubor:Bayer Heroin bottle.jpg. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.2: Soubor:HeroinWorld-en.svg. CERVEAUGENIE. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.3: Soubor:Heroin asian.jpg. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.4: Soubor:Erythroxylum coca 002.JPG. H. ZELL. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.5:Soubor:Desoxyn (methamphetamine) 5 mg tablets.jpg. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Použité zdroje: Wikipedie – otevřená encyklopedie ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Chemie 9: pro základní školy a víceletá gymnázia : učebnice. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007, 128 s. ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Koubová.