Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.11 Vlastnosti látek Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Advertisements

Fyzika Měření objemu a času.
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
MĚŘENÍ ČASU A TEPLOTY.
Měření teploty a času Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.10
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Měření délky a hmotnosti
DÉLKA délka se používá k udání rozměrů těles (délka, šířka, výška, hloubka) nebo vzdálenost mezi dvěma body v prostoru. d = 1m Značka: d Jednotka: m (metr)
VY_32_INOVACE_410_JEDNOTKY
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
Ing. Radek Pavela Měření objemu.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Matematika Objemy těles.
Fyzika 6. ročník Objem Anotace
Měření 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Opakování 6.roč. VeličinaJednotkaMěřidla Název Značka Název, značka délkad V kilogram,kg stopky, hodinky hustota ρ - teplota metr,m krejčovský, skládací,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.2 Živá a neživá příroda Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
VY_32_INOVACE_16 16 MĚŘENÍ DÉLKY autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
VY_32_INOVACE_07M_Zlomek, výpočet více částí z celku - 3
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_PREVODY_JEDNOTEK Název materiálu:
Výukový materiál pro 7.ročník
Anotace: Prezentace slouží k procvičování převodů jednotek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Měření fyzikálních veličin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Autor: Andrea Kolářová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_06_30_ Převody jednotek objemu -procvičení.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_14_FYZIKÁLNÍ VELIČINY
Jednotky času Kalendář
Sada 1 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY _52_INOVACE_A_08_Délka
VY_32_INOVACE_Sib_II_0 Jednotky délky
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Anotace Litr Druhy a využití Co měříme v litrech
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_42_OBJEM TEMA: FYZIKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
VLASTNOSTI LÁTEK II teplota, čas.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Interaktivní test na jednotky základních fyzikálních veličin
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Vlastnosti látek Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd jako zopakování vědomostí o vlastnostech látek a seznámení se s novými pojmy. Po výkladu žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

Vlastnosti látek Přístroje, veličiny a jednotky

Vlastnosti látek látky kolem sebe můžeme měřit pomocí měřicích přístrojů měříme vždy určitou velikost (délku, hmotnost, teplotu, čas a objem), hovoříme tedy o veličinách co je měřeno, se porovnává s pevně stanovenou jednotkou Po celém světě se užívá Mezinárodní soustava jednotek (SI), která pevně stanovuje základní jednotky pro všechny veličiny.

Délka Délka je jedna ze základních fyzikálních veličin. Pojem délka se také používá k udání rozměrů těles (délka, šířka, výška, hloubka), nebo se tento pojem také používá k určení vzdálenosti mezi dvěma body. Délku měříme délkovými měřidly – skládací tesařský metr, krejčovský metr, pásmo, pravítko, trojúhelník, posuvná měřidla, mikrometr….délkovými měřidly Základní jednotkou délky je jeden metr (1 m). Další jednotky délky jsou: milimetr (mm), centimetr (cm), decimetr (dm), kilometr (km). 1 cm = 10 mm1 m = 10 dm1 km = 1000 m 1 dm = 10 cm1 m = 100 cm 1 dm = 100 mm1 m = 1000 mm

Hmotnost Hmotnost je fyzikální veličina, která nám udává, jak lehké či těžké jsou předměty kolem nás. K měření hmotnosti používáme různé druhy vah – osobní, kupecké, kuchyňské, laboratorní….vah Základní jednotkou hmotnosti je jeden kilogram (1 kg). Lehké předměty vážíme v gramech (g), těžké předměty vážíme v metrických centech (q) a tunách (t). 1 kg = 1000 g1 q = 100 kg1 t = 1000 kg

Teplota Teplota je vlastnost předmětů a okolí, kterou je člověk schopen vnímat a přiřadit jí pocity studeného, teplého či horkého, je fyzikální veličinou. Teplotu měříme pomocí teploměru – pokojový, venkovní, lékařský - (lihový, rtuťový, digitální…).teploměru Každý teploměr má svou stupnici. Stupnice teploměrů se liší podle účelu, pro který jsou využívány. Nejčastěji používanou stupnicí na teploměru je Celsiova stupnice. Základní jednotkou teploty je jeden stupeň Celsia (1˚C). Celsiova stupnice má dva základní body: 0 ˚C = bod mrazu a 100 ˚C = bod varu vody

