Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní statistické pojmy
Advertisements

Obyvatelstvo zaměstnaní nezaměstnaní.
Analýza dotazníků RNDr. Michal Čihák, Ph.D..
ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA II.
MĚŘENÍ, TYPY VELIČIN a TYPY ŠKÁL
Testování hypotéz (ordinální data)
Základní statistické pojmy a postupy
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Analýza dat.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Biostatistika 5. přednáška Aneta Hybšová
Petra Jarábová Markéta Kanisová
Statistika Zkoumání závislostí
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Koncipování empirického výzkumu
Biostatistika 6. přednáška
Biostatistika 7. přednáška
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Metody sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ADDS cviceni Pavlina Kuranova. Fischerův exaktní test.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
8. Kontingenční tabulky a χ2 test
Pearsonův test dobré shody chí kvadrát
Biostatistika 8. přednáška
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
ADDS cviceni Pavlina Kuranova. Testy pro dva nezávislé výběry Mannův Whitneyho test - Založen na Wilcoxnově statistice W - založen na pořadí jednotlivých.
1. cvičení
Evaluační výzkum 1 SPP119 FSS MU 2008/2009 „MĚŘENÍ “ Nejen v sociálně-vědním výzkumu M. Suchanec – many thanks to L. Van Baest + M. van Assen 2006, 2007.
Téma Hypotézy ve výzkumu
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Zpracování dat z kvantitativního výzkumu. Na základní škole se uskutečnil výzkum, kde se měřila hmotnost žáků 8.tříd. Výzkumu se účastnilo 33 žáků. Byly.
TESTY א 2 (CHÍ-kvadrát) TEST DOBRÉ SHODY TEST DOBRÉ SHODY TEST NEZÁVISLOSTI TEST NEZÁVISLOSTI Testy pro kategoriální veličiny Testy pro kategoriální veličiny.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
… jsou bohatší lidé šťastnější?
INDUKTIVNÍ STATISTIKA
Opakování – přehled metod
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Sociologický výzkum II.
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Zapomenutý volič a skryté nerovnosti
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Metodologie pro ISK 2 Kontrola dat Popis kategorizovaných dat
Statistika a výpočetní technika
Analýza kardinálních proměnných
Lineární regrese.
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Dotazník a výzkumná šetření
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
NOMINÁLNÍ VELIČINY Odhad hodnoty pravděpodobnosti určitého jevu v základním souboru Test hodnoty pravděpodobnosti určitého jevu v základním souboru Srovnání.
Transkript prezentace:

Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)

Proces měření Objekt měření Měřící stupnice Měřící postupy POZOROVATEL

Koncepty a jejich operacionalizace - indikátory Potřebujeme definici (měříme-li nezaměstnanost, ptáme se: Kdo je za nezaměstnaného považován?) Pokud nelze měřit přímo -teplota, tlak, používáme indikátory – ukazatele (např. politickou orientaci jedince z hlediska levice či pravice určíme z toho, jakou stranu volil v parlamentních volbách)

Co měříme? 1.Intenzitu vlastností (a jejich změnu v čase či podmínkách) 2.Distance vlastností (rozdíl mezi dvěma škálovými hodnotami) 3.Závislosti či souvislosti mezi dvěma vlastnostmi 4.Globální vlastnosti souborů (průměrný věk okresů ČR, průměrný příjem vzdělanostních skupin, porodnost v zemích EU)

Typy proměnných Proměnná = logicky uspořádaná charakteristika, která nabývá minimálně dvou hodnot -Složité vlastnosti převádíme na statistické jednotky -Např. muž/žena (proměnná pohlaví) -Osoba s určitým počtem let (proměnná věk) -Jedinec, který nějak tráví volný čas (proměnná struktura volného času) -Nositelem určitého postoje (proměnná – postoj: nesouhlas se snahou vlády zvyšovat daně)

Škály a jejich typy Škály = měřicí stupnice na různých úrovních 1.Nominální 2.Ordinální 3.Kardinální

Nominální škály 1.Nominální -proměnné popisované slovně (barva vlasů, pohlaví), nelze je seřadit; přiřazené číslo je symbolem, a NEoznačuje měřené vlastnosti -Zjišťujeme: zdali se kategorie vyskytly nebo ne a pokud ano, jak často

Ordinální škály 1.Ordinální - např. míra spokojenosti na stupnici 1-5, stupeň dosaženého vzdělání, výsledky v soutěži - lze uspořádat do pořadí, Nevystihují ale stupeň odlišnosti 1.Kardinální

Kardinální škály -Jejich číselné kategorie vyjadřují skutečné množství sledované vlastnosti -Lze je seřadit, ale také říci, O KOLIK se liší -Např. věk, příjem respondenta, počet dětí apod.

Volba testů dle typu škál Nominální škály -Test nezávislosti (chí-kvadrát) Ho: zastoupení jednotlivých pohlaví (muž, žena) nezávisí na státu, v němž student studuje -Mc Nemarův test Ho: Výskyt silného kašle u dětí ve věku 12 a 14 let se neliší.

Volba testů dle typu škál Ordinální škály -Mann-Whitneyův test pro porovnání dvou souborů Ho: Názory Čechů a Poláků v otázce „Jsem si jistý/á, že se chci stát učitelem/kou se neliší. -Spearmanův koeficient korelace Ho: Není statisticky významný vztah mezi otázkami „Chci se stát učitelem/učitelkou.“ a „Celkově považuji profesní přípravu za užitečnou.“

Volba testů dle typu škál Kardinální škály -Dvouvýběrový Studentův t-test Ho: Názory Čechů a Poláků na spokojenost se studiem se neliší.

Hypotézy Předběžný předpoklad o: 1.existenci, 2.příčinách jevů, 3.vztahu mezi jevy, 4.průběhu nějakého procesu, 5.změně.

Hypotéza v empirickém výzkumu = výrokem o vztahu alespoň dvou jevů/proměnných Př. Staří lidé jsou konzervativní. (věk a politická ideologie) Věk je pozitivně vztažen ke konzervativismu. S růstem věku roste počet osob volících strany s konzervativním programem. Čím jsou lidé starší, tím vyšší dosahují skóre na škále konzervatismu.

Nulová hypotéza - Ho Je formulována negativně Předpokládáme její vyvrácení V takovém případě přijímáme hypotézu alternativní (H1) Ho: Neexistuje vztah mezi věkem jedince a skórem, kterého tento jedinec dosahuje na škále konzervativismu. H1: Vztah mezi věkem jedince a skórem na škále konzervativismu existuje.