Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Advertisements

Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
Základní škola Rosice, okres Chrudim
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Rozbor uměleckého textu
VY_32_INOVACE_19 - Bajka 2 4  žánr malé epiky  prastarý literární útvar pěstovaný už v 6. stol. př. Kr. stručné sdělení, které se šířilo  původně.
Kulturně-vzdělávací aktivity NPMK Ing. Eva Rezková, NPMK.
Realistický román.
Teorie a kritika literatury pro děti a mládež
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Téma: Práce s literárním textem
Obecné poučení o literatuře
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
FANTASTICKÁ LITERATURA
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Autor: Bc. Eva Doležalová
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Vítězslav Hálek Májovci
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
Spisovatelé dětské literatury
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
České děti jako čtenáři v roce 2013/2014 Praha UISK Vít Richter Národní knihovna ČR
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Jana K ř ehlíková.  základní funkce um ě ní  spjata s kategorií odrazu a obraznosti  zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut.  dílo rezignující.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Dětská literatura 1 Pedagogická fakulta podzim 2015
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Uměleckonaučná literatura
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Pedagogické disciplíny
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Božena Němcová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Česká literatura 1. poloviny 19. století
v knihách pro děti a mládež
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM. Základní vývojové tendence v literatuře pro děti a mládež.

Úvod v protikladu k literatuře pro dospělé příjemce: 3-16 let intencionální LD neintencionální LD variabilita estetické funkce Úvod

Tematické proměny žánrové skladby závislé na postavení dítěte ve spol. a vzáj. reflexi dětí a dosp. do konce XVIII. stol. dítě jako zmenšenina dospělého Orbis sensualium pictus (1658) Francoise Fénelon: Příběhové Télemacha, syna Ullysova (1699) Charles Perrault: Pohádky matky Husy (1697) historicko-geografická teorie vzniku pohádek Tematické proměny žánrové skladby

Vývoj žánrové skladby LPDM v evropském kontextu pedagogická osvěta osvícenství romantismus: folklorní žánry Brentano, C.-Arnim, A. von: Chlapcův kouzelný roh (1805-1808) Erben, K.: Věk dětský v prostonárodních českých písních a říkadlech (1864) Bartoš, Fr.: Naše děti (1888) Vývoj žánrové skladby LPDM v evropském kontextu

Marie Terezie a Josef II. školní četba výchovné mravní spisy „zábavného“ charakteru přelom 18. a 19. stol.: mravní spisy s příznačnými názvy (Výstrahy pro nezkušenou mládež) školní čítanka překlady Ch. Schmida a K. G. Nieritze konec 19. stol.: umělá poezie čítanky obrozenců: F. L. Čelakovský, Fr. Bartoš, J. Kožíšek

1. pol. XX. stol.: sociálně orientovaná tvorba vývoj autorské pohádky dobrodružná próza próza s dětským hrdinou vznik českého komiksu okupace 1939-45: adaptace, vlastenectví socialistický realismus 60. léta: autorská pohádka tabuizovaná a „ideově nevhodná“ témata souč.: křížení témat klas. žánrů, novodobá média (fantasy, gamebook)

Zdroje žánrů LPDM žánry určené dětem a mládeži žánry převzaté ze starověké a folklorní lit. univerzální žánry LPDM a lit. pro dosp. (vznik podmíněn zavedením povinné školní docházky, zvyšující se čtenářskou gramotností, sociálním postavením dětí a mládeže) Zdroje žánrů LPDM

Specifičnost LPDM specifický adresát důraz ne specif. rysy LPDM se zvyšuje snižováním věku příjemce respektování aspektu dítěte akcentování gnoseologické a formativní funkce zjednodušování lit. postav na malý soubor znaků důraz na dějovou složku (děj v základních fázích, lineární, bez preference složitějších narativních postupů) důraz na dialog mezi vypravěčem a čtenářem obraz světa přizpůsoben možnostem dítěte důraz na spojení ilustrace a textu Specifičnost LPDM

Základní termíny aktuální čtenářský kontext aktuální tvůrčí kontext axiologické hledisko četba dětí a mládeže estetická hodnota estetická norma estetický objekt funkce literárního díla hodnotová intence autora intencionální-neintencionální literární interkomunikace primární evidence sekundární evidence substandardní literatura valorizace literárního díla Základní termíny

Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. Použitá literatura