Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM. Základní vývojové tendence v literatuře pro děti a mládež.
Úvod v protikladu k literatuře pro dospělé příjemce: 3-16 let intencionální LD neintencionální LD variabilita estetické funkce Úvod
Tematické proměny žánrové skladby závislé na postavení dítěte ve spol. a vzáj. reflexi dětí a dosp. do konce XVIII. stol. dítě jako zmenšenina dospělého Orbis sensualium pictus (1658) Francoise Fénelon: Příběhové Télemacha, syna Ullysova (1699) Charles Perrault: Pohádky matky Husy (1697) historicko-geografická teorie vzniku pohádek Tematické proměny žánrové skladby
Vývoj žánrové skladby LPDM v evropském kontextu pedagogická osvěta osvícenství romantismus: folklorní žánry Brentano, C.-Arnim, A. von: Chlapcův kouzelný roh (1805-1808) Erben, K.: Věk dětský v prostonárodních českých písních a říkadlech (1864) Bartoš, Fr.: Naše děti (1888) Vývoj žánrové skladby LPDM v evropském kontextu
Marie Terezie a Josef II. školní četba výchovné mravní spisy „zábavného“ charakteru přelom 18. a 19. stol.: mravní spisy s příznačnými názvy (Výstrahy pro nezkušenou mládež) školní čítanka překlady Ch. Schmida a K. G. Nieritze konec 19. stol.: umělá poezie čítanky obrozenců: F. L. Čelakovský, Fr. Bartoš, J. Kožíšek
1. pol. XX. stol.: sociálně orientovaná tvorba vývoj autorské pohádky dobrodružná próza próza s dětským hrdinou vznik českého komiksu okupace 1939-45: adaptace, vlastenectví socialistický realismus 60. léta: autorská pohádka tabuizovaná a „ideově nevhodná“ témata souč.: křížení témat klas. žánrů, novodobá média (fantasy, gamebook)
Zdroje žánrů LPDM žánry určené dětem a mládeži žánry převzaté ze starověké a folklorní lit. univerzální žánry LPDM a lit. pro dosp. (vznik podmíněn zavedením povinné školní docházky, zvyšující se čtenářskou gramotností, sociálním postavením dětí a mládeže) Zdroje žánrů LPDM
Specifičnost LPDM specifický adresát důraz ne specif. rysy LPDM se zvyšuje snižováním věku příjemce respektování aspektu dítěte akcentování gnoseologické a formativní funkce zjednodušování lit. postav na malý soubor znaků důraz na dějovou složku (děj v základních fázích, lineární, bez preference složitějších narativních postupů) důraz na dialog mezi vypravěčem a čtenářem obraz světa přizpůsoben možnostem dítěte důraz na spojení ilustrace a textu Specifičnost LPDM
Základní termíny aktuální čtenářský kontext aktuální tvůrčí kontext axiologické hledisko četba dětí a mládeže estetická hodnota estetická norma estetický objekt funkce literárního díla hodnotová intence autora intencionální-neintencionální literární interkomunikace primární evidence sekundární evidence substandardní literatura valorizace literárního díla Základní termíny
Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. Použitá literatura