Sociální skupina. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální systém organizace
Advertisements

 Seskupení lidí spojených určitými vazbami; vyvíjejí společnou činnost, mají společný cíl.  Protiklad - náhodné setkání (koncert, autobus)  Vzájemné.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
sociální skupiny Škola:
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Výchova ke zdraví Vztahy ve skupině.
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Sociální struktura a dynamika
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Psychologie II Sociální psychologie
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
VY_20_INOVACE_SVF20560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální diferenciace
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
typy sociálních skupin
Model transkulturní péče
Právo jako normativní systém, základní pojmy
VY_32_INOVACE_PSYM22960ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Sociální skupiny a role
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
MOTIVACE.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Transkript prezentace:

Sociální skupina

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy společenských věd

Obsah Sociální skupina1 2 3 Čtyři základní významy Společné znaky sociálních skupin8 9 Klasifikace skupin10

Obsah Klasifikace skupin11 Klasifikace skupin12 Klasifikace skupin13 Klasifikace skupin14 Klasifikace skupin15 Klasifikace skupin16 Skupinový konformismus17

Sociální skupina je sociologický pojem označující sociální útvar Sociální skupina 1

je specifickým sociálním útvarem je vytvářena různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří nebo jsou přiřazováni je souborem jedinců, kteří se odlišují podle nějakého znaku od jiných Sociální skupina 2

je tvořen dvěma nebo více osobami, hrajícími vzájemně se doplňující a podmiňující role skládá se z částí, které mají strukturální či funkční význam, což je odděluje od samotných jedinců členy skupiny spojuje vzájemná komunikace, normy, vzájemná očekávání a společně vykonávaná činnost. Sociální skupina 3

1.v nejširším významu jakékoli seskupení lidí, prostorové či logické (př. národ jako skupina) Čtyři základní významy 4

2.soubor osob, které mají alespoň 1 společný znak - skupina ve významu sociální kategorie (př. soc. kategorie lékařů - bílé pláště, vzdělaností, kvalifikační požadavky, uzdravování lidí, svůj jazyk) Čtyři základní významy 5

3.souhrn osob ve smyslu prostorové blízkosti, propojení lidí = sociální agregát (př. lidé při zkoušce na školu, bydlící v 1 paneláku, kteří se neznají) Čtyři základní významy 6

4.skupina v nejužším vymezení - řada společných znaků Čtyři základní významy 7

interakce mezi členy skupiny - lidé jsou ve vzájemném kontaktu a vzájemně na sebe působí existence komunikační sítě společná činnost existence sociálního vztahu společný cíl - náš: vzdělání diferenciaci rolí a pozic: o horizontální členění souvisí s dělbou práce uvnitř skupiny o vertikální členění - vedení ve skupině, vyčlenění vůdce Společné znaky soc. skupiny 8

normativní a hodnotový systém - skupinové normy nemusí být vždy v souladu s normami širšího společenství - tzv. SUBKULTURA - kultura se specifickým systémem norem a hodnot ve skupině systém sankcí (trestů x odměn) - skupina si je vytváří na základě norem, které uznává vědomí příslušnosti ke skupině - skupinová ideologie - skinheads vědomí skupinové odlišnosti o autostereotypy - představy, které si vytváří skupina sama o sobě o heterostereotypy - představy skupiny o jiných skupinách Společné znaky soc. skupiny 9

podle velikosti o Malá skupina –interpersonální vazby, vztahy mezi všemi členy. o Velká skupina – vztahy zprostředkované, zdůraznění pozic a rolí. podle utváření vztahů o Formální skupina - definovaný cíl, určené vazby, účelové chování. o Neformální skupina – spontánní, významná je osobnost členů. Klasifikace skupin 10

podle významu vztahů o Primární skupina – vztahy jsou pro členy hodnotou, výrazně motivují chování a změnu chování. o Sekundární skupina – význam má skupina nikoli vztahy mezi členy. podle zařazení a orientace členů o Členská skupina – skupina, k níž jedinec reálně přísluší. Opakem je skupina nečlenská. o Referenční skupina – skupina, jejíž hodnoty a normy jedinec přijímá a respektuje její vzory chování. Je to ta skupina, se kterou se identifikuje především. Klasifikace skupin 11

Klasifikace skupin podle stability o přechodné (fronta na maso, návštěvníci kina, cestovatelé ve vlaku) o stálé, trvalé (rodina, třída) podle stejnorodosti o podle pohlaví (ženské, mužské) o podle zájmů - např. filetalisté 12

podle soudržnosti o více - solidarita - schopnost si pomáhat, silný pocit sounáležitosti o méně - nesoudržná - převaha soukromých zájmů podle vlivu na formování jedince o primární (rodina) o sekundární - menší vliv (kluby) Klasifikace skupin 13

podle trvání o Skupina dočasná – skupina vytvářená jen na určitý čas (např. pracovní tým). o Skupina stálá – skupina, u které ukončení činnosti není aktuální problém (např. pracovní skupina) o Skupina trvalá– je vytvářena bez záměru jejího ukončení (např. rodina). Klasifikace skupin 14

podle zařazování a uvolňování o Skupina otevřená – neklade překážky přijímání nových členů a uvolňování stávajících. o Skupina s podmíněným přístupem – Jsou stanoveny podmínky členství a členové jsou vybíráni. Uvolňování není samozřejmé, ale ne nemožné. o Skupina uzavřená – Skupina se brání přijímání nových členů a brání se uvolňovat stávající. Klasifikace skupin 15

podle obsahu o jednofunkční, vícefunkční, nadfunkční podle základu utvoření o přirozená, dobrovolná, vynucená podle míry zvnějštění o formální, neformální, organizovaná, neorganizovaná Klasifikace skupin 16

jedinec podléhá tlaku skupiny v jednání i myšlení je ve skupinách, se kterými se člověk identifikuje Konformita jedinců je vyšší při posuzování složitých jevů kde odklon od většinového mínění má větší pravděpodobnost. o Míra konformity je závislá na osobnosti. o Mimo dosah skupiny se míra konformity oslabuje. Skupinový konformismus 17

DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, marketing japan/ Použité zdroje