Čas Čas je jedna ze základních fyzikálních veličin, jíž se měří vzdálenost mezi událostmi. Měřidlem času jsou hodiny – náramkové, nástěnné, přesýpací, sluneční, digitální, stopky….hodiny Základní jednotkou času je jedna sekunda (1 s). Čas měříme v hodinách (h), minutách (min) a sekundách (s). Čas měříme také na dny, týdny, měsíce a roky. Toto členění času znázorňuje kalendář. 1 h = 60 min1 min = 60 s1 h = 3600 s

Objem Objem je fyzikální veličina, která vyjadřuje velikost prostoru. Objem měříme pomocí odměrného válce. Další měřidla objemu jsou pipeta, byreta, kádinka….odměrného válce Krychlový metr (1 m 3 ) je objem krychle o hraně 1 metru. Je to odvozená jednotka SI. Litr (l) je vedlejší jednotka SI pro objem. Dalšími jednotkami objemu jsou: decimetr krychlový (dm³), centimetr krychlový (cm³), milimetr krychlový (mm³), hektolitr (hl), decilitr (dl), centilitr (cl), mililitr (ml) 1 m 3 = 1000 dm 3 1 hl = 100 l 1 m 3 = 1000 l1 l = 10 dl = 100 cl = 1000 ml 1 dm 3 = 1 l 1 cm 3 = 1 ml

Tabulka veličin a základních jednotek

Měřidla délky tesařský skládací metr pravítko svinovací metr krejčovský metr pásmo

Měřidla hmotnosti - váhy moderní laboratorní váha pružinová váha – mincíř páková váha - jazýčková balanční páková decimálka kuchyňské váhy kupecká na sklonném principu osobní váha

Měřidla teploty - teploměry bimetalový teploměr lékařský- rtuťový, digitální venkovní pokojové laboratorní

Měřidla času - hodiny přesýpací hodiny sluneční hodiny náramkové digitálnínástěnné

Měřidla objemu odměrné válcekádinky

Doplň chybějící údaje v tabulce..

Otázky a úkoly do skupin 1. Napište 3 věci nebo vzdálenosti, které byste měřili v mm, cm, m a km. 2. Napište 3 předměty, které byste vážili na g, kg, q a t. 3. Jak bude venku, když bude teploměr ukazovat 35˚C a -20˚C? 4. Jaká je zvýšená tělesná teplota a kdy již mluvíme o horečce? 5. Nakreslete ciferník hodin a zapište do něj správný čas udaný digitálně: 04:32, 19:28, 00:07, 12:15, 09: Napište, jaký je objem tekutin: lahev mléka, PET lahev vody, velký kelímek jogurtu.

Řešení Otázky a úkoly do skupin 1. Napište 3 věci nebo vzdálenosti, které byste měřili v mm, cm, m a km. úsečka, sešit, kniha, lavice, třída, skok, vzdálenost měst, cyklotrasa… 2. Napište 3 předměty, které byste vážili na g, kg, q a t. mouka, brambory, uhlí, auto… 3. Jak bude venku, když bude teploměr ukazovat 35˚C a -20˚C? horko – léto, mráz - zima 4. Jaká je zvýšená tělesná teplota a kdy již mluvíme o horečce? více než 37 °C, vyšší než 38 °C 5. Nakreslete ciferník hodin a zapište do něj správný čas udaný digitálně: 04:32, 19:28, 00:07, 12:15, 09: Napište, jaký je objem tekutin: lahev mléka, PET lahev vody, velký kelímek jogurtu. 1 l, litr a půl, 500 ml

Použité zdroje ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět : přírodověda pro 4. ročník. Brno : Nová škola, ISBN AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANTONYB. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANTONYB. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Zeigerthermometer.jpg USER:S SEPP. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GREUDIN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: solaire.jpg Obrázky z galerie klipart Vlastní fotografie