Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.8 Ekosystém les Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ 10_ Rozmanitost přírody Procházka lesem (SADA ČÍSLO 2)
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Přírodní společenstva
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Živočichové lesů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.24
Život v lese na podzim Mgr. Iveta Honzejková.
Rostliny A ŽivoČichové našich lesů Lesní patra
Živá a neživá příroda 3. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.14 Anotace: Prezentace popisuje význam lesa, faunu a floru lesa. Vzdělávací oblast: Význam lesů Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk:
LESNÍ PATRA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Člověk a jeho svět 4. ročník
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
POZNÁVAČKA Živočichové EKOSYSTÉM LES 4. třída.
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO 3
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Živočichové žijící v lese – doplňování, poznávání
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
CZ.1.07/1.4.00/
Les-Lesní patra.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.3 Houby Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.4 Rostliny - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
LESNÍ SAVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.1 Ekosystémy České republiky Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Závěrečné opakování Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Lesy a jejich význam Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_17_LESY A JEJICH VÝZNAM_HULEJOVÁ Člověk.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_07_Les_opakování Téma:
Název projektuZlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jaroslav Bartl ČísloVY_32_Inovace_3301 NázevEkosystém les Téma hodinyOhleduplné chování k přírodě.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.2 Živá a neživá příroda Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
TEST - SPOLEČENSTVO LES
Živočichové – stavba těla, potravní vazby a druhy
VY_32_INOVACE_06_Rozmanitost přírody-živočichové v lese
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_16_Les
Člověk a jeho svět 4. ročník
LES A JEHO VÝZNAM Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. Č. DUMu: VY_52_INOVACE_448.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Živočichové v lese.
Přírodověda pro 4.ročník
Ekosystém les Živočichové
Lesní zvířata.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_17_ lesní zvířata
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a mateřská škola Bukovec
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_19 19 Léto v lese autor: Mgr. Jana Kobylková
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autor: Mgr. Eva Procházková
LES Zvířata Prase divoké je všežravec má jemný čich a přizpůsobený rypák k rytí v zemi živí se lesními plody, kořínky, plži samice (bachyně) se stará.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.8 Ekosystém les Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd jako upevňování znalostí o ekosystému les (rostlinách a živočiších našich lesů) a seznámení s novými pojmy. Po výkladu žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

Ekosystém LES Rostliny a živočichové našich lesů

Lesy produkují velké množství kyslíku, jsou zásobárnou vody, dokáží vodu zadržovat, zabraňují odnosu půdy, snižují rychlost větru, jsou zdrojem dřeva, domovem mnoha rostlin, hub a úkrytem živočichů (obratlovců i hmyzu) před nepřáteli a místem odpočinku člověka. Živé organismy žijí v lesích v několika patrech. o Kořenové - podzemní části rostlin a podhoubí hub, někdy dochází k vzájemné symbióze o Mechové - mechy a houby o Bylinné - především v listnatých a smíšených lesích, často byliny s jedlými plody, ale i jedovatými o Keřové - především na okrajích lesů a na pasekách, keře s jedlými plody o Stromové - jehličnaté, listnaté nebo jehličnaté i listnaté stromy

Byliny s jedlými plody:

Byliny s jedovatými plody:

Keře s jedlými plody:Keř s jedovatými plody: lýkovec jedovatý ostružiník maliník ostružiník křovitý

LESY JEHLIČNATÉSMÍŠENÉLISTNATÉ

Jehličnaté stromy:

Listnaté stromy:

Bezobratlí: MravenecMravenec lesní – chráněný, žije v mraveništi LýkožroutLýkožrout smrkový – lesní škůdce KlíštěKlíště obecné – parazit (saje krev zvířat a lidí) VosaVosa obecná – opyluje stromy, je dravá Plazi: ZmijeZmije obecná – jedovatá, na hřbetě má klikatou čáru SlepýšSlepýš křehký – beznohá ještěrka Ptáci: DatelDatel černý – užitečný požíráním larev živících se dřevem stromů (podobný i strakapoud a žluna) KukačkaKukačka obecná – vajíčka klade do cizích hnízd VýrVýr velký – naše největší sova (podobný puštík, sýček, kalous, sova pálená...) SojkaSojka obecná – „barevná hlídka“ SýkoraSýkora koňadra, drozd zpěvný, pěnkava obecná - pěvcidrozdpěnkava

Savci: RejsekRejsek obecný – drobný hmyzožravec VeverkaVeverka obecná – obratně šplhá a skáče, je všežravá PrasePrase divoké – všežravec, který potravu rád vyrývá JelenJelen lesní – býložravec, samci mají paroží, samice = laně paroží nemají, mládě = kolouch SrnecSrnec obecný – býložravec, samci mají parůžky, samice = srny mláďata = srnčata JezevecJezevec lesní – noční plachá všežravá šelma, žije v noře LiškaLiška obecná – malá masožravá šelma žijící v norách přenašeč vztekliny KunaKuna lesní – malá všežravá šelma žijící v dutinách stromů

______________________________________________ Jedlé: _________________________________________ Jedovaté: ______________________________________ ________ _________ ________ lesy jehličnatélistnatésmíšené smrk jedle bříza borovice dub lípa kořenové, mechové, bylinné, keřové, stromové brusinka, borůvka, jahodník, ostružiník, maliník vraní oko, rulík, konvalinka, lýkovec

2 bezobratlí:_____________________________________ 2 plazi:_________________________________________ 5 ptáků:________________________________________ _______________________________________________ 5 savců:________________________________________ _______________________________________________

2 bezobratlí: mravenec, lýkožrout 2 plazi: zmije, slepýš 5 ptáků: výr, drozd, datel, puštík, sýkora 5 savců: jelen, divočák, veverka, liška, kuna

Použité zdroje  1. ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět : přírodověda pro 4. ročník. Brno : Nová škola, ISBN  2. ČÍŽKOVÁ, Věra, BRADÁČOVÁ, Lenka, HÍSEK, Květoslav. Přehledy živé přírody pro 3. – 5. ročník. Turnov: ALTER, ISBN  3. STŘIHAVKOVÁ, Hana, SÍBRT, František. Přírodopis pro 5. ročník ZŠ. Praha: SPN, ISBN  4. PROF DR. THOMÉ, Otto Wilhelm. Wikipedie.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  5. KARELJ. wikipedie.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  6. NEZNÁMÝ AUTOR. Wikipedie.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  7. PROF. DR. THOMÉ, Otto Wilhelm. wikipedie.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  8. Obrázky z galerie klipart  9. Vlastní fotografie