EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Hlístice - nematoda Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biologická prezentace – Ploštěnci Barbora Svobodová
Advertisements

Strunatci Chordata.
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou pohlavní.
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
TRIBLASTICA.
KROUŽKOVCI Válcovité článkovité na koncích zašpičatělé tělo Pokožka
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
Triblastica:1) Ploštěnci- Plathelminthes
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Test paraziti Míra Rychna.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Rotifera a Nematoda 2010.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
HLÍSTI (Hlístice – nejpočetnější skupina těchto bezobratlých živ.)
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_9B7 PLOŠTĚNCI, HLÍSTI morfologie a anatomie
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
Triblastika prvoústí se schizocoelní dutinou
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Vypracovala: V. Černochová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
H L Í S T I C E 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HLÍSTI.
HLÍSTI.
Hlísti (Cycloneuralia)‏
kmen: HLÍSTI (Nematoda)
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Tělo: Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou.
EU peníze středním školám
CZ.1.07/1.1.26/ Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově Výukové materiály z biologie pro vyšší gymnázia Autoři projektu Přírodní vědy hrou - výuka.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci V Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_16_TEMA Hlístice TÉMA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Ploštěnci, hlístice, vířníci
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
A-Z kvíz. genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – bezobratlí rybníka I Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 6/19.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Ploštěnci - Platyhelminthes Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/3 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_Hlísti  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Kmen: Hlísti. Dvouvrstevní živočichové, protáhlé, nečlánkované, k oběma koncům se zužující tělo Na povrchu těla je silná kutikula Mají nepravou tělní.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
EU peníze středním školám
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
MĚKKÝŠI.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_PŘÍRODOPIS
– SAMEC SE NÁPADNĚ LIŠÍ OD SAMICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Základní škola, Hradec Králové
EU peníze středním školám
HLÍSTI.
VY_52_INOVACE_03_Vnější a vnitřní parazité- učební text
Kmen: Hlístice (hlísti)
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Hlístice - nematoda Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Zoologie bezobratlých Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Výukový materiál – hlístice Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výuková příloha teoretických hodin. Obsahuje základní informace skupiny a fotografie nejvýznamnějších zástupců Nematoda. Prezentaci lze použít také jako podklad pro přípravu na poznávačku či přípravu k maturitě. Časový rozvrh: 30 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Nematoda – hlístice - kmen nema = řecky vlákno nitkovití živočichové, známo kolem druhů, mnoho z nich parazitických tělo vřetenovité, hlava není zřetelně oddělena povrch těla kraje silná kutikula vylučována epidermis – význam zejména u parazitů nepravá tělní dutina pseudocel – vystlána a vyplněna tekutinou o stálém objemu hypodermis vytváří po celé délce těla 4 epidermální lišty, které rozdělují prostor do kvadrantů PS – podélná svalovina inervována nervy jdoucích v lištách TS – průchozí – v ústní dutině většinou 3 kutikulární zoubky – tvar Y svalnatý hltan – nečleněné střevo – řitní otvor téměř na konci těla CS – chybí DS – anaerobní dýchání – štěpení glykogenu bez kyslíku – malý výtěžek, ale výhoda při endoparazitismu

VS – ventrální žlázy – připomínají protonefridie kanálky běžící v bočních epidermálních lištách se v přední části těla spojují do jednoho vylučovacího otvoru na břišní straně těla NS – modifikovaná žebříčková - prstenec kolem hltanu, 4 pruhy propojeny bez ganglií spojkami (komisury) Smysly – významné jsou zejména chemoreceptory koncentrované v hlavové části na štětinkách, pigmentové skvrny (vnímání intenzity světla), termoreceptory Rozmnožování – gonogorismus s pohlavním dimorfismem – dlouhé trubice tvoří gonády – – u samců nepárové s vývodem blízko řitního otvoru + spikuly (kopulační orgán) – u samic párové s jedním vývodem v přední třetině těla Výskyt a význam – ve vlhkém prostředí – ve vodě, v půdě nebo, a to zejména, endoparaziticky – významná až smrtelná onemocnění hospodářských plodin, zvířat i člověka – odolní proti vysýchání i vysokým teplotám (žijí i v horkých pramenech) Stavba těla:

Uspořádání těla Obr.1:

Významní zástupci:

Roup dětský Roup dětský – 3 – 12 mm, podobný cyklus jako u škrkavky. Samice klade vajíčka v noci do okolí řitního otvoru. Zde se líhnou larvičky, které svým pohybem dráždí – svědění. Časté v dětských kolektivech – děti se poškrabou na zadečku a buď sami prsty časem olíznou (autoinfekce), nebo se dotknou hračky, se kterou si následně hrají jiné děti – velmi infekční. Larvička se vyvíjí v tlustém (a slepém) střevě. Nemoc enterobióza. Vlasovec mízní Vlasovec mízní – 4 – 10 cm, parazitují v lymfatických žlázách – reakcí je její zvětšení – elefantiáza. Larvy přenáší krví sající hmyz. Vlasovec medinský Vlasovec medinský – až 1 m, žije v podkoží, kde vytváří velké bolestivé boule. Samice při ponoření do vody vysune konec těla a klade vajíčka rychle se měnící v larvy – ty pozře buchanka a po jejím vypití se opět dostává do těla. Léčba vyřezáváním a vytahováním. Vlasovec oční Vlasovec oční – žije ve sklivci oka – může končit slepotou až smrtí hostitele Svalovec stočený Svalovec stočený – do 0,5 cm, zacystovaná larva ve svalovině se po pozření uvolňuje a míří ze střeva do CS – odtud do svaloviny – záněty svaloviny – bolestivé cysty – až smrtelné onemocnění

Háďátko řepné Obr. 2: Háďátko pšeničné Obr. 3: Hádě octové Obr. 4: ent.php?idcat=57&i dart=235/ Hádě střevní Obr. 5: u/pugh- collection/Strongylo ides%20stercoralis%2 02%2014.jpg_Index. html/ Měchovec lidský Obr. 6: orm.html Obr. 7: lumbricoides-giant-roundworm.html Škrkavka dětská Obr. 8: m/ig/i.asp?i=343/

Roup dětský Obr. 9: myblog.blogspot.cz/2010/06/cacing- dalam-badan-korang-punca-dan.html Obr. 10: Vlasovec mízní Vlasovec medinský Obr. 11: sveta-seznamte-se-fte-/xman- styl.aspx?c=A090910_140243_xman-styl_fro Vlasovec oční Obr. 12: Obr. 13: hinoza-clanek-1307.html Svalovec stočený

Zdroje: (k ) Obr.1: Obr. 2: Obr. 3: Obr. 4: Obr. 5: Obr. 6: Obr. 7: Obr. 8:

Zdroje: (k ) Obr. 9: Obr. 10: Obr. 11: styl.aspx?c=A090910_140243_xman-styl_fro Obr. 12: Obr. 13: