VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
VY_32_INOVACE_9_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jak již bylo řečeno, z ropy se při rektifikaci získávají jednotlivé frakce. Jaké je jejich použití? V jakých oblastech.
VY_32_INOVACE_14_1_7 Ing. Jan Voříšek  Základy systematického názvosloví byly položeny v roce 1892 na Mezinárodním kongresu pro reformu chemické nomenklatury.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_2_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkany jsou sloučeniny uhlíku a vodíku, ve kterých jsou atomy uhlíku vzájemně vázány jednoduchými vazbami C-C.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_03_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číselné množiny - přehled
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Téma :Názvosloví alkanů, vlastnosti, použití
Změny skupenství látky
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Volně žijící zvířata – rybník, potok
Nitrosloučeniny, názvosloví
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Chemické vlastnosti technických materiálů
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Simona Komárková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál VY_52_INOVACE_04_ Organické látky
Kritéria dělitelnosti
Základní škola a mateřská škola Damníkov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Alkeny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
CHEMIE - Chemická vazba
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název vzdělávacího materiálu Úvod do organické chemie
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek

 V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.  Má někdo nějaký návrh, jak tyto látky dělit? Podle čeho bychom měli takové množství látek rozlišovat?

 Organické sloučeniny dělíme na základě chemického složení na dvě velké skupiny: 1. Uhlovodíky, obsahující pouze jen uhlík a vodík. 2. Deriváty uhlovodíků, obsahující ještě jiný prvek nebo prvky. V tomto roce se budeme zabývat pouze uhlovodíky. Deriváty budou probrány v následujícím roce.

 Podle jakých kritérií dělíme uhlovodíky?  Podle typu kovalentních vazeb mezi uhlíkovými atomy dělíme uhlovodíky na: - nasycené - nenasycené  Podle tvaru uhlíkatého řetězce rozeznáváme uhlovodíky: - acyklické - cyklické

 Acyklické uhlovodíky mohou mít řetězec: - přímý - rozvětvený  Cyklické uhlovodíky mají řetězec uzavřený do kruhu a dělíme je na: - alicyklické - aromatické Zdá se vám rozdělení příliš složité? Není. Na následujícím schématu vidíte základní rozdělení všech uhlovodíků:

nasycené alkany nerozvětvené acyklické alkeny nenasycené alkyny rozvětvené CH nasycené cykloalkany alicyklické nenasycené cykloalkeny cyklické cykloalkyny aromatické monocyklické polycyklické

Nasycené, mají mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby (  vazba). (V prvním ročníku jsme si vysvětlovali, že se jedná o vazbu na spojnici jader) Butan 2,2,4-trimethylpentan Cyklohexan

Nenasycené, mají přítomnou alespoň jednu vazbu násobnou (  -vazbu). (V prvním ročníku jsme si vysvětlovali, že se jedná o vazby mimo spojnici jader) But-2-en But-1,3-dien Cyklohexen CH CH Ethyn (acetylén)

 Aromatické, mají v molekulách delokalizovaný  - elektronový systém ( vysvětlíme si podrobně v kapitole o aromatických látkách) Benzen Anthracen Ethylbenzen (Vzpomínáte? Benzen se probíral v 9. třídě ZŠ)

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Dělení organických látek.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák rozdělí uhlovodíky podle charakteru vazeb a tvaru uhlovodíkového řetězce na jednotlivé skupiny.  Klíčová slova: organická chemie, uhlovodík, nasycená vazba, nenasycená vazba, aromatické uhlovodíky, alicyklický uhlovodík, cyklický uhlovodík.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.